מאותת לתשובה? שר האוצר כחלון רומז שניתן להגדיל את הפיצוי הכספי לתושבי גבעת עמל

שר האוצר משה כחלון ביקר השבוע בשכונה התל-אביבית שהפכה לסמל של מאבקים על פינוי תושבים מקרקעות והודיע: "אפשר לפצות את התושבים בהגינות ועדיין להרוויח" • כחלון אף שיבח את פועלו של המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ

משה כחלון עם תושבי גבעת עמל / צילום: אלעד מלכה
משה כחלון עם תושבי גבעת עמל / צילום: אלעד מלכה

"אני מסתכל על המגדלים האדירים מסביב, וזה ברור שאפשר לפצות את התושבים בהגינות ועדיין להרוויח יפה" - כך אמר השבוע שר האוצר ויו"ר סיעת "כולנו", משה כחלון, בביקור שקיים השבוע בשכונת גבעת עמל בתל-אביב, לאחר שהוזמן על-ידי תושבי השכונה לסייר במקום. זאת על רקע דרישות פינוי התושבים על-ידי בעלת הקרקע - אלעד מגורים שבשליטת יצחק תשובה. "הסיפור לא פשוט, אך אמשיך ללוות אתכם איפה שלא אהיה" אמר כחלון לתושבים בסיור. עוד אמר כחלון כי "אתם פה בזכות ההתעקשות שלכם והרצון העז להילחם על הבית, אני והמדינה נעזור לכם להגיע לפתרון הולם". 

השר כחלון שנכנס גם לביתם של רחל וחיים לוי בני ה-80 ואף נפגש עם התושבים בבית כנסת שבמקום. בהודעה שהוציא כחלון הוא אף התייחס לפנייה שקיים לפני כשבועיים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ לחברת אלעד מגורים. קמיניץ ביקש לקבל את תגובת החברה לטענות התושבים כי ההסכם בין רשות מקרקעי ישראל לבין היזמים בעלי הקרקע משנת 1961 הופר, לאחר שהחברה לא מימשה את הבנייה בתוך פרק זמן קצוב שנקבע בהסכם.

משה כחלון עם תושבי גבעת עמל  / צילום: שרון וגנר
 משה כחלון עם תושבי גבעת עמל / צילום: שרון וגנר

"עוול של עשרות שנים"

"זו פעם ראשונה שבודקים אחורה עוול של עשרות שנים ועו"ד קמיניץ פועל באומץ רב", אמר כחלון. "אם יבדקו מי צודק ומי לא - הצדק יהיה בצדכם. אלה הזכויות שלכם ולא שלנו. אני השליח שלכם. אני בטוח שאת הצדק שלכם תקבלו."

כאמור, בגבעת עמל מתוכננים לקום שבעה מגדלי מגורים, ארבעה של אלעד מגרים שאחד מהם כבר הוקם ואוכלס, מגדל נסף שמקימה משפחת כוזהינוף, ושני מגדלים נוספים על קרקע בבעלות עיריית תל-אביב הכוללת זכויות בנייה ל-160 דירות.

בגבעת עמל נותרו כיום עשרות משפחות, כאשר לפני כשנתיים כל התושבים נתבעו על-ידי אלעד מגורים בתביעות לסילוק יד ולתשלום דמי שימוש. בפסק הדין שניתן בחודש יוני האחרון על-ידי שופט בית משפט השלום בתל-אביב מנחם (מריו) קליין נקבע כי יש להכיר בזכות התושבים לקבל פיצוי, וכי על היזמים לשלם פיצוי בסך 34 מיליון שקל לכל תושבי השכונה שטרם פונו. סכום נמוך מדרישת התושבים.

תושבי גבעת עמל בירכו את השר כחלון בביקורו: "במהלך הקדנציה שלך כשר אוצר עמדת איתנו בקשר רצוף וביוזמתך ובנוכחותך נערכו פגישות עבודה עם בכירים ברמ"י, באוצר וביועמ"ש. היה לנו חשוב בעיקר להוציא את רשות מקרקעי ישראל מהאדישות האכזרית שלה ומההתנערות שלה מאחריות לתושבי גבעת עמל, ובקדנציה שלך ראינו לראשונה שינוי היסטורי בעמדה של המינהל לגבי השכונה ולגבי עתיד התושבים. היית גורם ממשלתי ראשון שעמד לצידנו, שהקשיב באמת לסיפור שלנו ושל הורינו. מקווים להמשיך לפעול איתך לפתרון הוגן ולצדק היסטורי לגבעת עמל כשר אוצר אחרי הבחירות".