פרופ' זליכה יעתור לבג"ץ בעקבות פסילתו ע"י המשנה ליועמ"ש

פרופ' ירון זליכה יעתור לבג"ץ נגד החלטת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, לפסול אותו מלכהן בראש וועדה לבדיקת יוקר המחיה • טוען: "אכיפה סלקטיבית של כללים משפטיים היא עדות לקיומה של מאפיה. כל הגווארדיה המשפטית שתמכה במתווה הגז פסולה"

פרופ' ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף
פרופ' ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף

פרופ' ירון זליכה יעתור לבג"ץ נגד החלטת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, לפסול אותו מלכהן בראש הוועדה לבדיקת יוקר המחיה. זליכה תקף את חוות-הדעת של זילבר, טען כי הופלה לרעה לעומת מינויים אחרים כמו זה של הממונה על ההגבלים העסקיים והמפקחת על הבנקים, והאשים את בכירי משרד המשפטים כי שיקול-הדעת שלהם פסול בגלל תמיכתם במתווה הגז.

בראיון לתוכנית "דקל-סגל" אמר פרופ' זליכה כי "אכיפה סלקטיבית של כללים משפטיים היא עדות לקיומה של מאפיה. כל הגווארדיה המשפטית שעמדה מאחורי מתווה הגז לוקה בליקוי מאורות במקרה הטוב ובשיקול-דעת פסול במקרה הפחות טוב. יש לנו תופעה חמורה של הון ושלטון. לא הגענו סתם למצב שיש 100 מונופולים בישראל, זה בגלל הפרקליטות הייתה אמורה לשמור עלינו ולא שמרה עלינו. אני אחשוף בפני הציבור הישראלי את הגורמים שמגנים על ההון במדינה".

כשהמראיין ציין כי עו"ד זילבר לא הייתה מעורבת באישור מתווה הגז, אמר זליכה: "אתה באמת חושב שאנשים מקבלים החלטות במנותק מהמערכת שבה הם נמצאים?".

בשבוע שעבר הודיעו שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן על כוונתם למנות את פרופ' זליכה לעמוד בראש הוועדה לבדיקת יוקר המחיה בתחום המזון, על רקע גל ההתייקרויות האחרון. בעקבות ההודעה העביר היועץ המשפטי באוצר, עו"ד אסי מסינג, חוות-דעת בכתב לכחלון, בה הסביר כי זליכה נגוע בניגודי עניינים שונים בתחום המזון, ובהם, בין היתר, מתן ייעוץ לוועדי עובדים בשתי רשתות קמעונאיות גדולות. כמו כן ציין מסינג כי מאחר שזליכה מנהל הליך משפטי של בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד תנובה, יש לו אינטרס אישי נגד אחת החברות המרכזיות בתחום.

בעקבות חוות-הדעת, ולדרישתו של זליכה, נערך לו בתחילת השבוע שימוע בלשכת מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, בהשתתפות יועמ"ש האוצר, עו"ד מסינג, ובא-כוחו של זליכה, עו"ד יובל יועז. בעקבות השימוע פרסמה היום זילבר את חוות-דעתה המגבה את חוות-דעתו של היועץ המשפטי באוצר.

טענתו המרכזית של זליכה במסגרת השימוע הייתה כי ניתן לנטרל את ניגוד העניינים שלו באמצעות הסדר מניעת ניגוד עניינים, בדומה להסדרים שעליהם חתמו הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, והמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר. ואולם זילבר דחתה את טענתו בנימוק שניגודי העניינים הרבים שלו ממוקדים בתחום המזון. "לא ניתן למנות לוועדה בתחום זה, שחלק משמעותי מתפקידה הוא בתחום המזון, אדם שאינו יכול לעסוק בתחום זה, והסדר ניגוד עניינים אינו יכול להוות פתרון". 

שר האוצר משה כחלון צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הרצון שלי למנות את פרופ' ירון זליכה לראשות הוועדה לבחינת יוקר המחיה לא השתנה. הוא מהאנשים המתאימים ביותר לעמוד בראש הוועדה בזכות נסיונו המקצועי. כמובן שאכבד את חוות-הדעת המשפטית בנושא מינויו. בשיחה עם פרופ' זליכה הוא יידע אותי שבכוונתו לפנות לבג"ץ. אשמח אם ההחלטה תשתנה".