גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מחפשות חברות הענק בחללי העבודה המשותפים?

לא רק פרילנסרים, גם חברות גדולות הפנימו כי אפשר לראות במשרד על מרכיביו השונים מוצר שניתן לרכוש במלואו ועל הדרך לזכות בערך מוסף ● "חללי עבודה מאפשרים גמישות בשכירות, דואגים לאדמינסטרציה ובנוסף מספקים ערך לעובדים בדמות תוכן מקצועי, רווחה ואירועים קהיליתיים"

חללי העבודה של מיינדספייס. מתאימים גם לחברות ענק/צילום: סם דה-גוד
חללי העבודה של מיינדספייס. מתאימים גם לחברות ענק/צילום: סם דה-גוד

הכתבה בשיתוף Mindspace

כשהם רק החלו לצוץ בנקודות מרכזיות ברחבי הערים הגדולות בכל העולם, היה ברור לכל מהו תפקידם של חללי העבודה המשותפים: לספק מענה לפרילנסרים, לעצמאים ולעובדי חברות קטנות, שאין להם מקום נוח ומתאים לשבת ולעבוד בו - להחליף את בית הקפה השכונתי. אותם חללי עבודה סיפקו להם עמדת מחשב, חיבור לאינטרנט, ולעיתים גם קפה ונשנושים - והעובדים היו מרוצים: סוף-סוף, שנים רבות אחרי שהמושג "פרילנס" פרץ לתודעה, גם להם יש "מקום משלהם".

מאז עברו לא מעט שנים, אך בעיני הציבור חללי עבודה משותפים עדיין מיועדים לעובד הקטן, היחיד, או לחברות קטנות, שאין להם פתרון טוב יותר. וזו, גבירותינו ורבותינו, טעות גדולה: עולם חללי העבודה התרחב לממדים עצומים, עד שהיום הוא מספק מענה מקצועי, איכותי ומדויק, גם לחברות ענק - "חברות אנטרפרייז" בעגה המקצועית, עם מאות ואלפי עובדים.

"מדובר ללא ספק בסוג של מהפך בתחום המשרדים", אומר דן זכאי, מייסד משותף ומנכ"ל מיינדספייס, חברת חללי עבודה משותפים המתמחה במתן שירותים לאותן חברות ענק. "הביקוש לחללי עבודה של חברות גדולות רק הולך וגדל מיום ליום, בגלל התובָנָה שזהו פשוט מודל נכון יותר. המודל הישן והמסורתי של השכרת משרדים לא מצליח לספק חברות גדולות רבות הפועלות היום ברחבי העולם, בעיקר בגלל ההתחייבויות לטווח ארוך, ומשום שהן צריכות להתמודד לבדן עם האדמיניסטרציה והלוגיסטיקה של ניהול משרד. אנחנו באים ומציעים בדיוק את שני אלה, ברמה גבוהה יותר ובצורה יעילה יותר, ויש לכך מקום בשוק".

משרד ויותר מזה

עולם התעסוקה והעסקים עובר תמורות ותהפוכות רבות. מציאות אחת, שהייתה נכונה ומתאימה לאמצע המאה שעברה, כבר לא רלוונטית היום. צורת עבודה שרק לפני כעשור או שניים נחשבה לכזו שאין לה תחליף - מפנה אט-אט מקום לאחרת יעילה ומועילה יותר. זה הזמן להפנים את מה שגורמים מסוימים כבר מיישמים בשטח: גם את המשרד, על כלל שירותיו, אפשר לקבל כמוצר מוגמר - מחברה אשר זוהי מומחיותה.

דן זכאי, מייסד משותף ומנכ"ל מיינדספייס/צילום: לירון אראל

"במהלך השנתיים או השלוש האחרונות מתחוללת תופעה שהיום כולם מדברים עליה - מעבר של גופים גדולים לחללי עבודה משותפים", מספר זכאי. "מדובר בסוג של שינוי, טרנספורמציה: במקום סגירת חוזה לטווח ארוך ולעיתים שיפוץ והשקעה גדולה במשרדים לשם תחזוקתם, המשרד הופך לסוג של שירוּת. הוא נרכש מחברה מקצועית שזה תחום העיסוק שלה, לספק את כל שירותי המשרד כמוצר מוגמר.

"יש בכך יתרון עבור החברות הגדולות: ראשית, ישנה גמישות מבחינת הזמן - בעבר חברות ידעו לתכנן את היעדים שלהן לעשר שנים קדימה. הן היו שוכרות שטחי משרד גדולים מאוד ומשקיעות בהם מיליונים. היום חברות רבות לא יודעות לתכנן יותר משנתיים-שלוש קדימה, ולכן הגמישות שאנחנו נותנים להן היא כמעט קריטית. שנית, אותן חברות רוצות, כמו כולן, למשוך אליהן את הטאלנטים, את העובדים הכי טובים, והעובדה שאנחנו מעניקים חוויה מקצועית שמשלבת גם עניין ותוכן, מאפשרת להן לעשות זאת בצורה קלה יותר. שלישית, בסופו של דבר אנחנו יותר יעילים: המודל שלנו מייצר חיסכון לאותם גופים בטווח הארוך. לכן הוא נכון כמעט מכל הסיבות".

אם כן, האם אפשר לומר, בגדול, שאותו מוצר שמציעות חברות מסוגה של מיינדספייס הוא מעין מיקור חוץ של שירותי משרד? לא באופן מוחלט. "זה אכן סוג של מיקור חוץ, אבל לא של משרדים בלבד", מסביר זכאי. "'על בסיס אותו חלל משותף המשמש גם כמשרד, זוכות חברות לשלל שירותים אחרים, שמציעים חוויה רחבה יותר - פעילויות פנאי, קהילה מקצועית תומכת ואינטראקציה בין עובדים סביב תוכן הקשור לעולם העבודה. כלומר לא הבאנו רק את הצד הנדל"ני - הבאנו גם את הצד התפעולי-אדמיניסטרטיבי, וגם את הצד של משאבי האנוש".

לעובדים שלכם מגיע יותר מעוד משרד - Mindspace משנים את חוויית העבודה>>

חשוב לציין כי הצד של משאבי האנוש הוא זה שמעניין יותר מכול את העובד, המחפש באופן טבעי תנאים מצוינים, לא רגילים, לעבוד בהם. החברות הגדולות המשתמשות בחללי העבודה המשותפים יודעות כיום שבמקומות מסויימים, דוגמת מיינדספייס, עובדיהן יכולים ליהנות גם מתוכניות בריאות, ממטבח מאובזר, מחדר הכושר, מהרצאות, מסדנאות, מאירועים קהילתיים, משיתופי פעולה עסקיים וממועדוני עסקים שנועדו לבאי המקום. כל עובד יראה באפשרויות הללו בונוס גדול.

משרדי מיינדספייס. חוויית העבודה הייחודית מושכת טאלנטים/צילום: בועז ארד

שתי קומות שלמות שמורות לחברת ענק אחת

כעת בוודאי תשאלו: עד כמה גדולות החברות אשר משתמשות בחללי עבודה משותפים? האם מדובר באמת בחברות ענק? כבר הזכרנו בתחילת הכתבה את המילה "אנטרפרייז", ולא במקרה: כיום גם החברות הגדולות ביותר בעולם - ענקיות טכנולוגיה ותאגידים בעלי סניפים בכל רחבי העולם - משתמשים בחללי העבודה המשותפים מאותן סיבות שהעלנו קודם לכן.

"השירות הזה נותן מענה לשלל סיטואציות", מפרט זכאי. "זו יכולה להיות חברה שבונה משרדים חדשים וזקוקה לפתרון של שנה, שנתיים או שלוש, עד שהם יהיו מוכנים; זו עשויה להיות חברה שמתרחבת למדינה זרה, וצריכה פתרון לצוות שמקים את הסניף החדש באותו מקום; אלו יכולים להיות צוותים שעובדים על פרויקטים ושהמעסיק שלהם רוצה לשנות להם אווירה ממשרדי החברה הקבועים, לרענן אותם".

הוא מוסיף כי ככל שהזמן עובר אנחנו רואים שאותן חברות מתחילות לאמץ את המודל לא רק למקרים הנקודתיים שהזכרתי כאן, אלא בעצם כחלק מאסטרטגיית הנדל"ן שלהן. הן מתכננות זאת מראש כך שאחוז מסוים מהעובדים, צוותים ומחלקות, יישבו בחללי עבודה משותפים כהגדרה. "מיקרוסופט בהרצליה נמצאים, למעשה, בשתי קומות שלמות שלנו, שהוקצו כולן עבורם", מספק זכאי דוגמה עדכנית. "יש לנו עוד הרבה מקרים כאלה, כמו של בנק ברקליס העולמי שיושב בסניף תל אביב שלנו, וישנן אף חברות שהתמקמו באגפים שלמים אצלנו. הן עדיין משתמשות בשירותים המשותפים שאנחנו נותנים - חדרי ישיבות, חלל הקבלה, שטח הגג או מכון הכושר - אבל הן זוכות לאזורים פרטיים משלהם. קרוב ל־40 אחוז מהלקוחות שלנו היום הם מה שאנחנו מכנים 'לקוחות אנטרפרייז', וזה למעשה הסגמנט הכי גדֵל והכי גדוֹל אצלנו.

"יש לציין" ממשיך זכאי, "כי למרות שיש הרבה מאוד חברות Co-Working, גם בארץ וגם בעולם, רק חלק קטן מאוד מהן נותן מענה לאותן חברות גדולות. רוב חללי העבודה המשותפים לא יכולים לעמוד בדרישות של לקוחות שכאלה, שהן בדרך כלל נוקשות יותר. מיינדספייס היא כן מסוג החברות שמתמקדות בלקוחות הגדולים. אנחנו מגדירים עצמנו כ־Enterprise Experts, ובונים את החללים שלנו בצורה כזו שתתאים גם להן".

בשורה התחתונה, עולם חללי העבודה הולך ומתרחב, תרתי משמע, בשנים האחרונות, והוא מציע הרבה יותר מבעבר. למעשה, המגמה של כניסת לקוחות גדולים לשוק הזה חזקה כל כך, עד שנראה כי בעתיד הגדרת המושג "משרדי החברה" תשתנה לגמרי ותהפוך גמישה הרבה יותר.

Mindspace מעצבים את חוויית העבודה של המאה 21. לפרטים הקליקו כאן>>

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

עליות באסיה; ביפן ובקוריאה אין היום מסחר

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: היינו קרובים לעסקה, ההצהרות של נתניהו הקשיחו עמדות בחמאס

ישראל החלה הבוקר בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור רפיח ●  3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים