סוף לסכסוך בין חברות הנדל"ן המניב ריט 1 ואפריקה נכסים סביב ההחזקה במגדל היובל בתל אביב

היום הודיעו שתי החברות לבורסה כי במשא ומתן שהתנהל ביניהן הושגו הסכמות עקרוניות, שלפיהן תשלם ריט 1 לאפריקה נכסים סכום של 23 מיליון שקל בתמורה לזכות להפוך לבעלת מניות עם החזקה שווה (50% כל אחת) במגדל, המוכר בשם "קרית הממשלה", בצומת הרחובות קפלן ומנחם בגין בת"א

מגדל היובל / צילום: תמר מצפי
מגדל היובל / צילום: תמר מצפי

סוף לסכסוך בין שתי חברות הנדל"ן המניב ריט 1 ואפריקה נכסים סביב ההחזקה במגדל היובל בתל אביב: היום הודיעו שתי החברות לבורסה כי במשא ומתן שהתנהל ביניהן הושגו הסכמות עקרוניות, שלפיהן תשלם ריט 1 לאפריקה נכסים סכום של 23 מיליון שקל (בתוספת מע"מ), בתמורה לזכות להפוך לבעלת מניות עם אחזקה שווה (50% כל אחת) במגדל.

מגדל היובל, המכונה גם "קרית הממשלה", ממוקם בצומת הרחובות קפלן ומנחם בגין בת"א. המגדל, שמתנשא ל-36 קומות בשטח של 76 אלף מ"ר, הוקם בשנת 2005 בידי אפריקה נכסים ומתרכזים בו משרדי ממשלה שונים וכן חברות וארגונים.

את מגדל היובל החזיקה אפריקה נכסים באמצעות החברה הבת, מחצית היובל, שהחזיקה בנוסף גם בפרויקט מעונות הסטודנטים בהר הצופים שבירושלים. ביוני 2009 מכרה אפריקה נכסים  51% ממניות מחצית היובל לתאגידים בבעלותו גבי כתרי תמורת 135 מיליון שקל.

שוויים של שני הפרויקטים הוערך לצורך אותה עסקה ב-1.05 מיליארד שקל, כאשר תמורת העסקה נקבעה לאחר הפחתת אשראי בנקאי של 760 מיליון שקל, בו החזיקה אז מחצית היובל. בין השאר, נקבע באותה העסקה כי את שירותי הניהול של המגדל תמשיך לספק אפריקה נכסים.

באוגוסט האחרון נכנסה במפתיע גם ריט 1  לתמונה. ריט דיווחה אז כי חתמה על חתימת הסכם לרכישת הבעלות המלאה על התאגידים המחזיקים בשרשור ב-51% ממניות מחצית היובל, מידי גבי כתרי. בהודעה לבורסה ציינה אז ריט 1, כי בתמורה לרכישת מלוא הזכויות בתאגידים, היא תשלם למוכר סכום של 120 מיליון שקל.

אלא שבהנהלת אפריקה נכסים לא אהבו את העסקה החדשה שעשה כתרי עם ריט 1 ופנו לביהמ"ש בבקשה למתן צו מניעה כנגדה. בפניה לביהמ"ש טענה אפריקה נכסים כי מחזיקה בזכות סירוב ראשונה למניות מחצית היבול שיועברו לריט 1, וזאת למרות שעסקת המכירה ביקשה לעקוף מגבלה זו דרך מכירת התאגידים שמחזיקים במניות אלו.

בהמשך התקיים דיון בנושא בביהמ"ש, שבסיומו נשלחו ריט1 ואפריקה נכסים לגישור. היום הודיעו כאמור שתי החברות כי הושגו ביניהן הסכמות עקרוניות במסגרתן תשלם ריט 1 לאפריקה נכסים סכום של 23 מיליון שקל (בתוספת מע"מ) וכי אפריקה נכסים תוותר מצדה על טענתה לזכות סירוב או זכות הצטרפות.

עוד סוכם כי ריט1 ואפריקה נכסים יפעלו לגיבוש מנגנון שיביא לאחזקות שוות ביניהם במחצית היובל וכי אפריקה נכסים תמשיך לתת שרותי ניהול שוטף למגל היובל במתכונת הקיימת כיום, למשך שש שנים נוספות. כמו-כן, כל ההחלטות הקשורות לנכס יתקבלו במשותף על ידי הצדדים והם יפעלו לחתימת הסכם פשרה מחייב בהקדם. לאחר מכן, ובכפוף לקבלת אישור בית המשפט והגופים המממנים של מחצית היובל, תושלם העסקה של ריט 1 עם כתרי ויושלם ביצוע הסכם הפשרה שלה עם אפריקה נכסים.