אמזון | בלעדי

אמיליה קוסמטיקס תייצר מותג פרטי של קוסמטיקה ותרופות ללא מרשם עבור אמזון

בשלב הראשון, תייצר החברה במפעל בירוחם כ-20 מוצרים עבור ענקית המסחר המקוון תחת השם "Visage Envy" • השלב הבא צפוי להיות ייצור של תרופות ללא מרשם - תחום שאמזון סימנה כמנוע צמיחה • המנכ"ל שאול שלח: "אנחנו לא מצפים שמחר בבוקר זה יהיה בהיקפים היסטריים, אבל הכוונה היא להרחיב מאוד את מגוון המוצרים"

אמיליה קוסמטיקס (לשעבר קרליין) תייצר עבור אמזון מותג פרטי בתחום הקוסמטיקה - כך נודע ל"גלובס". החברה, בניהולו של שאול שלח, תייצר בשלב הראשון כ-20 מוצרים תחת המותג הפרטי, תחת השם "Visage Envy". בין המוצרים: קרם פנים, מוצרים לניקוי פנים וקרם הגנה מפני השמש שמיוצרים במפעל של קוסמטיקס בירוחם. עוד נודע כי בשנה הבאה אמיליה קוסמטיקס צפויה לייצר עבור אמזון גם תרופות OTC (ללא מרשם).

בשיחה עם "גלובס" מציין שלח כי התהליך מול אמזון החל לפני כשנה, ובמהלכו ביקשה ענקית המסחר המקוון לאתר ספק שיוכל לייצר עבורה מותג פרטי בתחומים הללו. "הצענו כמה הצעות שכללו שמות למותג ואיך הוא יעוצב, ובשיחות משותפות בחרנו איך הוא יראה. לאחרונה הוא החל להימכר באמזון", זאת לצד מותגים פרטיים שאמזון משווקת בכל התחומים.

במסגרת החוזה בין השתיים אמזון מחויבת לתמוך במותג שיסופק על-ידה (FBA) וגם נתמך על-ידה שיווקית, ומכירותיו יקודמו כספק שלה. אמיליה קוסמטיקס נדרשת לדאוג למלאי של המוצרים מול אמזון ולא מתבססת על הזמנות סגורות. עם זאת, לדברי שלח, ייקח זמן ליהנות מהפירות של הפעילות הזו: "למרות כל התמיכה של אמזון, זה יהיה תהליך ארוך. אנחנו לא מצפים שמחר בבוקר זה יהיה בהיקפים היסטריים. הכוונה היא להרחיב מאוד את מגוון המוצרים, ואנחנו מפתחים בקצב די גבוה מוצרים למותג הזה".

גם מוצרים עצמאיים משלה 

לצד המוצרים שהיא מייצרת עבור המותג הפרטי של אמזון, לאחרונה החלה אמיליה קוסמטיקס לשווק באמזון גם מוצרים עצמאיים משלה תחת המותג "Emilia", בעיקר מוצרי הגנה מהשמש. זו למעשה הפעם הראשונה שקוסמטיקס מוכרת מותג עצמאי, שכן עד היום היא ייצרה מוצרים לספקים חיצוניים (בארץ ובחו"ל). בשלב זה אין כוונה לשווק את המותג העצמאי שלה לשוק הישראלי.

בכל אופן, בנוסף למוצרי הקוסמטיקה שכבר החלו להימכר לאחרונה באמזון בשוק האמריקאי, השלב הבא צפוי להיות ייצור תרופות OTC (ללא מרשם). "יש לנו פגישות רבעוניות אצל אמזון בסיאטל, ובסיכומים של המשך הפיתוח הצפי לתחילת השיווק הוא ל-2019-2020", מפרט שלח.

זו עשויה להיות בעתיד פעילות רחבה יותר עבור אמיליה קוסמטיקס, שכן אמזון כבר סימנה את תחום תרופות ה-OTC כמנוע צמיחה. נציין כי אמזון החלה לשווק מותג פרטי של תרופות גנריות ללא מרשם כבר לפני כשנה וחצי, שכלל התרופות מיוצרות על-ידי חברת פריגו תחת המותג "בייסיק קייר". בהמשך, ביוני האחרון, רכשה אמזון סטארט-אפ בשם PillPack למכירת תרופות אונליין, בסכום שהוערך במיליארד דולר. הרכישה של פילפאק מאפשרת לאמזון לבצע משלוחים של תרופות מרשם לבתי לקוחות ב-49 מדינות בארה"ב, ובכך לפתות לקוחות לבצע דרכם קניות שהיו שמורות עד היום לבתי המרקחת השכונתיים.

מעמיקה פעילות באירופה ובסין 

אמיליה קוסמטיקס נרכשה ב-2010 על-ידי החברה-האם אמיליה פיתוח, שבשליטת עודד פלר. לאמיליה קוסמטיקס יש תחום פעילות אחד, במסגרתו היא עוסקת בייצור מגוון רחב של מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה ותרופות ללא מרשם הנמכרים על-ידי לקוחותיה ללקוחות קצה בארץ ובחו"ל, ועד היום לא היה לה מותג משלה. תחת החברה פועלות שתי חברות-בנות בבעלותה המלאה: אמיליה ארה"ב (Personal Care) ואמיליה משאבים (Resources Emilia).

המכירות של אמיליה
 המכירות של אמיליה

אמיליה קוסמטיקס מוכרת מעל ל-50% ממוצריה בשווקים בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובאירופה, ובשנים האחרונות נכנסה גם לפעילות באסיה. היא מעסיקה כ-250 עובדים בישראל, נוסף ל-160 בארה"ב. מפעל הייצור שלה ממוקם בירוחם ומשתרע על שטח של כ-17 אלף מ"ר. בנוסף מפעילה חברת-הבת אתר ייצור במדינת מיסיסיפי.

כך או כך, זו אינה הפעם הראשונה שאמיליה חוברת לענקיות בינלאומיות בתחום הקמעונאות. בין היתר, לצד פעילות משמעותית בשוק הישראלי עם ענקיות דוגמת סנו, החברה מייצרת עבור רשת וולמארט האמריקאית למעלה מ-50 מוצרי מותג פרטי, כאשר בשנה הקרובה השותפות הזו צפויה להתרחב. לפי שלח, היקף המכירות השנתי לוולמארט נאמד בכמה מיליוני דולרים.

בנוסף, אמיליה קוסמטיקס מייצרת מותגים פרטיים עבור ענקיות נוספות דוגמת Walgreens, Target, Carrefour, Aldi ועוד. באירופה העמיקה החברה בשנה האחרונה את פעילותה בספרד, ובאסיה נכנסה לפעילות בהיקף גבוה יותר בסין. כך למשל, ביום הרווקים הסיני בנובמבר האחרון הושק מותג פרטי שהיא מייצרת בסין על-ידי חברת קאולה.

לצד הפעילות בחו"ל, אמיליה קוסמטיקס שחקנית משמעותית בשוק המקומי: מדוחות החברה-האם ל-2017 עולה כי נתח השוק של החברה בפעילותה בישראל עומד על 40%, וכי היקף פעילותו של שוק מוצרי הטיפוח והתמרוקים בישראל נאמד בכ-8.6 מיליארד שקל בשנה, ו"הינו שוק ריכוזי, המאופיין בחסמי יבוא רבים התורמים לשמירת הריכוזיות בו". עוד עולה כי "היבואנים הגדולים של המותגים החזקים של החברות הבינלאומיות, שהינם מעטים, מרכזים כוח שוק רב". בהתאם, נטען בדוחות, פערי המחירים בין ישראל והעולם ורווחיות היבואנים "נמצאים בעלייה מתמדת".

מתחרותיה העיקריות של קוסמטיקס הן א.ל. ארמן ייצור תמרוקים, אינטרקוסמא וביסקול; ואילו בפעילות החברה בארה"ב נתח השוק שלה זניח.