בעקבות הבחירות: חוק המטרו יחכה לממשלה הבאה ואתם תמתינו בפקק

החוק שיאפשר את התחלת הביצוע של פרויקט התחבורה הגדול ביותר בישראל, לא יקודם עד לאחר הבחירות, מה שיוביל לעיכוב בלוח הזמנים של התוכנית • פרויקט המטרו יעבור ב-24 רשויות ולכן צפוי להיתקל בבעיות ביורוקרטיות רבות וחוק המטרו אמור לתת לכך פתרון

פקקי תנועה / צילום:  א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock
פקקי תנועה / צילום: א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock

ההחלטה על הקמת המטרו - מערכת הסעת המונים שתחבר בין ערים רבות במרכז הארץ ואמורה להוות פתרון אמיתי לבעיית הפקקים באזורים אלו - תתעכב עוד כמה חודשים לפחות, בעקבות התפרקות הממשלה הנוכחית. מדובר בפרויקט התשתיות הגדול ביותר בישראל שעלותו מוערכת ב-100-150 מיליארד שקל.

ב-1 באוגוסט בשנה שעברה הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את משרד האוצר ומשרד התחבורה לגבש הצעת המחליטים שעניינה "יצירת כלים שיאפשרו קידום מהיר של פיתוח תחבורה ציבורית במטרופולינים, לרבות פרויקט המטרו בגוש דן". ההצעה הייתה אמורה להיות מוגשת עד 1 בנובמבר 2018, ולאחר מכן הגשתה נדחתה לתחילת 2019 - מה שכבר לא יקרה בעקבות הבחירות הצפויות.

לפי הערכות במשרדים ממשלתיים, הצעת מחלטים לחוק המטרו תצטרך לחכות עד אחרי הבחירות ותוגש כבר לאישור של הממשלה החדשה. לפי גורם ממשלתי, "אין כרגע עם מי לדבר על זה, הדברים שמקדומים כעת אלה כבר תוכניות מגובשות".

'חוק המטרו' אמור להכריע במחלוקות רבות שמתעוררת בשלב הפקדת התוכנית להתנגדויות הרשויות המקומיות. ריבוי 'שחקני הווטו' בישראל היא בעיה ביורוקרטית ידועה, שגורמת לשלבים התכנוניים להימשך שנים רבות. כך למשל, התכנון של המסילה הרביעית באיילון נמשך כמעט עשור.

היכן יופקעו קרקעות?

נת"ע, האמונה על תכנון הפרויקט השאפתני, בכל מקרה תתחיל בתקופה הקרובה את השלב התכנון הסטטוטורי. החוק האמור רלוונטי יותר לשלב הביצוע. עם זאת, חשוב להדגיש כי המדינה כבר הגדירה את שנת 2030 כשנת יעד לסיום הפרויקט, וכדי לעמוד בו, המכרזים לביצוע הפרויקט אמורים לצאת לדרך במהלך 2019. כדי שהדבר יקרה בזמן, על הממשלה גם להיערך מבחינת התקציב - סוגיה זו עדין נותרה פתוחה.

התכנון הסטטוטורי של המטרו אמור להימשך שנתיים, ויש לו כבר יעד סיום מוגדר - דצמבר 2020. אלא שהבעיה היא שללא החוק, שיגדיר מה תהיה הסמכות המכריעה בין הרשויות המקומיות לבין מתכנני הקו - המשימה הזאת נראית מאוד מאתגרת ליישום.  המטרו יעבור דרך 25 רשויות מקומיות. ניתן היה לחשוב שמשום שתוואי המטרו הוא תת-קרקעי זה יקל על ביצוע התכנון, אך לשלושת קווי המטרו הוגדרו יותר מ-100 תחנות על פני הקרקע, דבר שבאופן ודאי יצריך הפקעות קרקעות ועוד.

רכבות מטרו מאופיינות בגודל פיזי רב ביחס לרכבות קלות, והם מהירות יותר בתנועתן. הן מתאימות לביקושים גדולים יותר ולמרחקים גדולים יותר, בעוד שרכבות קלות מאפשרות שירות נגיש יותר למרחקים קצרים יחסית. אורכם הכולל של קווי המטרו המתוכננים הוא כ-130 קילומטר, שבהם כ-100 תחנות.

הקמת המטרו הינה הכרחית במטרופולין תל אביב העמוס, שמכיל 43% מכלל האוכלוסייה בישראל ו-50% מכלל מקומות העבודה בישראל. המטרופולין משתרע על שטח של כ-1,500 קמ"ר ומושך כמחצית מכלל הנסיעות היומיות של בישראל.