סקר TGI: ירידה בחשיפה לרוב העיתונים, "ישראל היום" עדיין מוביל

למעט "גלובס" שרושם עלייה של 4.5% בחשיפה בימים א'-ד' - כל העיתונים רשמו ב-2018 ירידה משמעותית בחשיפה, לעתים במספרים דו-ספרתיים • "ידיעות אחרונות" רושם ירידה של 18.5% בחשיפה, ו"ישראל היום" - ירידה של 18% • גם ברדיו יש ירידה בשיעורי ההאזנה הליניאריים, אבל היא מתונה ביחס לירידה בעיתונות

עיתונים, TGI / צלם: תמר מצפי
עיתונים, TGI / צלם: תמר מצפי

העיתונות המודפסת על כל זרועותיה ממשיכה גם ב-2018 לרשום ירידה משמעותית בחשיפה, בעיקר באמצע השבוע - כך עולה מסקר TGI לשנת 2018 שהתפרסם הבוקר (ה'). למעשה, למעט "גלובס" שרושם עלייה של 4.5% בחשיפה בימים א'-ד' - כל העיתונים רושמים ירידה משמעותית בחשיפה, לעתים במספרים דו-ספרתיים. עבור רובם המחצית השנייה של 2018 הייתה קשה יותר, ונרשמה בה ירידה בהשוואה למחציות הראשונה של השנה.

בקרב שבין "ישראל היום" ל"ידיעות אחרונות" מוביל עדיין "ישראל היום" עם שיעורי קריאה שנתיים של 29% לעומת 25.7%. אולם שני העיתונים סופגים ירידה כמעט זהה בחשיפה להם: "ידיעות" רושם ירידה של 18.5% בחשיפה, ו"ישראל היום" רושם ירידה של 18%. "מעריב" סופג פגיעה חמורה אפילו יותר ורושם ירידה שנתית של 25% בחשיפה ל"מעריב הבוקר".

שיעורי הקריאה של העיתונים בסופי השבוע נפגעים - אבל מעט פחות: החשיפה ל"ישראל היום" בסופי שבוע ירדה השנה ב-10%, וב"ידיעות אחרונות" נרשמה ירידה של 12.5%. העיתון שבולט במיוחד בירידה שלו בסופי השבוע הוא "הארץ", שרושם ירידה של 15% בחשיפה בסופ"ש. נראה כי הרוחב וסוג החומרים שמציעים העיתונים בסופי השבוע, לצד זמן רב יותר שיש לקוראים בתוספת הנוחות שמאפשר הפרינט בקריאת כתבות, ממתן במשהו את הפגיעה הקשה שנרשמת בעיתונות במהלך השבוע.

גם בעיתונות הכלכלית נרשמת ירידה, אם כי היא מתונה יותר ביחס לעיתונות הכללית: "דה מרקר" יורד בחשיפה בשיעור שנתי של כ-9%, ו"כלכליסט" רושם ירידה של 7.5%. כאמור, "גלובס" הוא העיתון היחיד שרושם עלייה בחשיפה: עלייה שנתית של כ-4.5% במהלך השבוע. 

ירידה גם בהאזנה לרדיו

גם ברדיו יש ירידה בשיעורי ההאזנה הליניאריים, אבל היא מתונה יותר יחסית לירידה בעיתונות. במונחים שנתיים, התחנות של תאגיד השידור "כאן" ירדו מ-37.4% ב-2017 ל-35.6% 2018; תחנות גלי צה"ל ירדו מ-44.1% ל-42.6%; ותחנות שפ"א נשארו כמעט ללא שינוי, כאשר ב-2017 שיעור ההאזנה עמד על 31.8%, וב-2018 שיעור ההאזנה עומד על 31.6%.

למעשה, למעט "כאן 88" שרושמת גידול משמעותי של 14% בשיעורי האזנה, וערוץ מורשת שרושם עלייה של 28% - רוב התחנות יורדות בשיעורי האזנה שלהן. נזכיר כי "כאן 88" שינתה את צביונה מאז שנכנסה תחת כנפי התאגיד, מה שעורר גל מחאה חריף של מאזינים ותיקים, שראו בכאב לב כיצד מתחנה שמשדרת מוזיקה איכותית, היא משתנה לתחנה שמשדרת מוזיקה יותר קלה לעיכול. אם המטרה הייתה רק להעלות את שיעוריי ההאזנה - במבחן התוצאה המהלך הוכיח את עצמו.

תחנות גלי צה"ל נהנות עדיין משיעורי ההאזנה הגבוהים ביותר - 42.6% לעומת 35.6% ל"כאן קול ישראל" ו-31.6% לרדיו האזורי.

בין תחנות הרדיו האזורי בולטת ההאזנה לרדיו אקו 99FM, שעלתה מ-9.7% ל-10.6%. רדיו 103FM אמנם רושם ירידה מסוימת בשיעורי ההאזנה ביחס של שנה מול שנה, אולם בהשוואה של מחצית השנה הראשונה לעומת מחצית השנה השנייה בה הושק לוח השידורים החדש, נרשמה דווקא עלייה בשיעור ההאזנה, כך שאולי יש בזה משהו המסמן פני עתיד.

לפחות בכל הקשור לצריכת מוזיקה, הסקר מציג נתונים שמראים לאן נודדות חלק מהאוזניים: מהנתונים בנוגע להאזנת מוזיקה בשירותי streaming עולה כי כ-18% מהאוכלוסייה הבוגרת מדווחת על שימוש כלשהו (Apple Music, Spotify וכו'). בקרב צעירים 18-24 נתון זה עולה ל-25%, ול-48% בקרב חילונים גילאי 18-24.

בנוסף, כ-31% מכלל האוכלוסייה נוהגים להאזין לרדיו באמצעות מכשירים דיגיטליים כגון סמארטפון, טאבלט או מחשב (בתדירות כלשהי). בקרב חילונים גילאי 18-24 שיעור ההאזנה הדיגיטלית עולה ל-38%.