עוקפת את סין: ההשקעות הזרות בהודו בשיא של כל הזמנים

המאמצים של ראש ממשלת הודו להקל על עשיית העסקים במדינה נושאים פרי, ובשנתיים האחרונות הופכת הודו ליעד אטרקטיבי להשקעות

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: רויטרס denis balibouse
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: רויטרס denis balibouse

חברות ומשקיעים פרטיים מהמרים שהכלכלה ההודית - שנתפסה בעבר כסיוט ביורוקרטי ובלתי צפוי - הופכת ליעד אטרקטיבי שמציע הזדמנויות בשוק הכולל מאות מיליוני צרכנים. המנועים שעומדים מאחורי העלייה בהיקף העסקאות הם מיזוגים בתעשיות, שיפור במערכת פשיטות הרגל ונכונות גוברת של בעלי עסקים משפחתיים לבצע אקזיטים.

פעילות המיזוגים והרכישות של חברות הודיות הסתכמה השנה ב-93.7 מיליארד דולר, עלייה של 52% מ-2017, וזהו נתון שיא מאז שהכלכלה המקומית החלה להיפתח לעולם בשנות ה-90, לפי חברת המחקר דילוג'יק. ערך הרכישות הזרות בהודו עקף את הנתון המקביל בסין. הזרים השקיעו בהודו 39.5 מיליארד דולר מול 32.8 מיליארד דולר בסין, שבה הצמיחה בהאטה ומתנהל מאבק סחר עם ארה"ב.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, מתאמץ להקל את חיי העסקים במדינה. הוא הקל את חוקי ההשקעות הזרות הישירות, יישם קוד פשיטת רגל חדש, החליף מערכת סבוכה של מסים בהיטל ארצי על סחורות ושירותים, והבטיח לסיים את 'טרור המס' שהותיר בעבר חברות רב לאומיות עם דרישות מס רטרואקטיביות. הודו זינקה השנה 23 מקומות בדירוג קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי."הסביבה הרבה יותר חיובית לפעילות של עסקאות", אמר פראמוד קומאר, מנהל הבנקאות בברקליס הודו.

גם הצמיחה מהירה כעת יותר מזו הסינית, ויש הבטחה לגידול ניכר במספר הצרכנים בעלי כוח הקנייה. התמ"ג ההודי צפוי להכפיל את עצמו לעמוד על 5 טריליון דולר בשנת 2030, לפי תחזית של מכון המחקר הממשלתי NITI Aayog.

ההתלהבות משתקפת גם בשוקי ההון. מדד המניות S&P BSE Sensex עלה השנה ב-4.2%, והוא אחד הבודדים בעולם שמסיים את השנה באופן חיובי. הרופי ההודי נגע בשיא שפל מוקדם יותר השנה, אך התאושש מאז שמחירי הנפט צנחו. הודו היא יבואנית גדולה של אנרגיה. "כל מה שנוגע בצריכה מקומית הוא מעניין", אמר מנהל מחלקה בבנק מורגן סטנלי במומביי.

רכישת חברות בורסאיות עדיין סבוכה

בשנה היוצאת הודיעה יוניליבר ההולנדית-בריטית על רכישת הורליקס, שמייצרת בירה פופולרית מאוד בהודו, מגלקסו סמיתקליין במסגרת עסקה בשווי 3.75 מיליארד דולר. רכישה גדולה כזו מאפשרת לרוכשת לדלג על השלב המפרך את הקמת עסק חדש מלמטה למעלה.

בעסקה הגדולה ביותר השנה, וולמארט השקיעה 16 מיליארד דולר בהחזקת השליטה בחברת המסחר האלקטרוני Flipkart Pvt. גם חברות טכנולוגיה משכו משקיעים כמו קבוצת סופטבנק היפנית, נספרס ועליבאבה (באמצעות החברה-הבת אנט שירותים פיננסיים). 

מימוש עסקאות כאלו עדיין קשה בהודו. מיזוג שהתחיל בשנה שעברה בין וודאפון ההודית ואידאה סלולר הושלם רק אחרי שנה וחצי. בנקאים אומרים שרכישת חברות בורסאיות עדיין סבוכה מדי והבחירות הכלליות בשנה הקרובה עשויות להאט זמנית את קצב המיזוגים.

הגדולים קונים מתחרים קטנים

מאז השקת קוד פשיטות הרגל, מאות חברות נכנסו להליכי כינוס נכסים, והבעלים מאבדים את השליטה, מה שנחשב לבלתי אפשרי רק לפי שנתיים. הקוד הזה מאפשר עסקאות כמו רכישת חברת הפלדה המקומית בושאן סטיל ב-8.3 מיליארד דולר על ידי טאטה סטיל. התקוות לצמיחה מהירה בתחום התשתיות והבנייה הובילו למלחמות מחירים על כמה נכסים שנמכרו על ידי בתי משפט לפשיטות רגל.

"זה לא מפתיע שכל הגורילות הללו שהיו בעסקי הפלדה בעשר, עשרים או מאה השנים האחרונות מתלהבים כל-כך לקנות נכסי פלדה", אמר קאוסטוב קולקרני, מנהל בנקאות ההשקעות במורגן סטנלי ההודי.

בו-זמנית, שוקי האנרגיה והטלקום עוברים קונסולידציה כאשר השחקנים הגדולים קונים יריבים קטנים יותר. המסע של Reliance Jio Infocomm לפני שנתיים להחתים מאות מיליוני משתמשי סלולר בתעריפים נמוכים טלטל את המגזר הזה, וגרם לעסקאות כמו רכישת אינדוס טאוארס על ידי בהרטי אינפרטל ב-6.5 מיליארד דולר השנה.

קרנות הון ריבוניות וקרנות פנסיה מחפשות נדל"ן ונכסי תשתיות מקומיים. בנקאים אומרים שהמשפחות שמאחורי כמה חברות פרטיות שוקלות מכירה של החזקות מיעוט, מה שיוצר הזדמנות לקרנות הון פרטי. "הבעלות הופכת לעניין פיננסי יותר ופחות משפחתי", אומר אס ראמש, מנכ"ל חברת בנקאות ההשקעות Kotak.