"פשוט תזרום", אמרה צירת הקונגרס לנוצרי שזעם על החיג'אב שלה

הקונגרס האמריקאי ה-116 יצא אתמול לדרך • שתי המוסלמיות הראשונות בבית-הנבחרים ממקדות תשומת לב שחורגת ממשקלן האלקטורלי • רשידה טליב, אחת מהמחוקקות, על טראמפ: "אנחנו נדיח את הבן-זונה" • ננסי פלוסי חזרה לכהן כיו"ר הבית ואותתה שהדמוקרטים נחושים בדעתם למרר לנשיא את החיים בשנתיים הבאות

אילחאן עומר וננסי פלוסי. חיים קלים לא יהיו לנשיא ארה"ב / צילום: רויטרס
אילחאן עומר וננסי פלוסי. חיים קלים לא יהיו לנשיא ארה"ב / צילום: רויטרס

הקונגרס ה-116 של ארה"ב יצא אתמול לדרך, וכבר בשעתו הראשונה התברר שהדמוקרטים, בעלי השליטה החדשים בבית-הנבחרים, נחושים בדעתם למרר לדונלד טראמפ את החיים בשנתיים הבאות. הסנט נותר אמנם בידי הרפובליקאים, אך לבית-הנבחרים, עם סמכויותיו לחקור את כל משרדי הרשות המבצעת, לרבות הבית הלבן, יש פוטנציאל לאמלל כל נשיא, ובייחוד את הנשיא הנוכחי, שמסתיר מהציבור הרבה יותר מדוחותיו השנתיים למס הכנסה.

בפעם הראשונה בתולדות ארה"ב כונס הקונגרס בעיצומה של השבתת הממשל - הפעם בגלל סירוב הדמוקרטים לאשר מימון ל"חומה" לאורך הגבול עם מקסיקו שטראמפ הפך לנושא מרכזי במסע הבחירות לנשיאות ב-2016. ההשבתה נכנסת לשבוע השלישי ובשלב זה לא נראה שאחד משני הצדדים מוכן למצמץ ראשון. עובדה זו תהפוך את המאבק שמסתמן בין טראמפ לבין ננסי פלוסי, שחזרה לכהן כיו"ר בית-הנבחרים, להתגוששות אכזרית.

על המלחמה הממשמשת ובאה בין שני השועלים הוותיקים האלה נכתוב מחר (שבת). היום נתמקד בשתי המחוקקות המוסלמיות הראשונות בבית-הנבחרים: רשידה טליב, דמוקרטית ממדינת מישיגן והפלסטינית הראשונה שכיהנה אי פעם כמחוקקת על גבעת הקפיטול, ואילחן עומאר, דמוקרטית ממיניסוטה, ילידת סומליה, שמקפידה לחבוש חיג'אב בציבור. את תשומת הלב שממוקדת בשתיים אי אפשר להסביר רק במשקלן האלקטורלי.

ראשידה טלאיב / צילום: רויטרס
 ראשידה טלאיב / צילום: רויטרס

העובדה ששתי מוסלמיות יכהנו על הגבעה מצליחה להרגיז לא מעט אנשים, כפי שיעיד הסיפור הבא, שתחילתו בחודש שעבר וסופו אתמול. שדרן נוצרי ימני, א. וו. ג'קסון, שמגדיר עצמו ככומר פרוטסטנטי, פתח את אחד משידוריו בדצמבר בביקורת חריפה על כוונת ההנהגה הדמוקרטית של בית-הנבחרים לבטל את האיסור על חבישת חיג'אב (וכיסויי ראש דתיים אחרים) באולם המליאה של הבית. האיסור הזה נכנס לתוקף ב-1837, דורות רבים לפני שמישהו העלה על דעתו שמוסלמית תכהן בבית-הנבחרים.

"בית-הנבחרים ייראה כמו רפובליקה איסלמית", קבל הכומר. "... אנו מדינה (שמבוססת על עקרונות) יהודיים-נוצריים. אנו מדינה ששורשיה יוצאים מהנצרות - וזהו זה. מי שזה אינו מוצא חן בעיניו, שילך לחיות במקום אחר. פשוט מאוד. אל תנסו להפוך את ארצנו למשהו שדומה לרפובליקה איסלמית ואל תנסו לבסס את ארצנו על חוקי השריעה".

"העובדה שאנו בוחרים אנשים כאלה לקונגרס עוברת כל גבול", הוא המשיך. "אל תטעו. אני מאמין בחירות הדת. אני מאמין בחופש הדיבור. אבל אני לא אצביע בעד שום מוסלמי... האיום לאנושות אינו נובע מהאיסלם הרדיקלי. האיום לאנושות נובע מהאיסלם. נקודה".

תשובת אילחן עומאר לא איחרה לבוא: "אולם המליאה של הקונגרס ייראה עתה כמו אמריקה האמיתית. אתה, אדוני, פשוט תצטרך לזרום עם זה".

ואתמול, ביזמת היו"ר פלוסי, האיסור לחבוש כיסוי ראש בעל אופי דתי בבית-הנבחרים נמחק מספר תקנות הבית. החיג'אב קיבל לגיטימציה בקונגרס.

מכון המחקר פיו (Pew) מעריך, כי 3.45 מיליון מוסלמים חיו בארה"ב ב-2017. והיוו 1.1% מכלל האוכלוסיה. על פי הערכת המכון, יחליפו המוסלמים את היהודים כקבוצה הדתית השניה בגדולה בארה"ב, אחרי הנוצרים.

עומאר וטלאיב אינן עומדות למקד את הקריירה שלהן בקונגרס סביב נושאי המזה"ת. שתיהן נושאות את בשורת השמאל הדמוקרטי ומשמשות נציגות נאמנות של ברני סאנדרס: טלאיב הציבה את המאבק לקביעת שכר מינימום של 15 דולר בשעה ברמה הפדרלית בראש סולם העדיפויות שלה; עומאר דוחפת לממש ביטוח רפואי אוניברסלי וחינוך אקדמי חינם (באוניברסיטאות ציבוריות).

וכנציגות מובהקות של האגף הפרוגרסיבי במפלגתן, הן אינן אוהבות את טראמפ. בנאום לפני תומכים בלשכתה החדשה בקונגרס, אמש, אמרה טליב: "אנחנו מגיעים ואנו נשיק הליכי הדחה נגד הבן זונה".

ועם זאת, טליב מתכננת לנצל את מעמדה כדי לסייע לפלסטינים מעבר לים, במזה"ת. בראיון לאתר האינטרנט אינטרספט (Intercept) - מיסודם של העיתונאים שחשפו את מסמכי סנאודן - מבהירה טליב, שהיא נחושה לקעקע את הסטטוס-קוו בוושינגטון, כמו רבים מהמחוקקים הטריים של המחזור החדש בקונגרס. מבחינתה, שבירת הסטטוס-קוו תהיה ארגון משלחת של הקונגרס לגדה המערבית כדי לבדוק את מצב הפלסטינים שם. זאת, במקום השתתפות בסיור לימודי בישראל למחוקקים חדשים, ביזמה ובמימון של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

הסיור בישראל, שמיועד רק למחוקקים בשנתם הראשונה בקונגרס, הוא מסורת בת עשרות שנים. הוא ממומן ע"י הזרוע החינוכית של אייפ"ק ונערך בדרך כלל באוגוסט, בפגרת הקיץ של הקונגרס. הסיור נמשך שבוע וכלולות בו פגישות עם בכירים ישראליים בתחומי הפוליטיקה, הצבא, העסקים והתרבות.

תומכי אייפ"ק - וגם מתנגדי השדולה - מודים שיוזמה זו מוצלחת מאוד מבחינת ישראל. היא מטמיעה במחוקקים החדשים את נקודות ההשקפה הישראליות וחושפת אותם לבעיות הסבוכות של המזה"ת מנקודת מבטה של ישראל. הכוונה היא להפוך את המחוקקים החדשים לחברים בקואליציה הפרו-ישראלית על גבעת הקפיטול.

טליב אמרה, כי היא מקווה לנצל את שורשיה המזרח-תיכוניים כדי לחשוף את עמיתיה החדשים לזווית אחרת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריה, היא מתכננת למקד את הסיור המתוכנן שלה בנושאים חלופיים שלא עולים בסיור של אייפ"ק: מעצר ילדים פלסטיניים, חינוך, גישה למים נקיים ומצוקה כלכלית. היא מקווה להביא את המשלחת לבית אור אל פוקא, כפר בצפון הגדה המערבית שבו חיה סבתה.

לא ברור מי יצטרף לטליב לסיור ואילו ארגונים אמריקאים יתמכו ביזמה. אך המחוקקת העתידית מבהירה שמטרתה היא להדגיש את הממד האנושי של הבעיה הפלסטינית, להציע חלופה לאג'נדה של אייפ"ק, ולהדגיש את אי-השוויון שנובע מעצם טבעו של כיבוש הגדה. היא טוענת, שמצבם של הפלסטינים בגדה משול למצבם של השחורים בארה"ב בתקופת ההפרדה הגזענית. היא אינה מתכננת פגישות עם אנשי הרשות הפלסטינית או עם נציגים של ממשלת ישראל, בניגוד לסיור של אייפ"ק ששם דגש עם פגישות עם אנשי מפתח ישראליים.

"אני רוצה שנראה את ההפרדה בגדה וכיצד היא מונעת מאיתנו להשיג שלום אמיתי באזור", אמרה טליב. "אינני חושבת שאייפ"ק מספק כלים הוגנים ומציאותיים לבחינת הבעיות. השדולה היא חד-צדדית... הוא עורכים סיורים משופעים במותרות בישראל, אך הם אינם מראים את הצד שאני יודעת שהוא נכון, הצד שמראה מה קרה לסבתא שלי ולמשפחתי בגדה".

"אני אישית תומכת בתנועת BDS", אמרה עוד טליב. לדבריה, חרם כלכלי הוא אחת מהדרכים להסיט את דעת הקהל ל"נושאים כגזענות והפרות של זכויות האדם ע"י ישראל". בעבר אמרה טליב כי היא תומכת במדינה אחת, עם שוויון זכויות ליהודים ולערבים.