בנק לאומי | בלעדי

בנק לאומי מצמק בעשרות אחוזים את מספר היועצים הפנסיוניים ואת פריסתם הארצית

צמצום מערך הייעוץ הפנסיוני נועד מבחינת הבנק לשפר את אופן ההתנהלות בתחום, באמצעות העברת הייעוץ והתפעול הפנסיוניים לשני מטות, ברמת-גן ובחיפה • בשיא, בשנים 2009-2011, היו בכל המערכת הבנקאית מעל ל-800 יועצים בכ-760 סניפים, ומאז המספר צנח בשיעור חד

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

עשור לאחר שיצא לדרך, החלום של רפורמת בכר בדבר הייעוץ הפנסיוני האובייקטיבי לכל הציבור בישראל באמצעות הבנקים ממשיך להתברר ככזה שלא יתגשם. ל"גלובס" נודע כי לאחר שמספר היועצים במערכת הבנקאית הצטמק ביותר מ-60% מ-836 בשיא ל-317 בסוף 2017, בנק לאומי מקדם בימים אלה תוכנית ייעול וצמצום חדשה למערך הייעוץ הפנסיוני שלו.

בנק לאומי, שבניהול רקפת רוסק-עמינח, סוגר את הפריסה הארצית של הייעוץ הפנסיוני הפרונטלי שלו בסניפים ושולח עשרות יועצים לתפקיד אחר בבנק, תוך שהבנק מעביר את הייעוץ ללקוחות ואת התפעול של הייעוץ הפנסיוני לשני מטות, ברמת-גן ובחיפה.

בניגוד לציפיות-ייעוץ פנסיוני
 בניגוד לציפיות-ייעוץ פנסיוני

עוד נודע כי במסגרת השינוי, בנק לאומי מצמצם משמעותית את מספר היועצים הפנסיוניים שייפגשו בפועל עם לקוחות מפחות מ-30 כיום, לפחות מ-10 יועצים. ככל הנראה היועצים שיפסיקו לייעץ פנסיונית בסניפים יועברו לתפקידי ייעוץ השקעות. מרכזי הייעוץ הפנסיוני נכללים במערך הייעוץ בהשקעות של הבנק.

השינוי נובע מההבנה שנכון לשפר את אופן ההתנהלות של הבנק בייעוץ הפנסיוני, שערב השינוי האמור כלל 9 מקומות שפזורים באתרים ברחבי המדינה. זה לא הצמצום הראשון בייעוץ הפנסיוני בבנק, שעד לפני כשנה פעל ב-12 אתרי ייעוץ ברחבי הארץ.

ככל הידוע, בבנק הגיעו למסקנה שיש לשנות את אופן הייעוץ ולנהל אותו בצורה מרוכזת במטרה לייעל ולשפר את ההליך ואת המקצועיות של השירות כמו גם את הטיפול בביצוע בפועל של החלטות החוסך בעת מתן הייעוץ. מבנק לאומי נמסר כי "מדובר בשינוי במודל התפעול בלבד וזאת על מנת להעניק שירות מיטבי עבור הלקוחות".

לפי הערכות בנק לאומי ייעץ פנסיונית לאורך השנים על נכסים פנסיוניים, שאינם קרנות השתלמות, בסכום מצטבר של כ-13 מיליארד שקל. עוד לפי הערכות, כמחצית מהיקף הנכסים המקבל ייעוץ באמצעות הבנק הוא בקרנות השתלמות, כך שחלקו מסך הייעוץ הפנסיוני במערכת הבנקאית עומד על סדר גודל של עד חמישית. 

הרבה תקוות נתלו במערכי הייעוץ הפנסיוניים שהוקמו בבנקים בעקבות רפורמת בכר, ושהחלו לפעול לפני יותר מעשר שנים. מבחינות רבות תקוות אלה נכזבו, בין היתר בגלל שעיקר הייעוץ מתמקד בקרנות השתלמות ובקופות גמל לתגמולים, ואינו כולל פוליסות ביטוחי מנהלים. תחילת הייעוץ הפנסיוני בבנקים הייתה בעקבות רפורמת בכר מ-2005, אז הוגדר לראשונה הייעוץ הפנסיוני שאינו תלוי ב"יצרנים" הפנסיוניים, שלא כמו השיווק הפנסיוני.

במהלך 2007 החלו בנקים לקבל רישיון ייעוץ פנסיוני, כשבנק איגוד היה הראשון לקבל רישיון, ואחריו גם מזרחי טפחות והבינלאומי. במחצית הראשונה של 2008 קיבלו רישיון יועץ גם בנק דיסקונט, בנק אוצר החייל, בנק מרכנתיל דיסקונט, בנק פאג"י, כשלאחריהם גם בנק לאומי ובנק ערבי ישראלי קיבלו רישיון. בראשית 2009 בנק הפועלים קיבל רישיון לייעוץ פנסיוני.

בתקופת השיא של הייעוץ הפנסיוני בבנקים, שנרשם במהלך 2009, היו במערכת הבנקאית 836 יועצים פנסיוניים, שפעלו מכ-760 סניפים בפריסה ארצית, כשהפריסה הארצית הנרחבת הזו נשמרה גם בשנתיים שלאחר מכן. למעשה, מאז 2011 התחום קטן משמעותית, והוא ממשיך להצטמק, כשרק בלאומי מספר היועצים הפנסיוניים צפוי לקטון עתה בכשני שלישים, שהם כעשרים איש. 

מאז שהחל הייעוץ הפנסיוני בבנקים ועד סוף 2017 ניתן יעוץ לכ-409 אלף איש, שלהם נכסים בהיקף של 156 מיליארד שקל כך שהצבירה הממוצעת לאדם עומדת על 380 אלף שקל שמניבה לבנק הכנסה שנתית של 950 שקל.