אופנה | בלעדי

מעט יותר משנה אחרי שנרכשה ע"י S.Wear: רשת האופנה Sketch סוגרת את הפעילות

הרשת, שנרכשה בסוף 2017 תמורת כ-5 מיליון שקל ע"י היבואנית הבלעדית של המותג היינס, החלה בצעדים לקראת סגירתה • גורל העובדים לא ידוע • בשיאה מנתה הרשת 5 חנויות, והרכישה נעשתה מתוך כוונה להרחיב את פעילותה

רשת האופנה Sketch מבית S.Wear סוגרת את הפעילות שלה כשנה אחרי שנרכשה - כך נודע ל"גלובס". סקטץ' נרכשה על-ידי S.Wear, היבואנית הבלעדית של המותג היינס, בנובמבר 2017 תמורת כ-5 מיליון שקל מידי המעצב יוסי קצב. הרכישה של הרשת, שבשיאה מנתה 5 חנויות, נעשתה מתוך כוונה להרחיב את פעילותה, כשבין הצדדים נחתם לחוזה ל-3 שנים. בחברה סירבו להשיב לפניית "גלובס" האם כ-25 עובדי הרשת יפוטרו.

בכל אופן, בימים אלה הרשת החלה בצעדים לקראת סגירת הפעילות: שתי החנויות הראשונות שייסגרו הן הסניף בקניון גבעתיים והסניף בקניון גינדי TLV. בהמשך צפויות להיסגר שתי חנויות נוספות במתחם התחנה בתל-אביב ובקניון רמת-אביב. גם אתר המסחר המקוון של הרשת עומד בפני סגירה ונמצא במכירת חיסול מלאי. שטחי החנויות שבהן פעלה הרשת קטנים יחסית - כ-60 מ"ר לחנות ממוצעת.

ייצור בכמויות קטנות 

רשת סקטץ', שהקים המעצב יוסי קצב, החלה את דרכה ב־2010 בתור חנות לבגדי גברים במתחם התחנה בתל-אביב, ובהמשך הורחב המגוון גם לבגדי נשים. קצב, שמשמש כמרצה בשנקר, ייעץ לרשת S.Wear, ובסוף 2017 היחסים בין הצדדים התחממו, והרשת נרכשה על-ידי הבעלים של S.Wear, ניסים (שוקו) חכם.

כאמור, בשיאה מנתה סקטץ' 5 סניפים, וב-S.Wear -  רשת שמונה כ-60 סניפים, ושמחזור מכירותיה מוערך בכ-200 מיליון שקל - אף קיוו להרחיב את הפעילות הזו.

האסטרטגיה של הרשת התבססה על ייצור בכמויות קטנות של 50-200 יחידות לדגם, בתמחור גבוה יחסית, כשמחירי אופנת נשים הגיעו עד למחיר של כ-650 שקל לפריט. מאז העסקה עבד קצב כשכיר בחברה ואף עיצב קולקציות לשתי הרשתות. רק ביוני האחרון הוא אמר בראיון לעיתון "כלכליסט" כי "כרגע כבר יש לנו 5 סניפים וזה אדיר, ואני מאמין שמבחינת העתיד פנינו לחו"ל". 

ואולם לאחרונה הצדדים החליטו להיפרד, ובתחילת השנה קצב ו-S.Wear סיימו את ההתקשרות ביניהם. על רקע הדיווחים על סיום ההתקשרות פרסם קצב הודעה בעמוד הפייסבוק שלו, בה כתב כי סיים פרק חשוב בחייו: "9 שנים שבהן עיצבתי, יצרתי, למדתי, עשיתי טעויות והתרגשתי... פניי לעתיד".

תחרות בלתי אפשרית 

ענף האופנה נמצא בתקופה מורכבת שכוללת שינויים רבים באופן הצריכה. רפורמת "השמיים הפתוחים" הגדילה באופן משמעותי את היקפי הקניות שהצרכנים הישראלים מבצעים בחו"ל, זאת לצד צמיחה משמעותית בהיקפי המסחר המקוון בתחום האופנה, שהפך לצד מוצרי האלקטרוניקה לתחום שמוביל את המכירות באונליין.

רשתות האופנה המקומיות נדרשות להתחרות לא רק אל מול קבוצת הענק המקומיות שהפכו לגדולות ודומיננטיות בתהליך של קונסולידציה לאורך מספר שנים, דוגמת קבוצת פוקס או קבוצת קסטרו, ולא רק מול רשתות בינלאומיות שעשו עלייה לישראל כמו זארה ו-H&M, כי אם גם מול שחקניות מסחר מקוון דוגמת אסוס ונקסט. האחרונות נהנות, בין היתר, מהיכולת למכור לצרכנים הישראלים בסכום שנמוך מ-75 דולר ללא מע"מ - תחרות שהפכה כמעט בלתי אפשרית עבור השחקניות המקומיות הקטנות יותר. כך למשל, לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי רשת זברה, שנקלעה לקשיי תזרים, הגישה לבית המשפט בקשה להקפאת הליכים. בחורף שעבר נרשמו מספר קריסות בתחום האופנה, הגדולה והבולטת שבהן היא רשת הוניגמן שנקלעה לחובות של 234 מיליון שקל.

ב-S.Wear אישרו את הפרטים ומסרו בתגובה כי "שני הצדדים החליטו שמוטב שכל אחד ימשיך לדרכו. הדברים הסתיימו ברוח טובה, ואנו מאחלים ליוסי קצב בהצלחה".