תגידו ביי לשליח: מהפכת השליחויות האוטונומיות יוצאת לדרך

הגיע הזמן שתתחילו לדמיין עולם שבו אין יותר שליחים, אלא רק רובוטים שמספקים את החבילות עד דלת הבית • השבוע, כמעט באותו הזמן, השיקו אמזון וחברת הרובוטים סטארשיפ שני שירותי משלוחים שנשמעים כאילו שהם נלקחו מסרט מד"ב, וזו רק ההתחלה

רובוט שליחויות של חברת סטארשיפ / צילום: Wolfgang Rattay, רויטרס
רובוט שליחויות של חברת סטארשיפ / צילום: Wolfgang Rattay, רויטרס

עד 2022 צפויות להיעלם מהעולם 75 מיליון משרות בשל ההתקדמות הטכנולוגית, כך לפי הערכות ארגון הפורום הכלכלי העולמי. והשבוע משרה אחת כבר מתחילה להתקרב בצעדי ענק לישורת האחרונה בקיומה, לפחות בארה"ב. כך, נראה שהגיע הזמן שתתחילו לדמיין עולם שבו אין יותר שליחים. איש לא ידפוק על הדלת, לא יזרוק את החבילה לשיחים או ילך לאיבוד בחדר המדרגות. הכול יהיה מסודר, מדויק ובעיקר רובוטי יותר.

שתי בשורות טכנולוגיות מעניינות דווחו השבוע בתקשורת: אמזון השיקה רובוט משלוחים שיביא את ההזמנה שלכם עד הדלת של הבית, וחברת הרובוטים סטארשיפ (Starship Technologies) בשיתוף עם חברת השליחויות סודקסו השיקו שירות משלוחים רובוטי באוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה. 

הרובוט החדש של אמזון, שמכונה "Amazon Scout", הוא ב"גודל של ציידנית" ונוסע על המדרכות לצד הולכי הרגל. בינתיים מדובר בפיילוט שמיועד לתושבי שכונה אחת בוושינגטון בארה"ב. בשלב הראשון של הפיילוט יפעלו 6 רובוטים שינועו באופן עצמאי לפי מסלול משלוח שהוגדר להם מראש וילוו בעובד של החברה. המשלוחים יבוצעו רק בשעות האור בין הימים שני לשישי. 

הרובוטים של סטארשיפ מתקדמים יותר, וגם הפיילוט רחב בהרבה. צי של 25 רובוטים ישרת 40 אלף איש בקמפוס של אוניברסיטת ג'ורג' מייסון. לפי הודעת החברות, סטודנטים ואנשי הצוות באוניברסיטה יוכלו להזמין אוכל ושתייה (בינתיים רק מסטארבקס, דאנקן דונאטס ומסעדת פיצה מקומית) ולקבל אותם במהירות בעלות של 1.99 דולר למשלוח.

כדי להשתמש בשירות של סטראשיפ, הצרכן צריך לבחור את ספק המזון הרצוי ולסמן את מיקומו במפה באפליקציה. לאחר מכן המשתמש יוכל לעקוב אחר התקדמות הרובוט, שמוצגת על גבי המפה באפליקציה. כשהרובוט מגיע ליעד, המשתמש מקבל התראה ובעזרת האפליקציה משחרר את המשלוח מהרובוט. לטענת סטארשיפ, הזמן הממוצע למשלוח עומד על 15 דקות. כל רובוט יכול להכיל עד ל-9 ק"ג של מוצרים.

הרובוטים של סטארשיפ נמצאים בשימוש כיום גם בקמפוס של חברת הטכנולוגיה Intuit באזור מפרץ סן פרנסיסקו ובעיירה הבריטית מילטון קיינס, שם הם מספקים משלוחים לכ-5,000 איש. הרובוטים מנווטים באופן אוטונומי ברחבי העיר בעזרת חיישנים, בהם גם 10 מצלמות, מכ"מים ואינטליגנציה מלאכותית. הרובוטים יכולים לעבוד בשעות החשיכה ובתנאי מזג-אוויר קשים כמו שלג וגשם. 

אמזון וסטארשיפ הן לא היחידות כמובן. החברה הגרמנית Continental הציגה בתחילת החודש בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES, את האבטיפוס של החזון שלה לעולם השליחויות: רובוטים דמוי כלבים. 

הדמייה של הרובוטים-שליחים האוטונומיים של Continental / צילום: אתר החברה
 הדמייה של הרובוטים-שליחים האוטונומיים של Continental / צילום: אתר החברה

החברה מתכוונת לשלב את הרובוטים החמודים עם הרכבים האוטונומיים שהיא מפתחת. כך, המיניבוס החשמלי יסיע את הרובוטים החשמליים והאוטונומיים ליעד המשולח, ומשם הרובוטים יספקו את החבילה. לפי חזון החברה, במהלך היום יסיעו הרכבים נוסעים ברחבי העיר, ואילו בלילה הם יחלקו את החבילות בעזרת הכלבים הרובוטים. 

בתוך עשור: 25 מיליארד חבילות בשנה בארה"ב

"2019 תהיה קו פרשת המים למשלוחים אוטונומיים", אמר ל"פורבס" מנכ"ל סטארשיפ לקס באייר. 

יש בשורה אמיתית במשלוחים אוטונומיים, בטח עם הזינוק בהזמנות המקוונות. לפי חברת הייעוץ האמריקאית McKinsey, בתוך עשור מספר החבילות שיסופקו מדי שנה בארה"ב עשוי לזנק ל-25 מיליארד. 

וכשיש יותר חבילות, צריך גם יותר שליחים. רכבי משלוח כיום מגבירים את הפקקים, מזהמים את האוויר ולא בהכרח מחזירים את עלויות ההשקעה. כניסת הרובוטים החשמליים והאוטונומיים לשוק עשויה להיות התשובה לכל אלה.

ויש גם בשורה לצרכנים עצמם: בסופו של דבר, זמן המשלוח של הרובוטים יהיה קצר יותר ועלויות המשלוח זולות יותר - הרי לא יהיו הוצאות שכר ודלק. "הצרכנים יוכלו לקבל את המוצרים שלהם עד לדלת הבית, מתי שירצו בעלות נמוכה יותר", מבטיח באייר ל"פורבס". 

הרובוטים של סטארשיפ השלימו עד היום 25 אלף שליחויות ברחבי העולם, ומבחינת באייר זו רק ההתחלה. "אנחנו מעריכים שהרובוטים ישלימו מיליון שליחויות אוטונומיות ברחבי העולם, לפני שמיליון אנשים ייסעו במכוניות אוטונומיות". 

עם זאת, לפי "פורבס", מספר מכשולים עדיין עומדים בפני הרובוטים, כשהאתגר הגדול ביותר הוא התפעול בערים גדולות - אתגר שעד שלא ימצא לו פתרון עשוי לעכב את החלפת השליחים האנושים.

"אני לא רואה את זה קורה בלונדון", אמר ל"פורבס" סימון ליס, שעומד בראש Omnifi - ארגון שמקדם חדשנות בגופי קמעונאות. "מערכת הכבישים בבריטניה היא כאוטית. צבא של רובוטים קטנים שמתגלגלים ברחובות יגרום לכל מיני בעיות, גם מבחינה פרקטית וגם מבחינה חוקית".

מבחינת ליס, מהפכת השליחויות הולכת יד ביד עם מהפכת הרכבים האוטונומיים. לטענתו, ברגע שהרכבים האוטונומיים יהפכו לחלק מהיום-יום שלנו, הם גם יבצעו את המשלוחים בשבילנו (בדומה לחזון של Continental הגרמנית). 

אז נכון, הרובוטים האוטונומיים כנראה שלא ישעטו ברחובות תל-אביב בשנה הקרובה או אפילו בשנה שאחריה, אבל היום שבו לא נצטרך לתת טיפ לשליח כבר לא כל-כך רחוק.