המערכת הפוליטית שוב נושאת עיניים לקציני הצבא, ורק גבי אשכנזי נעלם מהזירה

אחרי היעדרות כמעט מוחלטת מהכנסת ה–20, קציני הצבא לשעבר חוזרים להיות סחורה חמה • בימים שבהם הגזרה הצפונית מתחממת והגזרה הדרומית על אש קטנה, כמעט כל מפלגה רוצה גנרל ברשימתה • למרות הביקוש, הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, לא מראה נכונות לקפוץ לזירה

גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר
גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי נעלם מן הרדאר התקשורתי. אשכנזי הוא אחד מאנשי הביטחון הבכירים במדינה, ובעבר הוא היה כוכב של ספקולציות פוליטיות שונות ומגוונות. למרות זאת, אשכנזי כמעט אינו חלק מן השיח הפוליטי לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21, וזאת להבדיל מן הרמטכ"ל הקודם, בני גנץ.

אשכנזי אמור היה להיות "סחורה חמה" בפוליטיקה הישראלית. מעבר להיותו רמטכ"ל פופולרי לשעבר, הוא גם כיהן כמנכ"ל משרד הביטחון תחת השר (דאז) עמיר פרץ. אלא שכיום הוא מרוחק כעת מן הנעשה במחנה השמאל-מרכז, כנראה לאור הצטרפותו של הצ’ילבה התמידי, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.

נראה שהצלקות של אשכנזי מימי פרשת הרפז טרם נרפאו. אשכנזי, ניצלב במשך מספר שנים בכלי התקשורת ומיעט להגיב ולהתראיין. בסופו של תהליך מייגע הוא נוקה מכל ההאשמות שהועלו נגדו, אך הדבר הרחיק אותו, אולי לתמיד, מן הבוץ של הפוליטיקה הישראלית.
בניגוד לאשכנזי ששומר על שתיקה, אהוד ברק אומר בשלל ראיונות לתקשורת בימים האחרונים שברצונו לשוב לזירה הפוליטית.

הגנרלים נעדרו מהכנסת ה-20

מה שעובר על אשכנזי, הריחוק מן הזירה הפוליטית הנוכחית, הוא בבחינת החריג שלא מלמד על הכלל. במערכת הבחירות של 2019 אזרחי ישראל צופים במספר רב של גנרלים בדימוס העושים את דרכם לזירה.

הכנסת היוצאת, הכנסת ה-20, הייתה אולי הדלה בנוכחות גנרלים מאז קום המדינה. שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר יעלון הודח בבוטות על ידי ראש הממשלה נתניהו וחברי מפלגתו. יתר בכירי מערכת הביטחון בדימוס שנותרו במסדרונות הכנסת, הוצבו בתפקידי משנה באופן יחסי. 

אלו שמתחממים על הקווים

אולם נדמה שכל זה עומד להשתנות לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21. "גלובס" משרטט את מפת הגנרלים שמועמדים להצטרף (או לחזור) לזירה הפוליטית:

1. רא"ל (במיל’) בני גנץ, הרמטכ"ל הקודם, מתחמם על הקווים. עד לרגע זה, גנץ לא הודיע רשמית על הקמת מפלגה, על הרכב רשימתו והכי חשוב: לא הציג באופן פומבי את עמדותיו במגוון הנושאים הקריטיים לציבור הישראלי. למרות זאת, כתבים פוליטיים המדווחים על הנעשה מבינים שכוונתו היא בהחלט להצטרף לזירה. יש אפילו כבר מעין-משרדי מפלגה באזור המסגר בת"א. מספר אנשי צוות מסייע ברקע, ויש גם דוברת שהודפת את כלי התקשורת בחודשים האחרונים ולא מוסרת פרטים. העובדה שהכנסת ה-20, הצליחה להחזיק מעמד במשך ארבע שנים מלאות שירתה את גנץ, שכן זה אפשר לו להשלים את כל שלוש שנות הצינון הממושכות שהחוק מטיל גנרלים משוחררים.

2. רא"ל (במיל’) אהוד ברק, מי שהיה בעבר רמטכ"ל, שר ביטחון וראש ממשלה, הוא הדמות הביטחונית המנוסה ביותר במחנה השמאל-מרכז. ברק מחפש מזה זמן רב את דרכו חזרה פנימה, באמצעות איחוד פוליטי שהוא רוצה לעמוד בראשו. בראיונות שהעניק ביממה האחרונה, ברק יצא מן הארון: "זה דרוש ואפשרי שיוקם גוש, ואם הציבור יביע את דעתו, ומעצבי דעת הקהל, יבהירו שהציבור לא רוצה מושחתים וחנפנים בראש המדינה; הדרך היחידה לשם היא שילוב כוחות". ברק הוסיף כי "אני שם את עצמי בצד, וכמובן שאני יכול להוביל וניצחתי כבר את נתניהו ואני מנוסה מאוד. אבל אני לא תנאי להקמת הגוש".

3. רא"ל (במיל’) משה (בוגי) יעלון, שר הבטחון לשעבר והרטמכ"ל לשעבר, הודיע אתמול על רישום מפלגתו מבלי שמסר בשלב זה את שם המפלגה ומי יהיו האנשים שיצטרפו אליו. בהודעתו אמר יעלון שהוא קורא לציבור "להיכנס איתי יחד אל מתחת לאלונקה ולהביא תקווה לישראל". יעלון ציין שמפלגתו תשאף לייצר חיבורים מגוונים בזירה הפוליטית, בין השאר אפשר היה לשמוע את ברק כולל את שמו ברשימת האיחוד המדוברת, וזאת למרות שיעלון אינו קרוב בדעותיו ועמדותיו לשמאל-מרכז.

4. תא"ל (במיל’) גל הירש, מי שהיה מועמדו של השר גלעד ארדן לתפקיד מפכ"ל המשטרה בשנת 2015, מוזכר היום כמי שעשוי להיות משוריין או להצטרף לאחת המפלגות בימין. הירש לא אמר דברים מן הסוג הזה בקולו, אך הספקולציות בנוגע אליו מציפות את הרשתות. עד עכשיו הוא הוזכר כמי שנמצא בקשרים עם מפלגת כולנו של משה כחלון, משה בוגי יעלון ו/או הליכוד, תלוי איזה כלי תקשורת שואלים.

5. האלוף (במיל’) יום טוב סמיה, מי שניסה להתמודד בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה לפני כשנתיים, פצח בחודשים האחרונים בקמפיין ציבורי להקמת מפלגה חדשה. אתמול הוא פרסם בעמוד הפייסבוק שלו שהוא מקים את ‘מפלגת ביחד', "אשר תהיה דמוקרטית ולא נישתית, מרכז מאחד ולא מפצל".