כך בסופ"ש אחד הצליח מארק צוקרברג להתל בכל העולם

"ניו-יורק טיימס" חשף אמש כי צוקרברג מתכנן למזג את פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ • המהלך יסייע לו להתחמש כנגד הנשק הרגולטורי מספר אחד נגדו - נשק הפיצול • כמה רחוק המהלך הזה מהטור שפרסם צוקרברג לרגל 15 שנה לרשת החברתית? פרשנות

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock
מארק צוקרברג / צילום: shutterstock

"אנחנו מאוד ממוקדים בלעזור לאנשים לחלוק ולהתחבר יותר, זאת משום שהתכלית של השירות שלנו היא לעזור לאנשים לשמור על קשר עם המשפחה, החברים והקהילה שלהם", כתב מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בטור מיוחד שפירסם בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל. בטור, שפורסם לרגל חגיגות 15 שנה לרשת החברתית בחודש הבא, מנסה צוקרברג להדוף את הביקורת על החברה, באמצעות הגנה על המודל העסקי של החברה (שירות חינמי והכנסות מפרסום), ונסיון לשכנע שהחברה שמה דגש רב על פרטיות.

פחות מ-24 שעות לאחר פרסום הטור, פירסם ה"ניו-יורק טיימס" ידיעה שמעלה ספקות לגבי כנות כוונותיו של צוקרברג: הוא מתכנן למזג את אינטסגרם, וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר כבר ב-2020. אין מדובר ביצירת פלטפורמה אחודה אלא בסינרגיה טכנולוגית מורכבת שתאפשר לשלוח הודעות בין הפלטפורמות. בתגובה של פייסבוק לידיעה הופיע משפט שמתכתב עם הטור של צוקרברג: "החברה עובדת על הפיכת אפליקציות המסרים המיידיים שלה למוצפנת מקצה לקצה ובוחנת דרכים להקל על משתמשים להגיע לחברים ומשפחה לכל רוחבה של הרשת".

ואולם המהלך הזה עשוי להיות הרבה יותר מחיבור הדוק בין אנשים - הוא יאפשר לפייסבוק להכיר את המשתמשים טוב יותר, אך יותר מכך - הוא יבצר את כוחה ויקשה על הרגולטורים להתמודד איתה. היום פייסבוק מורכבת מאיים - כל פלטפורמה היא אי נפרד. למעשה, כשצוקרברג רכש את אינטסגרם ו-וואטסאפ (בנפרד) הוא הבטיח שישאיר אותן עצמאיות. לפי דיווחים, הוא שינה את דעתו בחודשים האחרונים וחילוקי דעות לגבי הנושא הובילו לעזיבת מייסדי החברות האלו את פייסבוק.

לחיבור כזה יש פוטנציאל לפגוע עוד יותר בפרטיות המשתמשים, שכן פייסבוק תכיר אותם טוב יותר. יש משתמשים שפועלים באופן שונה בשתי הפלטפורמות, נגיד צורכים תוכן בפייסבוק ובאינסטגרם מעלים תמונות, חושפים איפה הם מסתובבים, מה הם אוהבים לאכול וכו'. כך פייסבוק תדע לחבר בין הפעולות שלהם בשתי הפלטפורמות ולתת ערך טוב יותר למפרסמים. בטור שפירסם בוול סטריט ג'ורנל כתב צוקרברג כי "אנשים אומרים לנו כל הזמן שאם הם רואים פרסומות, הם רוצים שהפרסומות יהיו רלוונטיות". ככה הוא עוטף את המהלכים העסקיים של פייסבוק בעזרה לקהילה, במתן הכוח לאנשים.

ואולם נגמרו הימים שבהם התפיסה הרווחת היא שפייסבוק מהווה בשורה אדירה לדמוקרטיה. היא אמנם מאפשרת לכל אחד להציג את עמדתו והעבירה את הכוח לציבור הרחב, אך היום יש גם הבנה גדולה יותר של היכולת לנצל את הפלטפורמה כדי לעשות מניפולציות על דעת הקהל. פייסבוק לא עשתה מאמצים כדי למנוע זאת, גם כשידעה על כך.

בשנה האחרונה גם הרגולטורים מתחילים להבין זאת, ופייסבוק זומנה לשימועים בכמה מדינות ובראשן ארה"ב. לא תמיד יש להם את הכלים וההבנה כדי להתמודד עם הכוח הרב של פייסבוק, וכעת יכול להיות שהצעד של צוקרברג נועד כדי להקדים אותם. הם היו יכולים לדרוש מפייסבוק להיפרד מאחת הפלטפורמות בגלל כוח מופרז מדי, אך סינרגיה טכנולוגיות של הפלטפורמות יכולה להקשות עליהם לדרוש זאת.

כך יווצר מצב בעייתי - פייסבוק תהפוך להיות חזקה ועוצמתית יותר וגם בעיות הפרטיות עלולות להיות משמעותיות יותר שכן פייסבוק תכיר טוב יותר את המשתמשים ותיתן ערך רב יותר למפרסמים (בהשוואה לפלטפורמות הפרסום האחרות). למרות זאת, הכלי הכי חזק שיש בידי הרגולטורים - פיצול החברה - לא יוכל לצאת אל הפועל.