הסדר טיעון נוסף בפרשת השחיתות במועצת מטה יהודה

במסגרת ההסדר, אהרון (רון) ארצי, מנהל קבוצת תדמיר העוסקת בייצור מזון לבעלי חיים, הודה במתן שוחד בסך 450 אלף שקל לראש המועצה משה דדון, לאחיו ולאדם נוסף, זאת כדי שיסייעו לו לרכוש את מפעל תדמיר • הצדדים יבקשו מביהמ"ש להטיל עליו 8 חודשי מאסר בפועל, חילוט בשווי 450 אלף שקל וקנס באותו סכום

משה דדון / צילום: אביב חופי
משה דדון / צילום: אביב חופי

פרשת השחיתות במועצה האזורית מטה יהודה ממשיכה לייצר אישומים והסדרי טיעון: והפעם אהרון (רון) ארצי, מנהל קבוצת תדמיר, מודה במתן שוחד בסך 450 אלף שקל לראש המועצה משה דדון, לאחיו ולאדם נוסף, וזאת כדי שיסייעו לו לרכוש את מפעל תדמיר מידי האגודה שיתופית תדמיר השייכת למספר יישובים במועצה.

הבוקר (א') הגישה פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד רבקה אלקובי ועו"ד נתי בן חמו, לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד ארצי, במסגרת הסדר טיעון, אשר לפיו יודה ארצי במתן השוחד, והצדדים יבקשו מבית המשפט להטיל עליו 8 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, חילוט בשווי 450 אלף שקל לטובת אוצר המדינה, קנס בסך 450 אלף שקל ומאסר על-תנאי.

הנאשמים המרכזיים בפרשת השחיתות במועצת מטה יהודה היו משה דדון ואחיו אבי, שהורשעו באוקטובר 2018 במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום שכלל גם את פרשיית תדמיר. בית המשפט המחוזי בירושלים (השופטת רבקה פרידמן-פלדמן) גזר על משה דדון 47 חודשי מאסר בפועל ו-12 חודשי מאסר על-תנאי. בנוסף הורה בית המשפט על חילוט רכושו של דדון בסך 350 אלף שקל וקנס אותו ב-100 אלף שקל. על אחיו גזר בית המשפט עונש מאסר בפועל של 24 חודשים, חילוט רכוש בסך 150 אלף שקל וקנס בגובה 100 אלף שקל.

אגודת "תדמיר מכון תערובות" היא אגודה חקלאית שיתופית בע"מ, הנמצאת בתחום השיפוט של המועצה האזורית מטה יהודה. על חלק מהמקרקעין אשר בבעלות האגודה בנוי המפעל החקלאי "תדמיר", העוסק בייצור תערובות מזון לבעלי חיים. בספטמבר 2006 נחתם הסכם הפעלה בין קבוצת תדמיר, שהוקמה על-ידי ארצי והוא עומד בראשה, לאגודת תדמיר, להפעלת המפעל באמצעות הנאשם לתקופה של 15 שנה. במסגרת הסכם זה ניתנה לארצי זכות להפעלת המפעל בתמורה לתשלום דמי הפעלה שנתיים לאגודת תדמיר. ההכנסות מדמי ההפעלה המשולמים לאגודה הועברו ליישובים החברים באגודה. עוד במסגרת הסכם ההפעלה ניתנה לאגודת תדמיר אופציית PUT, לפיה אגודת תדמיר תוכל למכור את המפעל לקבוצת תדמיר, כאשר המועד האחרון למימוש האופציה נקבע לינואר 2013.

במהלך שנת 2012 הביע אבי דדון תמיכה במימוש האופציה במסגרת ישיבות הוועד הממונה, שכן ראה במכירת המפעל הזדמנות כלכלית המיטיבה עם היישובים. במהלך פגישה שיזם אבי דדון בסוף שנת 2012 במשרדו שבאגודת הפלחה, אמר הנאשם כי הוא מבקש לבחון אפשרות שקבוצת תדמיר תרכוש את המפעל.

בהמשך, בשנת 2014, הזמין משה דדון את ארצי ללשכתו וביקש לשוחח עמו ביחידות. ארצי נענה להזמנה, ובמהלך השיחה אמר לו משה דדון כי הוא יתמוך ויפעל לקידום מכירת המפעל בתמורה לתשלום של ארצי, וכן הוסיף והבהיר לו כי אם יסרב לשלם לו, לא רק שמכירת המפעל לא תצא לפועל אלא אף תטורפד על-ידו. זאת, מכוח תפקידו כראש המועצה. בהמשך, גם אבי דדון חזר על דרישתו של משה דדון בפני ארצי, הפעיל עליו לחץ והעביר גם הוא את המסר כי אם לא ישולם הכסף, עסקת המכירה לא תתקדם.

במהלך שנת 2014 התקיימה פגישה נוספת בין אבי דדון, מקסים כהן, שהיה חבר הועד הממונה באגודת תדמיר, וארצי, בצימר שבבעלותו של מקסים ביישוב בית מאיר. במהלך הפגישה חזרו ואמרו אבי דדון ומקסים לארצי כי יקדמו את מכירת המפעל לארצי בתמורת לתשלום שוחד להם ולמשה דדון ראש המועצה - וארצי הסכים לכך.

בהתאם להסכמות, במהלך התקופה שלאחר דרישת השוחד פעלו משה ואבי דדון ומקסים על-מנת לקדם את מכירת המפעל בדרכים שונות, ובהן שיחות שכנוע עם חברי האסיפה השונים כדי להבטיח את תמיכתם במהלך המכירה.

"לאחר מסכת הלחצים הכבדה שהופעלה עליו, נענה הנאשם לבקשת השוחד של משה ואבי דדון ומקסים, ושילם שוחד למשה ואבי דדון ומקסים, בסך 450 אלף שקל, וזאת בעד פעולות הקשורות בתפקידיהם כעובדי ציבור - משה דדון כראש המועצה ואבי דדון ומקסים כהן כחברי הוועד הממונה של אגודת תדמיר", נכתב באישום.