התפטרות | בלעדי

ושוב, שריג עוזב את אליהו בצל עימות: "בשל מבנה הבעלות ובשל הממשל התאגידי"

כך מסביר פרופ' עודד שריג, יו"ר מגדל ביטוח, במכתב ההתפטרות שלו, שנכתב לאחר ששלמה אליהו חזר בו מכוונתו להקים ועדת דירקטוריון שתפקח ישירות על הנהלת מגדל ביטוח • מקורבים לאליהו: "כל האשמות שריג הן עדות לכשלים שלו, הוא פגע בהתנהלות החברה"

עודד שריג/ צילום: תמר מצפי
עודד שריג/ צילום: תמר מצפי

שוב אליהו והממונה לשעבר נפרדים תוך זמן קצר ובטונים צורמים. כפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס", הבוקר התפטר פרופ' עודד שריג, מתפקידו כיו"ר מגדל חברה לביטוח. ככל הידוע שריג, שבעבר היה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, התפטר בגלל "בעיות בממשלה התאגידי בקבוצה", כפי שהסביר לחברי הדירקטוריון במכתב ההתפטרות. ככל הידוע שריג רצה בתחילה להתפטר באופן מיידי, על רקע המתיחות בינו לבין שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ויו"ר החברה האם מגדל אחזקות. ואולם, לבסוף שריג נענה להישאר בתפקיד עד שיימצא מחליף.

במגדל פירטו כי במכתב ההתפטרות הסביר שריג ש"ההתפטרות הינה, בין היתר, על רקע האחריות שהוא רואה כמוטלת עליו, ועל רקע העובדה ששינויים שקיווה שיחולו במגדל ביטוח ובהתנהלותה, לרבות בניית אסטרטגיה חדשה, איוש תפקידי מפתח במגדל ביטוח וייעול עבודת החברה, לא קרו בשל מבנה הבעלות ובשל הממשל התאגידי הנגזר ממנו, ומגדל ביטוח פועלת על פי שיקולים קצרי טווח, ללא תכנית פעולה מוגדרת ובשגרת העבודה הקודמת. לאור כל האמור הסביר יו"ר דירקטוריון מגדל ביטוח, כי הוא אינו יכול לפעול לטובת מגדל ביטוח ולקוחותיה כנדרש, ומשכך הוגשה התפטרותו".

ההתפטרות מגיעה לאחר שאליהו פעל להקמת ועדת פיקוח של חברי דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח הציבורית - אליהו עצמו, והדח"צים רונית בודו ואברהם ביגר (גילוי נאות: ביגר משמש כיועץ לדירקטוריון "גלובס") - על הנהלת מגדל ביטוח, ובכך התכוון לעקוף את שריג ואת המנכ"ל של הקבוצה ושל חברת הביטוח דורון ספיר.

כוונה זו של אליהו נבלמה לבסוף אצל הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת, שבעקבות זימון בהול שערך לאליהו קיבל מהאחרון התחייבות לבטל את ועדת הפיקוח האמורה. הבעייתיות בוועדה האמורה, שבוטלה לבסוף, נבעה מכך שהיא הייתה אמורה לעבוד לא רק מול המנכ"ל ספיר והיו"ר שריג, כי אם גם מול כל הנהלת החברה, כולל משנים וסמנכ"לים.

בכל מקרה, בין אם הוועדה האמורה הייתה פועלת ובין אם לאו, מדובר בצעד מובהק נוסף במהלך שאליהו מוביל ושמשדר את אכזבתו מתוצאות חברת הביטוח שבראשות המנכ"ל ספיר, שנכנס לתפקידו רק ביוני האחרון, והיו"ר שריג, שנכנס לתפקידו בחברה באפריל השנה. צעד זה, כמו גם אמירות של גורמים בשוק הביטוח מעידים על כך שאליהו לא מרוצה מההתנהלות של מגדל ביטוח, ומכך שטרם חל שינוי בתוצאות הכספיות של הקבוצה, כשבין היתר הוא לא מרוצה מכך שלא אחת נחסם על ידי יו"ר מגדל ביטוח, שריג - לשעבר הממונה על שוק ההון, ומי שאישר לו לרכוש את מגדל.

אליהו רכש את השליטה במגדל ביטוח בשלהי 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל, כשכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-3.7 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה השילה מערכה מתחילת השנה כ-9.5%.

מקורבים לאליהו מסרו כי "כל האשמות שריג הן עדות לכשלים שלו, הוא פגע בהתנהלות החברה".

מרשות שוק ההון נמסר כי "רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בחברה ומתנהלת מולה על מנת להבטיח את התנהלותה התקינה. הרשות תעמוד על כך שבראשות הדירקטוריון במגדל יעמוד אדם מקצועי שידאג לממשל תאגידי תקין".