חברת החשמל העבירה למדינה שטח ברמת החייל בת"א לבניית 750 דירות

העברת השטח נעשתה כחלק מהסכם להשבת 16 נכסים, בתמורה לויתור על חוב כספי של החברה

מימין עדיאל שמרון, יפתח רון-טל, משה כחלון ועופר בלוך / צילום: חברת החשמל
מימין עדיאל שמרון, יפתח רון-טל, משה כחלון ועופר בלוך / צילום: חברת החשמל

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) קיבלה לידיה היום (ג') חטיבת קרקע ברמת החייל ("אתר הירקון") בתל-אביב, שעליה ניתן יהיה בעתיד לבנות 750 דירות. הקרקע הועברה מחברת החשמל כחלק מהסכם נרחב, שנחתם לפני כשנה במעורבות אגף החשב הכללי באוצר, לפיו בתמורה לוויתור על חוב של חברת החשמל, היא תחזיר למדינה 16 נכסי נדל"ן. בהתאם להסכם שנחתם, הועברו כבר בחודש אוקטובר 2018 נכסים למדינה, לעיריית אילת ולעיריית תל-אביב. ביניהם שטחי אתרי הדלק בצמוד ובסביבת תחנת הכוח רידינג ושטח של כ-200 דונם באשדוד.

השטח המוחזר למדינה / צילום: באדיבות חברת החשמל
 השטח המוחזר למדינה / צילום: באדיבות חברת החשמל

בשטח שהחזירה היום חברת החשמל, שגודלו 75 דונם, ניתן יהיה להקים, לצד הבנייה למגורים עשרות אלפי מ"ר למסחר ומאות אלפי מ"ר לתעסוקה. כך לפי הודעת רמ"י.

בטקס שנערך היום בשטח עצמו אמר שר האוצר משה כחלון כי השבת השטח היא "בשורה שהציבור ייהנה ממנה, וזה לא מובן מאליו. בשנים עברו, מדינת ישראל הייתה מספסרת בקרקע שלה, לטובת רווחים לקופת המדינה. גם כאן יכלו לגזור קופון לקופת המדינה באמצעות מכירת הקרקע למרבה במחיר. אך ימי הספסרות בקרקע הסתיימו, ובאתר הזה, בלב אזור הביקוש בתל-אביב, תקום שכונה עם כ-750 יחידות דיור שימכרו במסגרת פרויקט מחיר למשתכן לזוגות הצעירים. אני מודה לחברת החשמל, רמ"י, רשות החברות הממשלתיות ועיריית תל-אביב-יפו על שיתוף הפעולה בהעברת הנכס ועל שאר המהלכים שנעשים במסגרת הסדר הנכסים ברחבי המדינה".

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל' יפתח רון-טל, הוסיף כי "ההסדר יאפשר לחברה ודאות גבוהה וחיונית בניהול נכסיה, וכן יכולת להסדיר את כלל צרכי הדיור של החברה לאור השינויים הארגוניים הנעשים בחברה במסגרת הרפורמה, ובעיקר ישפר באופן משמעותי מאוד את האיתנות הפיננסית של החברה. מדובר בצעדים אסטרטגיים-ניהוליים מתבקשים בעידן של הרפורמה במשק האנרגיה".

מנהל רמ"י, עדיאל שמרון, שנכח אף הוא בטקס, מסר כי "רשות מקרקעי ישראל רואה באדמות המדינה אותן היא מנהלת משאב מחולל צמיחה והתפתחות כלכלית וחברתית. הרשות מקדמת שורה של הסכמים אסטרטגיים דוגמת ההסכם עם חברת החשמל במטרה להשיב לידי המדינה עתודות קרקע משמעותיות שניתן לשווקן כקרקע לדיור ברחבי הארץ ובה בעת לסייע לאיתנות הפיננסית של חברות וגורמים ממשלתיים המחזיקים בקרקעות אלה מכוח הבנות היסטוריות".