הליכוד נגד מנדלבליט, זה התחיל

שרים וחברי כנסת מסמנים את מנדלבליט כאויב תומכי הימין, ונראה כי כל האמצעים כשרים כדי לסמן אותו ככזה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

קמפיין ההפחדה והחיסול של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, יצא לדרך.

כאשר שרים וחברי כנסת בכירים אומרים שאסור לו לקבל החלטה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, אומרים שאסור לו להתערב בבחירות או מציעים לו להתמודד בשדה הפוליטי - הם בעצם טוענים שהוא איש מושחת, פוליטי, הפועל ממניעים זרים, שמטרתו להדיח את ראש הממשלה ולהפיל את ממשלת הימין, והוא עושה שימוש פסול בתפקידו ובסמכויותיו כראש התביעה הכללית. אלה אמירות מופרכות וחמורות, שעולות כדי הוצאת דיבה, שיבוש הליכי משפט והפרעה לעובד ציבור במילוי תפקידו. אין להפחית בחומרת התהליך המתרחש כעת בציבור הישראלי, שהגיע גם לפגיעה במצבה של אביו של היועץ המשפטי. מי שהגיע למצבה יכול גם להגיע לאיש עצמו או למשפחתו. אלה איומים מפורשים.

קשה להאמין שיש אזרח במדינה שתומך או מאמין לדברים. האמנם מצביעי הליכוד סבורים שד"ר מנדלבליט, איש דתי ומאמין, ששירת כל חייו את הצבא והמדינה, שהיה פרקליט צבאי ראשי, וכיהן כמזכיר הממשלה של בנימין נתניהו, האם הוא האיש הפוליטי, השמאלני, שתופר תיקים, ממציא חשדות, מסמן מטרה ופועל להדיח את ראש הממשלה - כדי מה? לתפוס את מקומו? לשרת את גדעון סער או אבי גבאי? האם יש תזה יותר מופרכת מזאת?

ובכל זאת, אלה הדברים שכרגע מחלחלים לשדה התקשורתי ולתודעה של תומכי הימין. מנדלבליט הוא האויב, וכל האמצעים כשרים כדי לסמן אותו ככזה, לעשות לו דה-לגיטימיזציה. את שיקול-הדעת הזהיר של מנדלבליט ואת ההססנות שלו, הם מפרשים כחולשה ומנסים לתקוף בכל הכוח.

האסון הוא שהדבר כרוך באובדן מוחלט של האמון של הציבור במשרתי הציבור, באובדן מוחלט של ערכים של שלטון החוק, וגם של הגינות ואנושיות בסיסית כלפי אדם שמקדיש את חייו לשרת את המדינה, משפטן שעושה תפקיד קשה ובלתי אפשרי.

מנדלבליט עבר תקופה קשה של התקפות מהצד השני של המתרס. הפגנות מול הבית, שהגיעו עד לפתח בית הכנסת שלו. גם זה תרם ודאי לקושי, למצוקה המתגברת.

העובדה שמנדלבליט מכנס את שופטי העליון לשעבר ואת ראשי התביעה בעבר כדי לקבל תמיכה, מצביעה על הקושי, החולשה והמשבר בו הוא נמצא באופן אישי. כוחו לא עומד לו מול האיומים וההכפשות, ואחרי שדחה את ההחלטה ככל שיכל, הוא מבקש וקורא לעזרה. הצילו, נשמעת הצעקה מהבניין המבודד בסלאח א-דין בירושלים, ואנחנו חייבים לעזור לו. למען שלטון החוק, הדמוקרטיה הישראלית וגם בגלל אנושיות והגינות בסיסית.

צמנדלבליט, אנחנו אתך. קבל את ההחלטה הקשה, אין עוד מה לדחות את הקץ. אפשר עוד לסיים את השימוע לפני הבחירות. זוהי חובתך המשפטית, ואתה יודע זאת טוב מכולנו.

ד"ר יובל קרניאל הוא מומחה למשפט ותקשורת