ביטוח | בלעדי

גם משה ברקת שם על הכוונת את ביטוחי המנהלים: משנה את אופי התשלום על ביטוחי החיים

בימים הקרובים ייצאו לדרך התעריפים החדשים בתחום ביטוחי החיים, ועדיין חלק ניכר מהשוק טרם אישר ברשות שוק ההון את המוצרים שיוכל למכור ללקוחות חדשים • הרשות אוסרת על שקלול עמלות לסוכנים בתמחור ביטוחים למקרי מוות, ומתכוונת להשיק מנגנון החזר עמלות לסוכנים

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: תמר מצפי
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: תמר מצפי

הממונה על רשות שוק ההון החדש, ד"ר משה ברקת, ממשיך במגמה של קודמיו, ושם בין כוונות את עולם ביטוחי המנהלים: ל"גלובס" נודע כי הפיקוח מוביל בימים אלה שינוי דרמטי ביחס למכירת ה"ריסקים" - ביטוחי החיים למקרי מוות, שנלווים לחיסכון הפנסיוני, וגם כאלה שמכרים בנפרד כולל ביטוחי משכנתאות - כך שאלה יימכרו לחוסכים רק בעלות הסיכון הטהור, ללא שקלול עלות רכיב העמלות לסוכנים וההעמסות. דבר זה אמור להביא לכך שהמחירים של ביטוחים אלה יירדו בשיעור ניכר.

בימים הקרובים אמורים לצאת לדרך התעריפים החדשים בתחום ביטוחי החיים - אחד משלושת אפיקי החיסכון הפנסיוני במשק. בהתאם להחלטת הממונה ברקת, תהליך אישור התעריפים החדשים קורה הפעם בצל מאבקים מול החברות, שחלק ניכר מהן טרם אישר תעריפים חדשים, ומול סוכני הביטוח, שצפויים לצאת חזיתית כנגד המהלך.

ההוראות החדשות של הפיקוח כוללות מהלך דרסטי שלפיו ביטולי פוליסות יצריכו את הסוכנים להחזיר שיעור מהעמלות החד-פעמיות בגין מכירה שקיבלו (כולל בשווי כסף, כגון פרסים, נסיעות לחו"ל, השתתפות בהוצאות משרד וגם מענקים, אך לא כולל העמלות השוטפות), וזאת עד שש שנים לאחר מכירת הפוליסה. המטרה היא להוזיל את הפוליסות, שכיום כוללות תמחור של שיעור גבוה מאוד, ואף גבוה מדי, של ביטולי פוליסות בשנים הראשונות לחייהן.

כך, על פי המסמך שרשות שוק ההון שלחה אמש למנהלי חברות הביטוח ולסוכנים, בכוונתה גם להתנות את ההיתר לשיווק תוכניות ביטוח חיים, וביטוחי משכנתאות, בקיומו של מנגנון החזר עמלות. המנגנון שאותו מתכוונת הרשות לקבוע קובע, כי במקרה שבו בוטלה הפוליסה במהלך שש שנים ממועד תחילת הביטוח, חברת הביטוח תקבל מסוכן הביטוח שמכר את הפוליסה החזר של העמלה החד-פעמית ששולמה בשל שיווק הפוליסה, כשלחברות הביטוח אסור יהיה לפצות את הסוכן בגין החזר שכזה. לא מן הנמנע שבעתיד המנגנון האמור יושת גם על ביטוחי הבריאות.

המהלך אמור להפחית מכירת ביטוחי המנהלים

ההיגיון שמוביל את הרשות לנקוט את המהלך הוא שחברות הביטוח משיתות על המבוטחים את העלות של שיעור הביטולים הגבוה. בשוק מספרים כי פוליסות רבות מתבטלות תוך שנים ספורות, ושמדובר ברכיב מרכזי במודל ההכנסות של החברות ושל הסוכנים, אשר מתווסף לעמלות ולדמי הניהול שנגבים עבור רכיב החיסכון הפנסיוני.

המנגנון שהפיקוח מבקש להחיל קובע, כי אם פוליסת ביטוח חיים תתבטל בשנה הראשונה לקיומה, העמלה ששולמה לסוכן על המכירה תוחזר במלואה, בעוד שביטול בשנה השנייה יביא להחזר של 80% בשנה השלישית, החזר של 60% בשנה רביעית - החזר של 40% בשנה החמישית, החזר של 20% ובשנה השישית - החזר עמלה של 10%. כמו כן, ההוראה החדשה שברקת מתכוון להחיל על השוק קובעת, כי במקרה שבו חברת הביטוח משלמת לסוכן ביטוח עמלה שוטפת בשיעור משתנה מתוך הפרמיה, אזי השיעור שייחשב כעמלה שוטפת יהיה השיעור הנמוך ביותר שמשולם לסוכן במהלך 15 השנים הראשונות לפוליסה.

בשוק הביטוח רואים במהלך ככזה שיפגע במכירות ביטוחי המנהלים, בעיקר לבעלי שכר נמוך, וגם בהכנסות של חברות הביטוח וגם של סוכני הביטוח, במיוחד הקטנים, ושימשיך במגמה רגולטורית ברורה של העדפת מכירה ישירה של פנסיה חדשה, על פני מכירת ביטוחי המנהלים.

בעשור האחרון הפיקוח הפחית משמעותית את האטרקטיביות של ביטוחי המנהלים, בעיקר כשחסם את הבטחת מקדם תוחלת החיים והפחית את דמי הניהול המקסימליים. ואולם, חברות הביטוח וסוכני הביטוח ממשיכים למכור הרבה ביטוחי מנהלים, בין היתר בגלל מודל התמחור והעמלות, שנסמך במידה רבה על מכירת "ריסקים" במחיר גבוה יותר מעלות הסיכון הטהורה שלהם.

עתה, הממונה רוצה לחסום זאת, תוך שהבהיר בעבר כי הוא נגד עמלות ההיקף שמשולמות בגין העברת סכום צבור מחברה אחת לאחרת. עם זאת, לדברי גורם בכיר בענף, "עדיין אין להספיד את מוצר ביטוחי המנהלים, כי עדיין עמלת הבסיס במנהלים גבוהה יותר מאשר בפנסיה בשיעור ניכר גם אחרי השינוי".