"מכירת החיסול של הביטקוין תיגמר - וברבעון השני הוא יחזור למחיר האמיתי שלו"

ראיון "גלובס" • מה אפשר לעשות עם הביטקוין כשמחירו יורד? אלכס משינסקי, מייסד Celsius Network, מציע להשקיע את המטבעות הדיגיטליים ברשת ההלוואות המבוזרת שפיתח • הישראלי-אמריקאי שעשה את הונו מטכנולוגיות תקשורת מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע יש לו ביד את "הקילר-אפ" של תעשיית הבלוקצ'יין

אלכס משינסקי / צילום: איל יצהר
אלכס משינסקי / צילום: איל יצהר

החורף בשוק המטבעות הדיגיטליים בעיצומו, אחרי שנה שבה איבד כ-80% משוויו הכולל. התקררות השוק באה לידי ביטוי בין השאר בהקפאת ההשקעות בתחום, שצנחו בחדות בסוף 2018. ככה זה כשהביטקוין , המטבע המוביל בשוק, עובר את השנה הגרועה ביותר ב-10 שנות קיומו.

אחד היזמים שמצפים להתחממות של שוק הקריפטו הוא הישראלי-אמריקאי אלכס משינסקי, המנכ"ל והמייסד של חברת Celsius Network. צלזיוס נטוורק, שמפעילה פלטפורמת הלוואות מבוזרת עבור מחזיקי מטבעות דיגיטליים, מעסיקה כיום 39 עובדים, בהם 22 מפתחי תוכנה שעובדים בבלגרד, סרביה, ועוד 17 עובדים שפזורים בין משרדי החברה בישראל ובארה"ב. במארס האחרון גייסה החברה 50 מיליון דולר ממשקיעים ב-ICO (הנפקת מטבע דיגיטלי).

"הקמנו את צלזיוס בתחילת 2017, אחרי שהתנסינו בכמה פרויקטים בתחום הבלוקצ'יין, והבנו שיש פה בעיה גדולה מאוד באימוץ הטכנולוגיה", מספר משינסקי בראיון ל"גלובס". "התפתחות הטכנולוגיה עברה כמה שלבים. אם נשווה את זה למרוץ שליחים, אז השליח הראשון היה אנרכיסטים, שחשבו שהביטקוין הוא מכשיר מעולה כדי להרוס את העולם; השליח השני היה ליברטריאנים, שרצו להציל את העולם עם הכלי הזה; השליח השלישי במרוץ היה ספקולנטים, שרצו לעשות 'מכה' - לקנות ביטקוין ב-100 דולר ולמכור אותו ב-20 אלף דולר; ואז אותם ספקולנטים היו אמורים להעביר את המקל לשליח הבא, שהוא המוסדות הפיננסיים, אבל אלה לא רצו לקחת את המקל ונתנו לו ליפול. לכן, הטכנולוגיה תקועה איפה שהיא נמצאת כיום".

 Celsius Network - תעודת זהות
  Celsius Network - תעודת זהות

"מנסים להזריק בלוקצ'יין למוצר קיים"

"ב-2017 היתה צמיחה אדירה של שוק המטבעות הדיגיטליים, אבל לא היה בו אף 'קילר-אפ' (מוצר שינצח את האחרים, ר' ק')", אומר משינסקי. "מלבד הביטקוין, אין לבלוקצ'יין אף יישום שיוכל לסחוף אחריו מיליארדי משתמשים. עד היום 5,000 מיזמי בלוקצ'יין גייסו הון, ואף אחד מהם מצליח להפוך ל'קילר-אפ'. רובם מנסים לקחת מוצר מהעולם הקיים ולהזריק לתוכו בלוקצ'יין, וזה לא עובד. לכן, בצלזיוס אנחנו מנסים לבנות משהו מחדש, מאפס. אי אפשר לעשות מהפכה עולמית, אם נמשיך להציע לעולם את השיטה של המאמצים הראשונים של הביטקוין. אנחנו חייבים לבנות פתרונות שכל אדם יוכל להשתמש בהם".

היו בעולם פלטפורמות להלוואות גם לפני 2017. אולי גם אתם לקחתם פתרון קיים והזרקתם לתוכו בלוקצ'יין?

"הבנקים וחברות הפיננסים בעולם עובדים רק כדי לייצר מהלקוחות כמה שיותר רווח. לעומת זאת, במערכות מבוססות בלוקצ'יין המודל הוא מבוזר. אתה יוצר קהילה של משתמשים, וככל שהיא גדולה יותר, הערך שיצרת גדול יותר. אבל עד היום, רוב חברות הבלוקצ'יין לא הבינו את זה - ולכן המודל העסקי שלהן לא הצליח. המודל של צלזיוס אומר שאנשים ימירו את כספם לביטקוין או לאת'ר (המטבע של את'ריום), יחזיקו את המטבעות האלה בארנק הדיגיטלי של צלזיוס ובאמצעותו יוכלו להשקיע בפלטפורמת ההלוואות שלנו. אנחנו מבטיחים להחזיר 80% מהרווח בחזרה למשקיעים, בניגוד לגופים הפיננסיים שנותנים הלוואות ולוקחים לעצמם את רוב הרווחים.

"רוב הפרויקטים שעשו ICO עד היום, נועדו לייצר ליזמים רווח, והם אפילו לא מבינים בשביל מה צריך לבנות קהילה ובשביל מה צריך בלוקצ'יין. הם חשבו שהם בונים חברה רווחית, שתניב רווח גם למחזיקי המטבעות הדיגיטליים שהנפיקו. כמובן שבמקרים כאלה מדובר במטבעות השקולים לניירות ערך, ולא במטבעות שמיועדים לספק שירות (Utility). לרוב החברות האלה אפילו אין בלוקצ'יין".

"למזלנו, סיימנו לגייס כסף לצלזיוס ב-ICO במארס 2018, כי חודש לאחר מכן כבר כמעט היה בלתי אפשרי לגייס כסף בשוק, כך שכנראה לא יקום בתקופה הקרובה עוד פרויקט דומה לשלנו. אם הפרויקט שלנו יצליח, אני מקווה שהוא יהיה מודל לפרויקטים אחרים בתחום הבלוקצ'יין. המודל הרחב של ה-ICO נכשל, ולכן צריך הצלחה שתראה שבכל זאת יצא מזה משהו.

"אנחנו מסתכלים על המודל של רשת הקמעונות האמריקאית Costco - ארגון שמבוסס על מועדון צרכנים ענקי, שלהם הוא מציע מבחר עצום של מוצרים באיכות הטובה ביותר ובמחיר הנמוך ביותר. אנחנו רוצים לבנות לצלזיוס קהילה גדולה, ואם היא תצמח ל-100-200 מיליון איש, נהיה הגוף החזק בעולם בתחום הבלוקצ'יין".

ואתם מתקרבים למספרים האלה?

(מחייך): "עוד לא. רק התחלנו לפני כארבעה חודשים, ובינתיים יש לנו 14 אלף משתמשים, בוצעו אצלנו הפקדות בהיקף של 50 מיליון דולר וניתנו דרכנו הלוואות בהיקף של יותר מ-500 מיליון דולר. המשתמשים בארנק של צלזיוס יכולים להפקיד כסף, ללוות כסף או רק להעביר כסף - וההעברה יכולה להיות לכל אדם, גם אם אין לו מטבע דיגיטלי. כל ההלוואות אצלנו ניתנות כנגד ביטחונות במטבעות דיגיטליים.

"בצלזיוס כל פעולה שמתבצעת במערכת נרשמת בבלוקצ'יין, וכל מי שרוצה יכול לראות אותה. הבלוקצ'יין משמש לא רק לא להעברה או להפקדה של כסף, אלא גם לרישום ולניתוח של כל הפעולות. זאת אחת ההזדמנויות הגדולות שהטכנולוגיה הזאת מציעה לעולם: להחליף את רואי החשבון בקהילת המשתמשים בבלוקצ'יין".

לדברי משינסקי, "מאות שנות היסטוריה שכנעו אותנו שהבנקים הם המקום הבטוח ביותר להפקיד בו את כספנו. אבל איפה הכסף שלך באמת בטוח יותר? בבנק, שעושה לכסף מינוף של 10 ל-1, או בבלוקצ'יין שבו אין כל מינוף והכסף הוא 1 ל-1 הכסף של המשתמשים?.

"כיום יש עשרות מיליוני מחזיקים של מטבעות דיגיטליים בעולם. רובם מחזיקים את המטבעות בארנקים דיגיטליים 'קרים', שאינם מחוברים לאינטרנט, או בבורסות קריפטו שבהן הם סוחרים, והם לא מרוויחים שום ריבית על המטבעות האלה. בורסות הקריפטו לא מתחלקות עם המשתמשים ברווחים העצומים שהן עושות. לעומת זאת, צלזיוס פונה למחזיקי המטבעות ומציעה להם ריבית של 7% על הפקדה של המטבעות אצלה.

"הדרך היחידה להעלות את הערך של מטבעות כמו ביטקוין או את'ר, היא להעלות את מספר המשתמשים בהם ולהגדיל את היקפי הפעילות שלהם", הוא מוסיף. "לכן, האינטרס של הקהילה שלנו הוא להגדיל את מספר המשתמשים במוצר שלנו".

  אחרי שבועת הביטקוין התפוצצה, איך תביאו עוד מיליוני משתמשים?

"כשמחיר הביטקוין עלה לשיא בדצמבר 2017, הייתי בכנס בלוקצ'יין בתל אביב, וכשאמרתי שהביטקוין הולך לרדת מתחת ל-12 אלף דולר, כעסו עלי וכמעט זרקו עלי עגבניות. אבל בסוף זה קרה מהר מאוד, בתוך חודש. הבועה היא תוצאה של הספקולנטים שנכנסו לשוק ב-2017 ורצו לעשות מכה ולהרוויח מהביטקוין. בצלזיוס אנחנו מאמינים שקהילת המשתמשים שלנו תצמח, ואנחנו רואים שהמשתמשים שלנו כבר כיום מרחיבים את השימוש שהם עושים בפלטפורמה, בניגוד לדרך שבה פועלים הספקולנטים".

  גייסתם ב-ICO שלכם 50 מיליון דולר. זה לא מעט מדי בשביל היעד שאתם רוצים לצמוח אליו?

"ודאי שזה מעט מדי, אבל הגידול שלנו יבוא בהתאם לגידול במספר המשתמשים שלנו. לא לקחנו השקעות מאף קרן הון סיכון או חברת השקעות, כי רצינו לבנות קהילה של משתמשים שמאמינים בפרויקט ולא מחפשים לעשות פה רווח מהיר. 18% מהמטבעות שהנפקנו מוחזקים על ידי צלזיוס נטוורק. באפריל 2019 נבצע רישום של המטבעות בזירת מסחר, עד אז הם לא יוצעו למכירה לציבור, והעובדים שלנו לא יוכלו לסחור במטבעות של צלזיוס עד לאוקטובר 2019.

"הרבה מיזמי בלוקצ'יין, כולל Sirin Labs של משה חוגג, הנפיקו את המטבעות ושיחררו אותם מיד למסחר בשוק. די מהר מחיר המטבעות צנח, ואפשר לראות שאין כל קשר בין ערך המטבעות לערך המיזם. אנחנו רוצים שהמיזם שלנו קודם כל יבנה ערך באמצעות הקהילה שלנו, ורק אז נוציא את המטבעות לשוק".

יועץ לסטארט-אפ של משה חוגג

משינסקי, שעלה לישראל בצעירותו מאוקראינה, חי ב-30 השנים האחרונות בארה"ב, שם הוא ייסד שבעה סטארט-אפים. חברת ההשקעות שלו, Governing Dynamics, גייסה מאז שנת 2000 יותר ממיליארד דולר לסטארט-אפים, ואף הצליחה למכור באקזיטים מוצלחים שתי חברות: Arbinet, שפועלת בתחום רשתות התקשורת; ו-Transit Wireless, העוסקת בשירותי תקשורת ניידים.

מאז 2013 מעורבים משינסקי ושותפו, דניאל ליאון, בסטארט-אפים בתחום הבלוקצ'יין. משינסקי מספר כי הוא אחד היועצים של סירין, מפתחת טלפון הבלוקצ'יין Finney בראשותו של משה חוגג, מייסד חברת ההשקעות סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. משינסקי גם השקיע בכמה גיוסי ICO של סטארט-אפים בתחום, כמו למשל Saga Foundation של עידו שדה-מן, שגייסה 30 מיליון דולר במארס 2018. "אני בקשר טוב מאוד עם כל השחקנים בתחום", הוא אומר.

"כבר בשנת 2003 הקמתי בארה"ב סטארט-אפ שניסה לפתח כסף אלקטרוני (e-Money), אבל מסיבות רגולטוריות המיזם לא הצליח ונאלצתי לסגור אותו", מספר משינסקי. "שש שנים מאוחר יותר, כשהתוודעתי לראשונה לביטקוין, הוא היה נראה לי כמו פתרון איטי, בזבזני ולא יעיל ליצירת מטבע דיגיטלי. לא חשבתי שזה יצליח. ב-2013, אחרי נפילת בורסת הביטקוין Mt. Gox, שבה הרבה מאוד אנשים הפסידו את כספם, נדהמתי לראות שהביטקוין המשיך לתפקד, והבנתי שיש לו פוטנציאל גדול יותר ממה שחשבתי קודם. בעקבות זאת, התחלתי אז לקנות ביטקוין וגם לסייע כיועץ לסטארט-אפים בתחום".

  מה התחזית שלך ל-2019 בשוק המטבעות הדיגיטליים?

"יש כיום לחץ גדול של מוכרים בשוק, וכל עוד זה יימשך המחירים ימשיכו לרדת. כל המסחר בשוק מבוסס על ספקולציות. אני מאמין שעד מארס ייגמר גל המכירות הזה. מדובר בסך הכל בכ-5 מיליון משקיעים, שבעוד כמה חודשים יסיימו למכור את המטבעות שלהם, ואז השוק יגיע לתחתית שלו. המחיר האמיתי של הביטקוין, לדעתי, הוא בין 6,000 דולר ל-7,000 דולר, כי זה המחיר שבו התחילו להמר עליו בגדול בפוזיציית 'שורט', וכיום מכירות ה'שורט' בשיאן. להערכתי, ברבעון השני של 2019 הביטקוין כבר יחזור למחיר האמיתי שלו".