הפרשה החמורה נוגעת לשחיתות ושוחד מיני במינוי שופטים; המשטרה פשטה על לשכת עורכי הדין

(עדכון) - הותר לפרסום: הפרשה עוסקת בחשד לעבירות בקשר למינוי שופטת שלום וניסיון להביא למינוי שופט שלום למחוזי • הבוקר נעצר לחקירה עו"ד מוכר • בנוסף, המשטרה פשטה על לשכת עוה"ד; ראש הלשכה אפי נוה הודיע על נבצרות ויוחלף זמנית ע"י עו"ד אורי קינן • שקד וחיות: "סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תגיע לחקר האמת"

משרדי לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
משרדי לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

התפתחות בפרשה המשפטית החמורה שנחקרת בימים אלה ביחידת הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) במשטרה ועלתה לאחרונה לכותרות: הותר לפרסום כי בלהב 433 (יאח"ה) מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים. אחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. 

החקירה נפתחה בעקבות מידע שהגיע לפני כשבועיים. מדובר בחשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים ובקשר לניסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי - שלא קודם.

הבוקר (ד'), בפעילות של היחידה, נעצר לחקירה חשוד אחד, עורך דין מוכר, ועד כה זומנו והגיעו לחקירה שתי חשודות נוספות - אחת מהן שופטת שלום ואחת מהן עורכת דין - וכן זומנו עדים, נערכו חיפושים, ונתפסו מסמכים וחומרי מחשב. 

בנוסף, המשטרה פשטה הבוקר על לשכת עורכי הדין וערכה שם חיפוש. כן נערכים חיפושים בבתי ומשרדי החשודים.  

החקירה מלווה על-ידי פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) ומפוקחת על-ידי פרקליט המדינה. 

נוה מודיע על נבצרות; שקד וחיות מגיבות

על רקע חקירת הפרשה במערכת המשפט, ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, הודיע על נבצרות. עו"ד אורי קינן יחליפו בתפקיד באופן זמני. 

לאור ההתפתחויות האחרונות הוציאה יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד חוה מרצקי, זימון לישיבת מועצה מיוחדת אשר תתקיים ביום ראשון הקרוב. 

אפי נוה /צילום: רפי קוץ
 אפי נוה /צילום: רפי קוץ

בתוך כך, מטעם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ושרת המשפטים, איילת שקד, נמסר: 

"בימים האחרונים נפוצה חרושת שמועות בנוגע לפרשה הנחקרת ביחידת להב 433 והנוגעת למינוי שופטים. היום הותרו לפרסום פרטים הנוגעים לחקירה, והובהר כי מדובר בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים ולניסיון להביא למינוי שופט שלום לבית המשפט המחוזי שלא קודם.

"בעקבות פרסום זה ראינו לנכון לציין כי אנו סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תמצה את חקירת הפרשה ותגיע לחקר האמת. עוד ראינו לציין כי במהלך תקופת כהונתה של שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, כיושבת-ראש הוועדה לבחירת שופטים, מינתה הוועדה 334 שופטים ורשמים בכירים בהליך מיון ובחירה קפדני ומקצועי. לצד השרה מכהנים בוועדה שני חברי כנסת, שר האוצר, 3 שופטים של בית המשפט העליון, ובהם נשיאת בית המשפט העליון וכן שני נציגים של לשכת עורכי הדין.

"ברשות השופטת בישראל מכהנים שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים העושים את מלאכתם נאמנה, ביושר ובמסירות. יש לקוות כי החקירה תושלם בהקדם על-מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת ועל אמון הציבור בה". 

איילת שקד צילום: שלומי יוסף
 איילת שקד צילום: שלומי יוסף

במקביל, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שלחה היום מכתב לשופטים, בזו הלשון:

"שופטות ושופטים, רשמות ורשמים בכירים, לפני זמן קצר הותר לפרסום כי בלהב 433 מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים וכן בניסיון להביא למינוי של שופט בית משפט שלום לבית משפט המחוזי שלא קודם לבסוף. על-פי הודעת המשטרה, נעצר הבוקר חשוד אחד לחקירה, זומנו לחקירה שתי חשודות נוספות - אחת מהן שופטת בית משפט השלום ואחת מהן עורכת דין.

"במהלך השנים נדרשת הרשות השופטת לא אחת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. פרשה זו היא אתגר נוסף שעמו אנו נדרשים להתמודד בימים אלה, ואני סמוכה ובטוחה כי נוכל גם לו. אני מאמינה בחוסנה של הרשות השופטת, אשר מכהנים בה מאות שופטות ושופטים, רשמות ורשמים בכירים מסורים וישרי-דרך, העושים את מלאכתם נאמנה מתוך תחושת שליחות ומחויבות לתפקידם.

"בשעה לא פשוטה זו אני מבקשת לחזק את ידיכם ולקרוא לכולנו לעמוד איתן, להאמין בעצמנו ולהמשיך למלא באמונה את התפקיד החשוב שכל אחת ואחד מאיתנו ממלאים מדי יום ביומו כמשרתי הציבור". 

אסתר חיות / צלם: תמר מצפי
 אסתר חיות / צלם: תמר מצפי

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), חבר הוועדה לבחירת שופטים, מסר היום: "הוועדה לבחירת שופטים היא קודש-הקודשים של החברה הישראלית. מהיום הראשון שנבחרתי לכהן בוועדה, פעלתי רבות לניפוץ תקרת הזכוכית עבור ציבורים שלמים אשר חשו מודרים ממערכת המשפט. אני גאה לומר שבמהלך כהונתי מונו בפעם הראשונה במדינת ישראל שופטות בנות העדה האתיופית לתפקידי שפיטה בערכאות השונות ושופט דובר רוסית לתפקיד שופט בית המשפט העליון. זו זכות ושליחות עצומה לכהן בוועדה לבחירת שופטים, ועלינו, חברי הוועדה, מוטלת החובה המוסרית הגבוהה ביותר לשמור עליה נקייה מכל רבב".

מאבק להסרת צו איסור הפרסום

בשלב זה כל יתר פרטי הפרשה עודם אסורים בפרסום בהתאם לצו איסור הפרסום שעודנו בתוקף. נזכיר כי "גלובס" הגיש בקשה להסרת צו איסור הפרסום שהוטל על פרטי הפרשה, יאח"ה התנגדה להסרת הצו, ובית המשפט קיבל את עמדתה. בכוונת "גלובס" לערער על ההחלטה ולשוב ולבקש הסרה של צו איסור הפרסום. 

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פסל את עצמו מעיסוק בפרשה עקב קרבה לגורם המרכזי בה. 

נציין כי על-פי ההערכות, כל או רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים - ובהם שרת המשפטים איילת שקד - יזומנו בקרוב למסור עדות פתוחה במשטרה במסגרת הפרשה. 

עוד נציין כי אם וכאשר שרים וחברי כנסת או שופטים יידרשו למסור עדות במשטרה במסגרת החקירה, הדבר ייעשה רק בכפוף לאישור של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. בשלב זה לא הוגשו בקשות כגון אלה של המשטרה. 

*** חזקת החפות: הפרשה עברה רק היום לשלב החקירה הגלוי שלה. יודגש כי כל המעורבים בה זכאים ליהנות מחזקת החפות.