הסדר החוב באפריקה ישראל: בן משה החזיר את הכדור לידי מחזיקי האג"ח

הסדר החוב השני של חברת אפריקה ישראל שוב גולש לעברו של מבוי סתום על רקע חילוקי דעות מהותיים בין מחזיקי האג"ח של החברה למשקיע מוטי בן משה • חילוקי דעות אלה עלולים להחזיר בקרוב את הצדדים להתדיינות נוספות בפני בית המשפט, אלא אם המחזיקים יסכימו לקיים גישור מהיר

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

הסדר החוב השני של חברת אפריקה ישראל  שוב גולש לעברו של מבוי סתום על רקע חילוקי דעות מהותיים בין מחזיקי האג"ח של החברה למשקיע מוטי בן משה. חילוקי דעות אלה עלולים להחזיר בקרוב את הצדדים להתדיינות נוספות בפני בית המשפט, אלא אם המחזיקים יסכימו לקיים גישור מהיר, אותו הציע להם בן משה ביום חמישי האחרון.

הסדר החוב של אפריקה ישראל, במסגרתו היה אמור בן משה לרכוש את הבעלות על החברה בהשקעה של 2.4 מיליארד שקל, היה אמור לקבל את כל האישורים הדרושים עד ל-13.12.18. אלא שכבר לפני שבועיים הודיע בן משה כי טרם התקבלו האישורים הדרושים מהממונים על ההגבלים העסקיים בשלוש מדינות במזרח אירופה (פולין, צ'כיה וסרביה), בהן פועלת החברה-הבת אפריקה נכסים.

בעקבות ההודעה כינסו נאמני שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל אסיפת מחזיקים, בה הציג נציגו של בן משה את הנושא וביקש המחזיקים ארכה להשגת האישורים עד 31 ינואר 2019. בתגובה דרשו חלק מהמחזיקים פיצוי כספי על הזמן הנוסף המוענק לבן משה.

בהמשך פרסמו נאמני האג"ח שלוש הצעות החלטה. בהצעה הראשונה התבקשו המחזיקים לאשר את הארכת הזמן לבן משה; בהצעה השנייה הם התבקשו לקבוע האם לאשר את ההארכה עם תנאים ובלעדיהם; ובהצעה השלישית נקבע כי במקרה שיוחלט לאשר את ההארכה בתנאים, ייקבע כי התנאים הם: תשלום ריבית של 15 מיליון שקל בגין הארכה הזמן, הגדלת הפיקדון שהעמיד בן משה להבטחת העסקה ב-40 מיליון שקל נוספים וכן הסכמה מראש של בן משה על חילוט כל הפיקדונות שהועמדו לטובת מחזיקי האג"ח (100 מיליון שקל שהופקדו בעבר ו-40 מיליון שקל שנדרשים כעת) במקרה שלא יושגו כל האישורים עד לתאריך היעד החדש.

בהצבעות שהתקיימו בשבוע שעבר החליטו המחזיקים להתנות את הארכת הזמן בשלושת התנאים לעיל. לאחר ההחלטה שלחו באי-כוחם של מחזיקי האג"ח, עורכי הדין גיא גיסין ואופיר נאור, מכתב בנושא לבן משה ובו דרישה לקבל במהירות את התייחסותו להחלטה.

ביום חמישי האחרון השיב בן משה בשלילה על דרישת המחזיקים לקבל תשלומים נוספים תמורת הענקת ארכה להשלמת ההסדר. עם זאת, בן משה הציע כי הצדדים ימנו לאלתר מגשר, מומחה בתחום הכלכלי, וינהלו בעזרתו ובפניו הליך משא-ומתן (כלכלי וענייני) קצוב בזמן. עוד נכתב כי הליך הגישור יהיה לפרק זמן מצומצם מאוד, לכל היותר עד סוף השבוע הנוכחי, וזאת במטרה לנשות ולהגיע להבנות שיאפשרו את הוצאת ההסדר אל הפועל.

"ככל שהצעת מרשנו לקיים גישור מהיר כמפורט לעיל תידחה (או ככל שלא תושג הסכמה שתאפשר להוציא את ההסדר אל הפועל), אזי מובן שמרשתנו תנקוט את הצעדים המתבקשים כי להגן על זכויותיה, כאשר כל טענותיה וזכויותיה שמורות", כתבו עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני, באי-כוחם של בן משה והחברות שבבעלותו.

בימים הקרובים יידרשו מחזיקי האג"ח ונציגיהם במגעים מול בן משה להחליט על דרך פעולתם. סירוב להיענות להצעת בן משה צפוי להוביל את הצדדים לבירור הטענות בפני נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, שאישר את הסדר החוב בפסק דין.