מיום ראשון: שביתה בבית החולים הדסה בירושלים ללא הגבלת זמן

אחרי שנתיים של משא ומתן על הפחתת שכר הרופאים בהדסה כדי לעמוד ביעדי תוכנית ההבראה, ההסתדרות הרפואית (הר"י) הודיעה למנהל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, על ההשבתה • יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי לרוטשטיין: "בצעד פתאומי ופוגעני עצרת קליטת רופאים"

זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי
זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות הרפואית (הר"י) הודיעה אתמול למנהל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, שתשבית את בית החולים הדסה הר הצופים ובית החולים הדסה עין כרם החל מיום ראשון ללא הגבלת זמן. זאת בתגובה לכך שבית החולים הודיע באחרונה לעשרה מתמחים שהיו אמורים להתחיל לעבוד בו, כי הדבר לא יסתייע בסופו של דבר.

המשמעות עשויה להיות שבית החולים יפעל במתכונת מצומצמת (מתכונת שבת). בהדסה מסבירים כי הצעד של הר"י מגיע אחרי שנתיים של משא ומתן על הפחתת שכר הרופאים בבית החולים, שגבוה ב-40% בהשוואה לשכר רופאים בבתי חולים ציבוריים בישראל, כדי לעמוד ביעדי תוכנית ההבראה. משהמשא ומתן נתקע, לפי הדסה, ולא נותרה ברירה אלא לעצור קליטה של רופאים שטרם החלו עבודתם - ורק בעת הזו הר"י הודיעה על השביתה.

במכתב ששלח יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי לרוטשטיין נכתב: "הריני להודיעך כי מזכירות הר"י דנה בצעד הפתאומי והפוגעני, במסגרתו עצרת קליטת רופאים שהתקבלו לעבודה בהדסה, לרבות מתמחים שהיו אמורים להתחיל עבודתם בתחילת חודש פברואר 2019. הרופאים הללו תכננו והסתמכו על מועד תחילת העבודה שקבעתם עימם והם כעת, בגלל החלטתך, יושבים בבית ללא שכר ומבלי שהחלו את התקופה הקריטית לקריירה הרפואית שלהם - היא תקופת ההתמחות".

עוד כתב חגי: "ידוע לך שתקופת ההתמחות ממילא הינה תקופה רגישה, עמוסה ומורכבת והצעד בו נקטת עלול להיות הרסני ולהסב למתמחים הללו נזק בלתי הפיך ופגיעה קשה בקריירה הרפואית העתידית. מיותר לציין כי במקביל ההחלטה פוגעת במתמחים שעובדים בהדסה ונותרים במחלקות בכוח אדם חסר. ככל שתמשיך בהתנהלותך כאמור, לפורום המתמחים אין כל ספק שהדסה תהפוך להיות מקום אליו מתמחים לא ירצו להגיע! אני קורא לך לחזור בך מהחלטתך לאלתר!"

מנגד כתב פרופ' רוטשטיין לעובדי בית החולים כי: "בחסות הר"י וועדי הרופאים הכרזתם מלחמה נגד הנהלת הדסה ונגדי, שהיא בעצם מלחמה נגד הבית של כולנו, מלחמה נגד הדסה. הגענו בתחילת השנה הרביעית שלי ושנתיים לפני תום תקופת ההבראה לנושא הכואב ביותר, והוא צמצום ההוצאות והקטנה נוספת של גרעון הדסה ליעד קשה להשגה אך הכרחי של 28 מיליון שקל.

"ב-2018, לאחר הירידה ב- 550 עובדים ב- 2014 , המשכנו להקטין את הגרעון בעיקר באמצעות עליה בפעילות ושיפור תשתיות וטכנולוגיות. קיצוץ בכוח אדם פירושו פחות עובדים, ו/או פחות שכר, ו/או פחות הטבות, ו/או פחות כוננויות, תורנויות ושעות נוספות. המציאות היא, שמרכיב כוח האדם מהווה את החלק הארי של הוצאות בבתי החולים.

"אני מצהיר שעצירה חד צדדית של קליטת עובדים: רופאים, אחיות, עובדי מינהל ומשק, אינה צעד טוב אלא מדובר בצעד רע לכולנו. אינני מצביע בעד צעד דרסטי כזה אלא נגדו. אנחנו לא צריכים לשמוע מהמדיה שרופאינו האקדמים 'השבעים', בהשוואה לכל רופא אקדמי אחר במערכת הציבורית בארץ, 'מתעקשים' על שמירת השכר הגבוה שלהם, כשהם מוגנים בהסכם קיבוצי מהעבר הרחוק, ולא מוכנים לוותר גם במחיר של פגיעה בקליטת רופאים צעירים.

"אני פונה אליכם במכתב גלוי זה, קודם כל להבהיר שאין מדובר בגחמות או באגו של מי מההנהלה שנועד לפגוע במתמחים או ברופאים צעירים, אלא אנו ניצבים מול צורך אמיתי הנמצא ב"פיניש" של תוכנית ההבראה, והוא יכריע אם ננצח את המרוץ כולו להבראת הדסה או נכשל".

מתמחי הדסה פנו היום לתושבי ירושלים ואמרו: "בימים הקרובים אנו יוצאים לשביתה ללא הגבלת זמן, לאור הגזירות החדשות שהונחתו עלינו על ידי הנהלת הדסה ובפרט לאור ההחלטה להקפיא תקנים קיימים של רופאים, ביניהם מתמחים, שמשמעותה קיצוץ משמעותי בכמות הרופאים האמונים על הטיפול בכם".

עוד כתבו: "אנו, מתמחי הדסה, עובדים ימים כלילות, דואגים לכם גם לאחר שעות העבודה ועמלים בהוראת סטודנטים שיהוו את דור העתיד של רופאי המדינה. פנינו לתחום העיסוק שלנו לא מתוך רדיפה אחר שכר או כבוד. אם היינו חפצים בכך, היינו פונים מלכתחילה לתחומים אחרים.

"צר לנו. צר לנו מאוד שהגענו למצב בו אתם המטופלים נמצאים בין הפטיש לסדן במאבק הזה. אנא האמינו לנו כי ניסינו ככל יכולתנו להימנע מכך. ואנא האמינו לנו, לאור הכתוב לעיל, כי הגענו לכך לא מתוך מאבקים של אגו או רדיפת שכר, כפי שוודאי תשמעו בכלי התקשורת השונים בימים הקרובים, אלא מתוך אמונה כי הגזירה האחרונה מהווה פגיעה אנושה ובלתי הפיכה בטיב הטיפול שאנו מציעים לאוכלוסיית ירושלים.

"כולנו תקווה כי משבר זה יסתיים בקרוב, ועל הצד הטוב ביותר, כדי שנוכל להמשיך לשרת אתכם נאמנה".

משרד הבריאות: "על כלל הצדדים להכיר במציאות"

ממשרד הבריאות נמסר שקיים דיונים עם הנהלת הדסה לאור הצמצום במתכונת הפעילות בבית החולים בשבוע הבא וכי הוא מגבה את מאמציו של רוטשטיין לעמוד בתוכנית ההבראה לפיו, "אנו סבורים כי על הצדדים לשבת ולמצות את ההידברות ביניהם לפני נקיטה בצעדים הפוגעים בסופו של דבר בחולים, בעיקר בעת הזאת, ובסיכויי ההבראה של בית החולים.

"בית החולים נדרש להמשיך ולבצע את הצעדים הכלכליים המחויבים כדי להביא להבראתו הכלכלית ועל כלל הצדדים להכיר במציאות זו ולהגיע להסכמות הנדרשות לשם כך".