פאואל בדרך החוצה? טראמפ שוקל לפטרו לאחר העלאת הריבית

על פי דיווח בבלומברג, נשיא ארה"ב מתוסכל וזועם לאחר החלטת הפד להעלות את הריבית השבוע • יועציו הקרובים של טראמפ אינם משוכנעים שהוא אכן יפעל נגד פאואל, ומקווים כי התפרצות הזעם הנוכחית של הנשיא תתפוגג במהלך חופשת חג המולד

יו"ר הפד פאואל  ודונלד טראמפ./ צילום: רויטרס Carlos Barria
יו"ר הפד פאואל ודונלד טראמפ./ צילום: רויטרס Carlos Barria

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוקל לפטר את יו"ר הפד, ג'רום פאואל, בעקבות החלטתו להעלות את הריבית השבוע. כך דווח בבלומברג, בצטטו מקור המקורב לנושא.

על פי הדיווחים, טראמפ מתוסכל הן מהתנהלותו של פאואל, והן מהירידות שנרשמות בשווקי המניות בחודשים האחרונים.

יועציו הקרובים של טראמפ אינם משוכנעים שהוא אכן יפעל נגד פאואל, ומקווים כי התפרצות הזעם הנוכחית של הנשיא תתפוגג במהלך חופשת חג המולד שיחול בשבוע הבא. כמה ממקורביו של טראמפ הזהירות אותו מפני מהלך שכזה, והגדירו אותו כצעד הרסני.

למרות זאת, טראמפ שוחח בפרטיות עם פאואל פעמים רבות במהלך הימים האחרונים, כך על פי שניים מהמקורבים.

לכל ניסיון שיינקט על ידי טראמפ לדחוק את יו"ר הפד החוצה, עלול להתחיל גל צונאמי שישטוף את השווקים, לאור ההתערבות הפוליטית בהטווית הכלכלה האמריקאית. זה עלול ליצור מפולת נוספת, לאחר שבשבועות האחרונים המדדים הבולטים רושמים ירידות חדות. 

יש לציין כי טראמפ עלול להיתקל במכשול אם אכן יחליט כי בכוונתו לפטר את פאואל, כיוון שהפדרל ריזרב הוא גוף עצמאי, ונשיא ארה"ב על פי חוק אינו יכול לפטר את היו"ר או להכתיב לו מהלכים. הדרך היחידה בה יוכל טראמפ לפטר את פאואל היא "מסיבה מוצדקת".

"אני לא מרוצה בכלל מבחירתי בפאואל", אמר טראמפ במהלך ראיון לוושינגטון פוסט שהתקיים ב-27 בנובמבר. "אפילו לא קצת", הוסיף.

דובר הבית הלבן סירב להגיב לדברים, כמו גם דובר הפדרל ריזרב מישל סמית'.

ההחלטה להעלות את הריבית הגיעה לאחר שבועות של תנודתיות בשוק ודרישות מצדו של הנשיא דונלד טראמפ שהבנק יחדל להעלות את הריבית. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמנם הנמיך את קצב העלאות הריבית בשנה הבאה, והבנק מאותת לשתי העלאות - לעומת שלוש שצפה בספטמבר. עם זאת, הבנק לא נסוג מתוכניתו לצמצם את תיק האג"ח המסיבי שצבר, והסוחרים חוששים שקובעי המדיניות עלולים לחנוק את הצמיחה הכלכלית.

במסיבת עיתונאים לאחר פרסום הודעת הריבית, אמר פאוול שהבנק המרכזי ימשיך לצמצם את מאזנו ב-50 מיליארד דולר מדי חודש. הוא הותיר פתוחה את האפשרות שנתונים חזקים נוספים יאלצו את הפד לבצע העלאות ריבית עד הנקודה שבה הן יתחילו לבלום את תאוצת הכלכלה.

ההודעה שיצאה לאחר פגישת הריבית האחרונה ל-2018 מכילה מסר ברור נוסף, שמשתקף גם בדבריו של פאוול: כלכלת ארה"ב ממשיכה לרשום ביצועים טובים וכבר אינה זקוקה לתמיכה מצדו של הפד בצורת שיעורי ריבית נמוכים מהנורמלי או בצורת מאזן מסיבי של הפד. "המדיניות אינה צריכה להיות מדיניות מרחיבה", אמר פאוול.

בהודעת הפד נאמר כי הסיכונים לכלכלה "מאוזנים פחות או יותר", וכי הפד "ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות והפיננסיות העולמיות ולאמוד את השלכותיהן על הצפי הכלכלי".