זה הזמן לתגמל חברי מועצות מקומיות נבחרים

חברי מועצות נבחרים לא מקבלים אפילו החזר הוצאות. כיצד יפעלו לטובת בוחריהם?

הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות /צילום: שלומי יוסף
הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות /צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר התקבצו באוניברסיטת תל-אביב חברות וחברי מועצות עיר מכל רחבי הארץ ומכל קצוות הקשת הפוליטית המקומית והארצית, לכנס לכבוד הקמת "איגוד חברות וחברי מועצות עיר".

הסיבה - ברשויות המקומיות בישראל חברי מועצה נבחרים אינם זכאים לכל תשלום ו/או גמול, ואף לא לתשלום על הוצאות עבור עבודתם, שלא לדבר על שירותי משרד.

המשמעות בפועל היא, שכהונה כחבר מועצה היא משימה כמעט בלתי אפשרית. לטפל בפניות ברצינות, להעמיק, ללמוד, להפנים, להבין את הדברים כמו שצריך, ועם העומק המקצועי הנדרש, זה כמעט חלום.

על אף שאני בעל ניסיון מוניציפלי, הן כעובד רשות מקומית לשעבר והן כעו"ד העוסק בתחומים הללו - המלאכה קשה ביותר ולעיתים אתה נאלץ להקריב אינטרסים רבים של התושבים על מזבח פרנסת ביתך וחוסר האמצעים לתפקד כיאות.

מאות אלפי תושבים בוחרים בחברי מועצה, שאמורים להבטיח ולשמור על זכויותיהם. כדי למלא את תפקידם חברי המועצה צריכים לעסוק ולקבל החלטות בנושאים כבדי משקל - תקציבים, רווחה, חינוך, תכנון ובנייה, פני היישוב, איכות חיים וסביבה, ועוד ועוד.

באין תקציב ושכר, נוצר מצב שחברי המועצה הם חלשים ומוחלשים, וכך גם האינטרסים של הציבור נפגעים ואינם מוגנים כהלכה. לא מדובר בדברים ובצרכים אמורפיים, אלא בחיים של כל אחת ואחד מאיתנו - הפנסיונר שזקוק לסיוע מול מחלקת הגבייה, שלעיתים איננה מטפלת בו כנדרש, נותר חסר כתובת; לאחר, לא ברור אם הבקשה שהוגשה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שבה תלוי גורלו של תושב כלשהו, תטופל ותיבחן כמו שצריך; וגם קורה שישנם תלמידים שצריך שנבחר ציבור יילחם עבורו, על איכות חינוכו, ועוד ועוד.

המצב כיום הוא, שחברי המועצה הנבחרים הופכים לייצוגיים בלבד. חיילים היוצאים לקרב הציבורי ללא כלי נשק וציוד מגן. "קישוט בכסות דמוקרטית", שאינם ממלאים את חובתם הציבורית, וגם אם רצו, ספק אם יצליחו.

ברוב מדינות המערב הבינו מזמן כי חשוב לחזק את חברי המועצה הנבחרים, כדי שיוכלו למלא את תפקידם כהלכה. לצד החובות המוטלות על חברי מועצה, ניתנים להם כל הכלים למילוי תפקידם בדרך מיטבית, לרבות שכר, תקציבים, מזכירות, קשר עם בוחר ועוד.

על-פי נתונים של "מרכז המחקר והמידע של הכנסת", ברוב המדינות בעולם זכאים חברי המועצה לזכויות סוציאליות, לגמול השתתפות בישיבות, ולאמצעים אחרים שעומדים לרשותם, כדי שיוכלו למלא את תפקידם כנדרש. מדובר גם בתחבורה חופשית, תקציב כאמור לשמירה על קשר עם הבוחר, ייעוץ משפטי, הכשרה מקצועית, ועוד. גרמניה אף הרחיקה לכת ומעניקה לחברי מועצה הגנה מפיטורים ופיצוי על אובדן הכנסות.

בשנת 1995, חתם ראש הממשלה אז, יצחק רבין, על "חוק הרשויות המקומיות" (גמול השתתפות בישיבות לחברי המועצה), שלפיו חברי המועצה זכאים לגמול עבור השתתפותם בישיבות המועצה מקומית, הוועדה לתכנון ולבנייה, ודירקטוריונים של גופים עירוניים. חרף אישור החוק בכנסת, זמן קצר אחר-כך (ב-1998), מסיבה לא ברורה, נקבע בחוק ההסדרים כי יש לבטלו. מאז, משרד הפנים הביע נכונות לתקן את העניין כחלק מרפורמה כוללת בשלטון המקומי, ונעשו יוזמות מצד ח"כים לטובת העניין, אך דבר לא נעשה עד היום.

למען העתיד של אזרחי ישראל, חשוב להעצים את חברי המועצות, וטוב שכולנו יחד, בשיתוף-פעולה, נביא בשורה בעניין זה.

הכותב הוא חבר הנהלה במועצה מקומית פרדס-חנה-כרכורראש תחום דמוקרטיה ושלטון מקומי בארגון הברית הישראלית.