ישראל כ"ץ: "איני מעורב בסכסוך בין דן הראל לשחר איילון"

כך אמר היום שר התחבורה והמודיעין בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "הייתה התפתחות עם עומאן, שמוכנים לאפשר לאל על לטוס מעל למדינה"

"אני דווקא מחבב את מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון" כך אמר היום שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". כ"ץ הצהיר כי אינו מעורב בקרע שנתגלע בין יו"ר הרכבת, דן הראל, שדרש באחרונה ממנכ"ל הרכבת לפרוש מתפקידו. כ"ץ גם הכחיש כי הדבר נעשה על רקע התקלות המרובות בקו הרכבת המהיר לירושלים, ואמר, כי מה שהפריע להראל ברכבת היה הגירעון אליו נקלעה. עוד אמר השר, כי הוא מתכנן לחבר את תשתיות הרכבת הישראליות לאלה של סעודיה ועומן.

השר ביקר את כל התנהלות הרכבת בעניין חישמול הקו לירושלים. לדבריו, ההנהלה נקלעה לקשיים מול החברה הספרדית המבצעת את חשימול הקו, מה שגרם לחלק מהתקלות והעיכובים, כמו גם לחברה שמכרה לרכבת את הקטרים החשמליים, שאף הם נתגלו באחרונה הרבה תקלות תפעוליות.

"הנהלת הרכבת היא שנתנה את התאריכים לנסיעות ההרצה עד לנתב"ג. זה לא אופטימלי אבל לגיטימי. מאז הפתיחה ועד היום התאריכים השתנו מספר פעמים, עקב קשיים שיש להנהלת הרכבת מול החברה הספרדית שמחשמלת את הקווים. במקביל לכך, נמשך רכש הקטרים מול חברת בומברדיר לל מכרזים".

על אף הבעיות, סיפר כ"ץ, כי במהלך שלושת החודשים שבה הרכבת פועלת, נסעו בה 400 אלף איש וביום יש 7,000-10,000 איש. הוא הכחיש כי הורה להפעיל את הרכבת, במסגרת מסע בחירות. "לא עשיתי את זה בגלל הבחירות, אלא בגלל שאלו המועדים שהגיעו אחרי הדחייה הראשונה במועדים. הרכבת יצאה לדרכה ואין בעיית בטיחות. יש כאלה מהפוליטיקאים שנחמץ ליבם. אמרו שהמנהרות יקרסו, גילו סדקים. יש את כל האישורים הבטיחותיים", אמר.

לגבי הסכסוך שבין הראל לאיילון אמר כי "אני לא מעורב. אמרתי לדן הראל: יש לך את כל הסמכות. הוא בערך חצי שנה בתפקיד והוא זה שדוחף את הספרדים. הוא בא אלי לפני זמן קצר וביקש פגישה אישית. לדבריו, הוא בדק את מצב החברה והוא בהתייעצות עם גורמים שונים ומעוניין לפעול להפסקת פעולת המנכ"ל. אמרתי לו דבר אחד: נסה שזה יהיה בהסכמה".

כאמור, כ"ץ מכחיש כי העילה ללחצים על איילון לפרוש היא התקלות המרובות בקו לירושלים. "מה שהטריד את הראל זה הגירעון של הרכבת, לא הקו לירושלים, שהחל לפעול רק ברבעון האחרון. אני דווקא מחבב את שחר באופן אישי, אבל אני נותן גיבוי מלא להראל".

כ"ץ אמר כי באשר למעורבות של חברות סיניות בבניית והפעלת תשתיות הנמלים, יש לייצר מערכת בקרה, שתבדוק ותעקוב אחרי הדברים. "יש דיונים במדינת ישראל על מעורבות של חברות זרות בתשתיות וראינו בדיונים שהסוסים כבר ברחו מהאורווה. כבר לפני 9 שנים חתמנו עם הסכם שיתוף פעולה עם הסינים בשיתוף פעולה בנושאי תשתיות והם החליטו להתמודד מול אחרים.

"אני חושב שבעניין הביטחוני צריך לפתח כלי בקרה. יחד עם זאת יש היום מלחמת סחר בין ארה"ב לסין ואני מציע להפריד בין העניין הביטחוני לעניין האזרחי, יש מלחמת סחר בין ארה"ב לסין ורצוי שישראל לא תהיה מעורבת במלחמה בין הענקים הללו".

שר התחברה התייחס גם לטיסות של איר אינדיה למזרח מעל אדמת סעודיה. "יש לה משמעות מדינית. כמה חיכינו שמדינות ערביות נוספות יפתחו איתנו קשר. כשהסעודים הסכימו שזה יהיה איר אינדיה, מיד אמרנו כן, צריך לפעול כדי שאלעל תוכל לטוס מעל לסעודיה. זו נורמליזציה באוויר".

כץ הוסיף כי "הייתה התפתחות עם עומאן, שמוכנים לאפשר לאל על לטוס מעל למדינה. נכון שצריך אישור גם מסעודיה, אבל זה עניין של לגיטימיות. זה לא באמת מפריע לערב הסעודית. הם עושים איתנו הרבה דברים בכובע השני שלה. זו נורמליזציה באוויר ותהיה גם תנועה של רכבות מנמלי חיפה ועד סעודיה. זה יעבור בגיבוי אמריקאי, יש פה נורמליזציה מתוך עוצמה".

עוד סיפר, כי הוא פועל לחיבור רכבות בין ישראל לשכנותיה, בהן סעודיה ועומן, אולם לא פירט.