מבקרים בוונציה? היכונו לשלם 10 אירו דמי כניסה לעיר

המס ייגבה במטרה להתמודד עם מאסות המבקרים בעיר המתוירת ולטובת שמירה ותחזוקה • מי שיידרש לשלם 10 אירו בכניסה הם מבקרים שמגיעים לוונציה לביקור יומי, כאשר מי שנשאר ללון בוונציה יהיה פטור מהתשלום • ראשי ערים נוספות באיטליה מבקשים מהממשלה אישור לנקוט צעד דומה

ונציה, איטליה / צילום: shutterstock
ונציה, איטליה / צילום: shutterstock

עיריית ונציה תחל לגבות 10 אירו מכל תייר שנכנס לעיר, במטרה להתמודד עם מאסות המבקרים בעיר ולטובת שמירה ותחזוקה.

ונציה שבאיטליה היא אחת הערים המתוירות בעולם. לפי הערכות, כ-30 מיליון תיירים פוקדים את ונציה מדי שנה, כשרק תייר אחד מתוך חמישה נשאר ללון לפחות לילה אחד.

בשנים האחרונות חווה ונציה גידול במספר התיירים בה, מה שגם הוביל לחשש כי העיר תשקע מהר יותר לאור עומסי האנשים שנמצאים בשטחה. לפי ההערכות, כבר כעת ולאור ההתחממות הגלובלית ונציה שוקעת בכ-2 ס"מ מדי שנה.

זאת ועוד, תושבי ונציה מאסו בכמות התיירים, למרות שהם מזרימים את החמצן הכלכלי לעיר. לפי הודעה שפורסמה בתקשורת האיטלקית, מי שיידרש לשלם 10 אירו בכניסה הם מבקרים שמגיעים לוונציה לביקור יומי, המהווים את רוב המבקרים בעיר, כאשר מי שנשאר ללון בוונציה יהיה פטור מהתשלום, היות שתיירים אלה מכניסים לעיר סכומים גדולים יותר מאשר מבקרי היום. תיירים שנשארים ללון גם משלמים מס מקומי במסגרת התשלום לבית המלון.

עוד צוין כי הסכום שייגבה מהתיירים יועבר לטובת שמירת ותחזוקה של העיר העתיקה, דגש על ניקיון הרחובות ותיקון נזקים שנגרמים בעקבות מיליוני האנשים שמבקרים בוונציה, בהם רבים שמגיעים לביקור יומי מאניות הקרוז המשייטות באזור. הסכום שייגבה יאפשר גם לכסות את עלויות האבטחה של מאות השוטרים שפזורים בעיר, שמספרם מגיע למאות בימי השיא של התיירים - כפי שקורה בימים אלה.

ראשי ערים נוספות באיטליה מבקשים מהממשלה אישור לנקוט צעד דומה. איטליה היא אחת המדינות המתוירות בעולם. גם ראש עיריית פירנצה, דאריו נארדלה, שנאבק עם "אובר-טוריזם", ביקש לגבות דמי כניסה ממבקרי היום בעיר. נארדלה צוטט בתקשורת האיטלקית באומרו כי מבקרי היום, המכונים "Hit and run", הם הבעייתיים ביותר, היות שהם מפריעים להתנהלות של תושבי העיר, כשהתרומה שלהם בהיבט הכלכלי היא מזערית. לפירנצה יש היתר לגבות מס מתיירים שלנים בעיר דרך הגבייה עבור חדרים בבתי מלון.

נארדלה התייחס גם לבעייתיות של שירות להשכרה לטווח קצר, לא רק היות שלא ניתן לגבות דרכן באופן מסודר את מס התייר, אלא שלטענתו דירות אלה מהוות איום למקומות ההיסטוריים ולאתרי אמנות ואדריכלות מקומיים, כשמי שנשאר בהן הם לא התושבים שמבינים את החשיבות של האתר בו הם נמצאים, אלא תיירים שמן הסתם מתנהגים אחרת.