חוק המזומן: חוק מבלבל ששוב פוגע בחלשים בחברה הישראלית

מלחמה בהון השחור היא חשובה, אבל חלקים גדולים בציבור לא ערוכים אליה • דעה

כסף מזומן / צילום: Shutterstock
כסף מזומן / צילום: Shutterstock

נפתח בחידה. בני הזוג ישראלי יילכו ביום ג' לחנות החשמל הקרובה לביתם ואחרי התלבטויות יבחרו את המקרר המשוכלל עם בר המים, שעולה 11,100 שקל. הזוג, ששם בצד כל חודש מזומן לכבוד הקנייה המכובדת, שולף את הכסף ונותן אותו ליגאל המוכר.

והרי השאלה: האם ישראל וציונה עבריינים? א. מה פתאום?! הם הרוויחו את הכסף כחוק. ב. רק המוכר עובר על החוק. ג. שני בני הזוג עבריינים. ד. כל התשובות נכונות.

התשובה, למי שתוהה, היא ד'. למי שטעה נאמר שאין לו אשמה בכישלון, מאחר שהחידה הזאת הייתה אמורה להיות מאוד קלה לכל אזרחי ישראל. מי שנכשל בה, ובגדול, היא הממשלה.

ועכשיו להסבר המפורט: ב-1 בינואר ייכנס לתוקף חוק המזומן, שנחקק כדי לצמצם את השימוש במזומן ואתו את ההון השחור שנאמד היום ב-74 מיליארד שקל, מהם 30 מיליארד כספי מסים. עד כאן הכול הגיוני, ועוד יותר מזה, ראוי וחשוב שמדינה חפצת חיים חייבת להילחם בכסף השחור.

הבעיה היא שאף אחד לא טרח להכין את הציבור להשתתו של החוק ביום שלישי הקרוב, וכך ימצאו את עצמם אזרחים שומרי חוק בדרך-כלל, עוברים עליו בלי ידיעתם. נכון שאי-ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, אבל במקרה הזה מי שצריך להיענש זאת המדינה, שהפקירה את אזרחיה לסנקציות הפליליות.

חוק המזומן מגביל את העסקאות שבין אדם פרטי לעסק לתקרה של 11,000 שקל בלבד, זאת אומרת שעד 11,000 שקל תרגישו חופשי לשלם במזומן. מ-11,001 שקל תוכלו לשלם רק עשירית מהסכום במזומן או בצ'ק (אגב, לפי החוק, צ'קים דינם כשטרות). את היתרה תשלמו בכרטיס אשראי, חיוב או דביט.

בעסקה בין אנשים פרטיים, תוכלו לשלם עד 50,000 שקל, אבל אם תחרגו אפילו ב-10 אגורות מהתקרה הזו, תוכלו לשלם במזומן רק 10% מהסכום. והבונוס לכל הטוב הזה - לא רק אתם תואשמו בפלילים ותשלמו קנס, אלא גם מי שקיבל מכם את הכסף.

מבלבל? בהחלט. ואם החוק כל-כך מבלבל, למה רשות המסים העלתה קמפיין שמבלבל את הציבור עוד יותר ומבהילה אותו בעיצומים ובתיק פלילי כשאין לו מושג מי נגד מי? ולמה הרשות החליטה להעלות את הקמפיין רק כמה שבועות לפני כניסת החוק? באמת שאין לי מושג.

וזה בלי שהזכרנו סקטורים שלמים של קשישים שלא מצליחים לעקוב אחרי המורכבות הזאת, ערבים שאין להם סניפי בנק קרובים, וגם נטולי חשבונות בנק כמו פושטי רגל, מעוקלי חשבון כאלה ואחרים, שלא תהיה להם ברירה אלא להפוך לעבריינים, כי אין להם ברירה אלא לשלם רק במזומן.

רשות המסים הבינה שיש פה בעיה ונתנה ארכה של 9 חודשים במהלכם על "פאול" אחד תקבלו רק אזהרה, ובשני תיענשו. אז למה צריך ארכה, אם אפשר היה לחסוך את הפארסה הזאת בדחייה של כמה חודשים?

אז אם מישהו בכנסת מצליח עוד לשמוע משהו במהומת הבחירות המתקרבות, אז אנא, כנסו את ועדת ההסכמות והעבירו את החוק של ח"כ ניסן סלומיאנסקי, שמבקש לדחות את יישומו של חוק המזומן, עד שהציבור יצליח להבין מה רוצים ממנו. יש לכם יומיים בדיוק לעשות את זה.