אחרי הדוחות המאכזבים של אינטל: מה עובר על המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי?

אינטל סיכמה בסוף השבוע שנה מצוינת, אך תחזיות מאכזבות ל-2019 הדאיגו את האנליסטים - והמניה נפלה ב-5.5% • הסיבות לדאגה: סין, אפל והחולשה בתחום המחשוב • עובדי אינטל בכל העולם התבשרו בסוף השבוע כי יקבלו בונוס של 3 משכורות בממוצע - האם הם צריכים להתחיל לדאוג לבונוס העתידי? • פרשנות

אינטל / צילום: מייק בלייק
אינטל / צילום: מייק בלייק

בסוף השבוע פירסמה חברת אינטל , המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי, את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי. הרווח אמנם היה גבוה מהתחזיות, אך בשורת ההכנסות החברה איכזבה ומניית החברה נפלה ב-5.5%. "למרות זאת", עובדי החברה קיבלו בונוסים של שלוש משכורות, במקום 2.5 משכורות בדרך כלל. את הבונוס הם קיבלו בזכות - אינטל רשמה שנה מצוינת, ובעקבות רבעון שלישי חזק העלתה את תחזית ההכנסות השנתית מ-65 מיליארד דולר ל-71.2 מיליארד דולר (זאת התחזית אותה פיספסה בסוף השבוע).

ואולם זאת אינה השאלה. מה שצריך לבחון זה מה צופן העתיד לאינטל, ובמלים אחרות - האם העובדים ימשיכו לקבל בונוסים נדיבים (כנראה שכן, כי זאת חלק מהשיטה, אבל השאלה באיזה גובה). בשנה החולפת צמחו הכנסות החברה ב-13%, אך בשנת 2019 החברה צופה צמיחה של 1% בלבד. כלומר לא מדובר על עיכוב בהכנסות, אלא ירידה מתמשכת. זה שיעור הצמיחה הנמוך ביותר של אינטל מאז 2015.

מה עומד מאחורי האכזבה בדוחות ובתחזיות? אינטל פספסה ברבעון הנוכחי במספר תחומים. בעסק המחשוב ללקוחות של החברה, הכולל מכירות ליצרניות מחשבים, הכנסותיה עמדו על 9.8 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים ל-10 מיליארד דולר.

גם קבוצת מרכזי הדאטה של החברה נפגעה. חטיבה זו הייתה מקור לצמיחה בשנים האחרונות בעוד שמכירות המחשבים האישיים חוו האטה ושירותים מבוססי ענן הפכו לפופולריים יותר. ברבעון הרביעי, ההכנסות מקבוצת מרכזי הדאטה של אינטל אשר מספקת מעבדים לשרתים ומוצרים לדאטה סנטרים צמחו ב-9%, להכנסות של 6.1 מיליארד דולר, כאשר לשם השוואה, ברבעון השלישי ההכנסות בקבוצה צמחו ב-26%.

אנליסטים מודאגים מההאטה, בעיקר במכירות באסיה. החברה הסבירה כי המכירות בסין ירדו מכיוון שחלק מהלקוחות בסין, במיוחד בתחום מחשוב הענן, רכשו שבבים מוקדם מהרגיל בשל החששות מהמתחים בין ארה"ב וסין בתחום הסחר, בעוד שהלקוחות האמריקאים בתחום המשיכו בדפוסים הרגילים לאורך השנה. זאת למרות שבשיחת המשקיעים לאחר פרסום התוצאות לרבעון השלישי, כשסמנכ"ל הכספים של החברה, בוב סוואן, נשאל אם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עלולה להשפיע לרעה על החברה, הוא אמר כי סין היא שוק גדול עבור אינטל, אך שאינו מאמין שלמתח בין המעצמות תהיה השפעה כלשהי על התוצאות בשנה הנוכחית. סוואן מכהן כמנכ"ל זמני של אינטל כשבעה חודשים, מאז שהמנכ"ל הקודם, בריאן קרזניץ' עזב את החברה בעקבות קיומה של מערכת יחסים עם עובדת. באינטל טרם הכריזו על מנכ"ל קבוע שיתפוס את מקומו של סוואן.

בעקבות הדו"חות, אנליסטים הביעו דאגות מפני תחרות גוברת בתחום הסמי קונדקטורס (מוליכים למחצה) מצד חברת אנבידיה בתחום מרכזי הנתונים ו-AMD במחשבים האישיים. למרות זאת, גם המניות של אנבידיה ו-AMD חוו ירידות בעקבות פרסום הדו"ח, כנראה בגלל חששות כי לא מדובר בחולשה ספציפית אצל אינטל, אלא בכל ענף השבבים.

אתגר נוסף עבור החברה נוגע לאפל. במשך שנים, אינטל לא הושפעה משינויים בשרשרת הייצור של אפל כי לא הייתה ספקית מרכזית של החברה. אך ב-2018 היא הייתה הספקית היחידה של מודמים עבור החברה, שמחברים את האייפונים לרשתות דאטה אלחוטיות. מוקדם יותר החודש אפל חתכה את תחזית ההכנסות שלה בטענה כי הסיבה היא ביקוש נמוך בסין. סוואן אמר כי חטיבת המודמים של אינטל אמנם צמחה ב-60% בשנה שעברה, ולמרות זאת פספסה את התחזית ההכנסות שאינטל עצמה חזתה ב-200 מיליון דולר.

קבוצת ה-IOT (אינטרנט של הדברים) של אינטל, שכוללת שבבים למכשירים חכמים ואת המעבדים של מובילאיי שנועדו לסיוע לנהגים, אף הראתה ברבעון הרביעי ירידה של 7% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, להכנסות של 816 מיליון דולר.