שר הכלכלה טוען שהתחרות בקניונים רק גדלה. יכול להיות ששכחו לספר לנו?

בישראל כל רשת וכל יבואן מנסים לשמור על בלעדיות שמאפשרת לגבות מחירים גבוהים יותר מאיתנו, הצרכנים • שר הכלכלה טוען שהבעיה טופלה ושהתחרות כעת יכולה לפרוח: "ביטלנו את הבלעדיות בקניונים", אמר אלי כהן • האם זה באמת קרה? • המשרוקית של גלובס

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

שר הכלכלה אלי כהן דיבר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" והתייחס לפעולות שנועדו להפחית את יוקר המחיה בישראל, ובראשן הניסיון להגביר את התחרות במשק. כהן אמר: "בישראל כל אחד אוהב להיות בלעדי... כל מי שרוצה להיות בלעדי, תדעו שיש לו מטרה אחת - לגבות מכם את המחיר הגבוה ביותר". בהמשך דבריו אף אמר כהן כי "ביטלנו את כל הנושא של הבלעדיות בקניונים".

הסכמי בלעדיות בקניונים, שנחתמים בין חנויות להנהלת הקניון, נועדו להבטיח שהנהלת הקניון לא תשכיר שטח בקניון לחנויות שמתחרות בהן או כאלה שימכרו מוצרים דומים לשלהן. האם הם בוטלו והמחירים ירדו? לא בדיוק.

במרץ 2014, כאשר יאיר לפיד היה שר האוצר ונפתלי בנט שר הכלכלה, אושר בכנסת החוק לקידום תחרות בענף המזון. החוק מטיל מגבלות שונות על ספקי ורשתות מזון ועל הקשרים ביניהם, וחל על חנויות שרוב מכירותיהן הן מוצרי מזון (אך לא על בתי-קפה ומסעדות). עיקר המגבלות חלות על רשתות מזון מרכזיות ששולטות בנתח משמעותי מהשוק - המכונות "קמעונאים גדולים" בלשון החוק.

ביולי 2018 הטילה הממונה על ההגבלים העסקיים לראשונה קנס בגובה 8.9 מיליון שקלים על שופרסל בגין עבירה על סעיף 20 בחוק המזון. הסיבה לקנס היא ששופרסל האריכה את הסכמי הבלעדיות מ-2010 מעבר מה שהותר לה בחוק החדש. 

לאחר הקנס נפתח משא ומתן בין שופרסל לבין רשות ההגבלים, שבמסגרתו נקבע כי בנוסף לתשלום הקנס, שופרסל תבטל בתוך חצי שנה הסכמי בלעדיות שיש לה ב-180 סניפים. לפי ההסכם, לשופרסל הותר לחתום על הסכמי בלעדיות למשך שלוש שנים ב-25 סניפים חדשים שהיא עתידה הייתה להקים במרכזים מסחריים.

ואולם הסכמי בלעדיות שאינם קשורים לחנויות מזון לא זכו לחקיקה מגבילה מיוחדת, ונשמר הקו שהתווה הממונה על ההגבלים בעבר, לפיו הסכמי בלעדות אינם פסולים באופן גורף וחנויות חדשות יכולות להיות זכאיות להגנות כאלה. עם זאת, בתחום הפארם, לגבי רשת סופר פארם, נקבע ביוני 2017 שבתוך חצי שנה היא תבטל את הסכמי הבלעדיות ל-120 סניפים, למעט כאלה שעוד לא חלפו שלוש שנים מאז פתיחתם, בהם יפוגו הסכמי הבלעדיות בחלוף שלוש השנים.

בשורה התחתונה: דבריו אינם נכונים ברובם. החוק שאושר בתקופת הממשלה הקודמת מעניק לממונה על ההגבלים העסקיים כלים למנוע מרשתות מזון גדולות לחתום על הסכמי בלעדיות, בעוד בשאר הענפים לא חל שינוי בשנים האחרונות.  לפני כשנה וחצי נקבע כי סופר פארם תבטל את הסכמי הבלעדיות ב-120 סניפים, אך הותר לה לחתום על הסכמי בלעדיות בשלוש השנים הראשונות של כל סניף. 

פורסם במקור ב-19.12.2018