אבי בניהו | בלעדי

סאגת הדחת המנכ"ל שחר איילון נמשכת: דירקטוריון הרכבת שכר יועץ תקשורת חיצוני שילווה את הפיטורים

נושא ההדחה של איילון עלה לכותרות לפני כשבוע ועורר לא מעט ביקורת ציבורית על אופן הביצוע • את תפקיד היועץ החיצוני ימלא אבי בניהו שנכנס לתפקידו אתמול והוא מצטרף לעו"ד חיה ארמן שתשמש כיועצת משפטית של הדירקטוריון לתקופה הקרובה • השימוע לפני הפיטורים של איילון נדחה מיום חמישי הקרוב ליום שני הבא אחה״צ

שחר איילון / צילום: איל יצהר
שחר איילון / צילום: איל יצהר

הדירקטוריון של רכבת ישראל צייד את עצמו ביועץ תקשורת חיצוני שמתמחה בניהול משברים, וילווה אותו בתקופת הדחתו של המנכ"ל שחר איילון, זאת למרות שיש מערך דוברות קבע לחברה - כך נודע ל"גלובס". נושא ההדחה של איילון עלה לכותרות לפני כשבוע ועורר לא מעט ביקורת ציבורית על אופן הביצוע - במיוחד לאור העובדה כי מדובר בנושא רגיש וכן בחברה ממשלתית וציבורית.

את תפקיד היועץ החיצוני ימלא אבי בניהו שנכנס לתפקידו אתמול והוא מצטרף לעו"ד חיה ארמן שתשמש כיועצת משפטית של הדירקטוריון לתקופה הקרובה. המינויים בוצעו בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, היות והרכבת מצויה כעת במצב של ניגוד עניינים לאור הסכסוך בין המנכ"ל ליו"ר הדירקטוריון. על פי אחד הגורמים המקורבים להנהלת הרכבת, איילון מנסה להציג בתקופה האחרונה תמונת מצב מטעה לפיה ניסיון הדחתו הוא עניין אישי של הראל. ואולם, אותו גורם מציין כי ההחלטה לזמנו לשימוע לפני הפיטורים התקבלה בישיבת הדירקטוריון האחרונה פה אחד, בעיקר לאור המצב הפיננסי העגום אליו נקלעה החברה הממשלתית.

מנגד, אותו גורם מציין כי עובדי הרכבת, כולל הוועד, תומכים במנכ"ל. ואולם, הנציג של הדירקטוריון מטעם העובדים לא השתתף באותה הישיבה בשל נושא ניגוד העניינים בין המנכ"ל המכהן לבין עובד שכפוף אליו.

כזכור, ביום ראשון בשבוע שעבר זומן איילון לשיחה נוקבת עם היו"ר הראל, בה דנו השניים בשורת מחדלים שהתרחשו לאחרונה ברכבת. בתום השיחה אמר הראל שאם איילון לא יתפטר מרצונו הוא יאלץ להעלות את הנושא להצבעת הדירקטוריון. בוקר למחרת איילון התראיין בהרחבה לשתי תחנות רדיו ולא חסך בביקורת לא על שר התחבורה ולא משרד האוצר. כמה שעות לאחר מכן, הודלפו לתקשורת שמועות על פיהן איילון הודח.

בניסיון לעשות מעט סדר הוציאה הנהלת הרכבת הודעה לעיתונות שאישרה את קיום השיחה בין השניים ב"דבר סיום כהונת איילון", אלא שבאותה הודעה נאמר כי ההחלטה בנושא תתקבל בעוד שבועיים בישיבת דירקטוריון החברה. אבל כבר יום למחרת הודיעה הרכבת על הקדמה פתאומית של הישיבה - שהתקיימה ביום חמישי האחרון.

לישיבה זו איילון לא זומן - דבר שהוביל בין היתר לשליחת מכתב חריף מצידו לחברי הדירקטוריון בבקשה שלא לשתף פעולה עם הראל בנוגע להדחתו ולא להגיע לדיון. איילון ציין בפנייתו ששוגרה באמצעות עורך דינו כי נאסר עליו להתראיין וכי על חברי הדירקטוריון נאסר לכאורה להיפגש איתו. איילון השווה את המתרחש ל"משטרים אפלים" והגדיר את ניסיון הדחתו כ"מחטף" ו"איבוד עשתונות" של היו"ר הראל.

חרף המכתב החמור ישיבת הדירקטוריון התקיימה בדיוק כפי שתוכננה, ללא איילון. בתומה הוחלט לקיים את השימוע שלפני הפיטורים מחר. כדי להיערך לשימוע אליו איילון מתכנן להגיע עם עורך דינו, השניים שביקשו לדחות את השימוע למועד מאוחר יותר ולקבל את הפרוטוקולים של הנאמר בישיבה. השימוע נדחה ליום חמישי הקרוב אך הפרוטוקולים לא נמסרו בטענה כי מדובר בתחילת התהליך. מהפרוטוקולים של ישיבת הדירקטוריון ניתן היה ללמוד מי מהדירקטורים יתמוך באיילון ומי לא, וכנראה שזאת הסיבה שאיילון לא קיבל אותם. כעת, מתברר שהשימוע נדחה שוב. בהסכמת דירקטוריון הרכבת השימוע לפני הפיטורים של המנכ״ל שחר איילון נדחה מיום חמישי הקרוב ליום שני הבא אחה״צ. 

איילון עצמו ממשיך להגיע לעבודה ובסביבתו טוענים שהוא נחוש להישאר בהנהלת הרכבת. על פי אחד הגורמים המקורבים אליו לא מדובר בעניין של אגו, אלא בעיקר בתחושת פספוס מבחינתו של איילון, היות ומדובר בתפקיד מאוד מורכב שלוקח המון זמן להיכנס אליו וללמוד אותו, וכעת הוא רוצה להמשיך בעשייה. 

לשאלת "גלובס" בנוגע לעלות היועצים החיצוניים ברכבת ישראל סירבו להגיב.