המהלך של בנט ושקד תוכנן לפחות חצי שנה - אך עדיין תפס את הימין לא מוכן

השרים נפתלי בנט ואיילת שקד התפצלו היום מהבית היהודי, הקימו סיעה חדשה בכנסת - הימין החדש - והשאירו מאחוריהם חוב משוער של כ–20 מיליון שקל • ההודעה תפסה את רה"מ נתניהו בברזיל, אך יועץ התקשורת שלו ובכירי הליכוד מיהרו לתקוף והזהירו כי המהלך יוביל לסוף שלטון הימין

נפתלי בנט ואילת שקד/ צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
נפתלי בנט ואילת שקד/ צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ההחלטה של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד להתפצל, ביחד עם ח"כ שולי מועלם, מהבית היהודי ולהקים גוף פוליטי משלהם - הימין החדש - תפסה רבים בימין ובציונות הדתית לא מוכנים. מספר רב של מפלגות צצות בשבוע האחרון אך בנט-שקד השתמשו דווקא במפלגה קיימת, הרשומה ברשם המפלגות מזה יותר מעשור, בשם צל"ש. מדובר בסיעתו של השר לשעבר יוסף פריצקי, אשר הוקמה כסיעת יחיד אחרי שהוא הודח מחברתו בשינוי של טומי לפיד בשנת 2004. פריצקי לא התמודד בבחירות לכנסת ה-17, וכך נותרה המפלגה כמפלגת שלד בידי רשם המפלגות.

היום במהלך הדיון בכנסת בבקשת פיצול הסיעות, אמר היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון, כי כבר בחודש אוגוסט הועברה המפלגה מפריצקי לעו"ד עמיחי ויינברגר, שהוא היו"ר המכהן של המפלגה ומי שרשאי למנות את בא כוחה. עו"ד ויינברגר הוא גם היועץ המשפטי של המועצה האזורית שומרון מאז 2017.

המידע הזה, מעיד כי בנט ושקד תכננו את המהלך הפוליטי לפחות חצי שנה מראש. בהצהרות לתקשורת שלהם במוצאי שבת הם אמרו כי בתקופה האחרונה איבדו את מנופי הלחץ של הציבור הציוני דתי להשפיע על ראש הממשלה וכי כדי לשוב ולעשות זאת, מבלי שרבני הציונות הדתית נלחצים מכל אמירה ופניה של נתניהו, עליהם לפנות לדרך חדשה, שתשלב גם אנשים חילונים במפלגה. הם כינסו את מסיבת העיתונאים במוצאי שבת, כיוון שלוח הזמנים חייב אותם להודיע על התפצלות עד להיום בבוקר, שלושה ימים לכל היותר אחרי שעבר חוק פיזור הכנסת.

ההודעה של השניים תפסה את ראש הממשלה בשבת, כשהוא נח עם אשתו שרה, בחוף הים בקופה-קבנה כשהם ממתינים לטקסי השבעת הנשיא הברזילאי החדש, ז'איר בולסונארו. נתניהו עבר ממסעדה עם מוזיקה ברזילאית למשחק בכדור על חוף הים, אך דוברו הפוליטי בישראל יונתן אוריך מיהר לשגר הודעות התוקפות את המהלך ומאשימות מראש את בנט ושקד בפיצול הימין לרסיסים ולהובלה מחודשת לאירועי שנת 1992 "אשר הביאו לנו את אוסלו".

הודעות מן הסוג הזה שמגיעות מהליכוד, הפכו לשגרה. רבים משרי הליכוד הודיעו במהלך היממה האחרונה שבנט ושקד מסכנים את המחנה הפוליטי, והשרה מירי רגב אפילו האשימה אותם ב"שמאלנות, אגו וחיקוי זול של הליכוד".

גובה החוב עדיין לא ברור

הליך אישור הפיצול של הסיעות, עבר בוועדת הכנסת הבוקר ללא קושי מיוחד. היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון אמר בדיון כי על פי התקדימים, שיקול הדעת של חברי ועדת הכנסת באישור הפיצולים הוא מצומצם מאוד, וכך לאור העובדה שהטפסים והמהלכים הפרוצדורליים נעשו באופן תקין, אין לוועדת הכנסת אלא לאשר את הפיצול.

יצוין כי בנט ושקד הותירו מאחריהם מפלגה עם חובות וגם הדבר הזה נידון במהלך הדיון. לפי חשב הכנסת, חיים אבידר למפלגת הבית יש חובות לכנסת בסך 1,728,000 שקל עקב הלוואה שהמפלגה קיבלה בחודש דצמבר. בנוסף, למפלגה חוב בגין קנס שקיבלה המפלגה ממבקר המדינה בגין הבחירות לכנסת ה-20 בסך 272,920 שקל.

פרסומים נוספים העידו על כך שחובותיהם גדולים בהרבה, ככל שמדובר בחובות אשר אינם לגופי המדינה אלא לבעלי חוב אחרים. ראשי המפלגה הנותרים מאחור אישרו את המידע היום בכלי התקשורת. סגן השר ח"כ אלי בן דהן, המתמודד על ראשות הבית היהודי אמר היום שהנזק הכספי שנגרם למפלגה הוא בסך של מליוני שקלים. "המצב הכספי של המפלגה לא מזהיר. יש לנו חובות עוד מלפני הבחירות הקודמות", אמר בן דהן.

"גלובס" פנה למנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, כדי להבין את המספרים המדויקים של החובות שהותירו בנט ושקד, אך אורבך ציין כי בשלב זה הם מתמודדים עם השינוי הפנים מפלגתי וטרם יכולים למסור פרטים מדויקים על גובה החוב.

לפי החוק, הסיעה החדשה של בנט ושקד לא תהיה זכאית למימון מפלגות שוטף - אותו סכום חודשי המוענק לסיעות, לפי מספר החברים בסיעה, במהלך שנות הכהונה. סיעת הבית היהודי הנותרת מאחור עם בן דהן, ח"כ מוטי יוגב וח"כ ניסן סלומינסקי, תזכה למימון שוטף של 88 אלף שקל לחודש, מה שייוותר בידיהם אחרי קיזוז החובות שצוינו לעיל.

עו"ד איל ינון הוסיף ואמר כי "מפלגה שמוקמת ערב הבחירות, אינה זכאית למימון שוטף. ומאידך היא אינה חייבת בחובות המפלגה ממנה היא מתפלגת. יש פה דבש ועוקץ ולכן כל החובות ינוכו מהמימון השוטף של סיעת הבית היהודי. עוד אמר עו"ד ינון כי "להתפלגות תהיה השלכה נוספת לעניין סגני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. הפילוג יגרום לכך שלסיעת הבית היהודי לא יהיה סגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית,.

חה"כ יוגב ובן דהן מתמודדים על ההנהגה

בבית היהודי, שהיא גוף משותף המורכב מסיעת האיחוד הלאומי והמפד"ל, יערכו בשלב הבא לפריימריז על ראשות המפלגה. חה"כ בן דהן ויוגב הודיעו שיתמודדו על הראשות, כמו גם חבר המפלגה הכלכלן ארז צדוק. במקביל ח"כ בצלאל סמוטריץ והשר אורי אריאל יתמודדו על ראשות האיחוד הלאומי. לפי התייחסות כל הצדדים, השאיפה שלהם היא לאחד את הגופים ליישות פוליטית אחת.

בימין מתכננים גם גופים אחרים להתמודד במערכת הבחירות. בין השאר יתמודד משה פייגלין בראש מפלגת זהות, המקיימת פריימריז פתוחים. כמו במערכות קודמות יש מי שעדיין שוקלים את המהלך, כמו השר לשעבר אלי ישי (לשעבר ש"ס), ואנשי מפלגת עוצמה לישראל.

באשר לחובות של הבית היהודי, ממפלגת הימין החדש נמסר כי "שקד ובנט צמצמו דרמטית את חובות המפלגה. הם קיבלו את הבית היהודי עם חובות עצומים וקיצצו את גובה החובות במהלך חמש השנים האחרונות בעשרות מיליוני שקלים, תוך שהם הפיחו חיים במפלגה. היום הם השאירו את הבית היהודי במצב טוב לאין ערוך, גם הודות לטיפולו המסור של מנכ"ל המפלגה ניר אורבך. בכל מקרה תשלום מימון הבחירות השוטף של המפלגה נשאר כולו בידי הבית היהודי, כך שאין מקום לטענות האמורות. לפי החשב הכללי של הכנסת מוועדת הכנסת היום, מצבה הפיננסי של הבית היהודי לא משתנה".