המועמד של טראמפ לנשיאות הבנק העולמי: אחד המבקרים החריפים של הבנק

לפי מקורות בממשל, טראמפ צפוי להכריז מחר רשמית על מועמדותו של מלפס לנשיאות הבנק העולמי • אישורו הסופי של המינוי מתבצע במועצת המנהלים של הבנק העולמי; האירופאים לא קראו עד כה תגר על תפקידה של ארה"ב בבחירת הנשיא, מכיוון שבתמורה מתמנה תמיד אזרח אירופי לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית

דיוויד מלפס / צילום: REUTERS/Agustin Marcarian
דיוויד מלפס / צילום: REUTERS/Agustin Marcarian

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יציע את דיוויד מלפס - אחד המבקרים החריפים ביותר של הבנק העולמי בממשל טראמפ - כמועמדה של ארה"ב לתפקיד הנשיא הבא של הבנק. טראמפ צפוי להכריז מחר (ד') רשמית על מועמדותו של מלפס לנשיאות בנק הפיתוח הגדול בעולם, כך לדברי פקידים בממשל.

בתפקידו כתת שר לעניינים בינלאומיים במשרד האוצר, עורר מלפס תשומת לב בשל ביקורתו על הבנק העולמי, בייחוד על הלוואות הבנק לסין. מלפס טען שסין כבר עשירה מספיק ואינה זקוקה להלוואות נוספות מהבנק העולמי. כמו כן נמנה מלפס עם הצוות האמריקאי שמנהל את מו"מ הסחר עם סין.

פקיד ממשל בכיר אמר שלמרות ביקורתו של מלפס על הבנק העולמי, השתתף מלפס במאמץ לאשר את הגדלת מימון הבנק ב-13 מיליארד דולר, במהלך שבו תמכה ארה"ב באפריל. הפקיד הוסיף כי המטרה העיקרית במועמדותו של מלפס לנשיאות הבנק העולמי היא להתמקד בקידום צמיחה כלכלית רבה יותר במדינות המתפתחות - צמיחה שתביא תועלת לארה"ב. בעבר בחרה ארה"ב בנשיא הבנק העולמי, אך הזכות לבחור בנשיא אינה רשמית. אישורו הסופי של המינוי מתבצע במועצת המנהלים של הבנק העולמי, שתתחיל לשקול את המועמדים ב-7 בפברואר.

ארה"ב מחזיקה בנתח זכויות ההצבעה הגדול ביותר בבנק העולמי - כ-16% - אך לגושים של מדינות יש כוח הצבעה גדול יותר, בייחוד לאיחוד האירופי שמחזיק ב-26% מזכויות ההצבעה.

האירופאים לא קראו עד כה תגר על תפקידה של ארה"ב בבחירת נשיא הבנק העולמי, מכיוון שבתמורה לכך מתמנה תמיד אזרח אירופי לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית - כולל היו"רית הנוכחי, שרת האוצר הצרפתית לשעבר כריסטין לגארד.

מלפס היה אחד האישים הראשונים שבהם בחר טראמפ להרכבת ממשלו, והוא מונה לתת שר לעניינים בינלאומיים במשרד האוצר בפברואר 2017, לאחר שקודם לכן היה חבר במועצה הכלכלית המייעצת במטה הבחירות של טראמפ. בעבר כיהן כסגן עוזר שר האוצר בממשל רייגן, וכסגן עוזר שר החוץ בממשל ג'ורג' וו. בוש.

כמו כן עבד מלפס בוול סטריט ככלכלן הראשי של בר סטרנס, וספג ביקורת בגין חלק מהשקפותיו הכלכליות באותה התקופה. באוגוסט 2007 הוא פרסם מאמר דעה ב"וול סטריט ג'ורנל" תחת הכותרת "אל תיכנסו לפאניקה בגלל שוק האשראי", אך במארס 2008 הגיע בר סטרנס לסף קריסה בשל הזעזועים בשוק האשראי, והפך לבנק הראשון שקיבל חבילת סיוע חירום מהבנק המרכזי של ארה"ב במהלך המשבר הפיננסי.