פועל בניין בן 23 נהרג הבוקר באתר בנייה במודיעין

הקטל באתרי הבנייה ממשיך: הפועל שנהרג הבוקר הוא החמישי מתחילת השנה • האתר שבו נהרג היום הפועל הוא של היזמית דונה שי נכסים, והקבלנית היא דונה חברה לבניין בע"מ • המשטרה: עולה חשד שמשא שהיה על המנוף נפל על הפועל; פתחנו בחקירה

אתר בנייה, מודיעין / צילום: שלומי יוסף
אתר בנייה, מודיעין / צילום: שלומי יוסף

פועל בניין כבן 23, תושב הפזורה הבדואית בנגב, נהרג הבוקר (א') באתר בנייה ברחוב החשמונאים במודיעין.

במד"א קיבלו את הדיווח הראשוני על התאונה למד"א בשעה 09:14: "בשעה 09:14 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על פועל שנפגע מפיגומים שנפלו באתר בנייה בשדרות החשמונאים במודיעין. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ולאחר פעולות החייאה קובעים את מותו".

חובש בכיר במד"א עקיבא אושרי ופאראמדיק מד"א אורי גבריאל סיפרו: "כשהגענו למקום, ראינו פיגומים שקרסו, בסמוך שכב גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם פגיעה רב-מערכתית קשה. הענקנו לו טיפול רפואי, מצבו היה קריטי, ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו".

במשטרת מרחב שפלה מסרו ל"גלובס" כי נפתחה חקירה, וכי "עולה חשד שמשא שהיה על המנוף נפל על הפועל. עוכבו 4 אנשים לחקירה, בהם מנהלי עבודה, מנופאי ופועל נוסף".

האתר שבו נהרג היום הפועל הוא של היזמית דונה שי נכסים, והקבלנית היא דונה חברה לבניין בע"מ. באתרים בביצוע חברת דונה נהרגו בשנה החולפת שני פועלים: ב-6.2.2018 נהרג מועתסם עז א־דין, בן 23, בפרויקט "דונה באגמים" באשקלון. עז א־דין נפגע מדוד בטון שנפל עליו ממנוף - בנסיבות דומות לתאונה שאירעה היום. ב-26.6.2018 נהרג עאטף כבהא, בן 41, מעין א-סהלה, באתר בנייה בחריש.

מהחברה נמסר כי "חברת דונה ומנהליה מרכינים ראש ושולחים תנחומים למשפחה. המקרה ייבדק בקפידה, והלקחים יילמדו. אנו רואים בבטיחות העובדים ערך עליון ופועלים ללא לאות להגברת הבטיחות בכל תשעת אתרי הבנייה ברחבי הארץ. אלפי הפועלים של החברה עוברים הכשרות בתחום הבטיחות וצמודים לאמצעי הבטיחות הנדרשים לאורך שעות העבודה. החברה מעסיקה ממונה בטיחות וכן מנהל עבודה האחראי על הבטיחות בכל אתר בניה על-פי חוק. בשנה וחצי האחרונות השקיעה החברה מאות אלפי שקלים בשיפור בטיחות העובדים, בביצוע הכשרות וברכישת ציוד מגן".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר: "היום נהרג הפועל החמישי לשנת 2019, בתאונה מחרידה במודיעין, בן 23 במותו. התאונה אירעה במהלך הרמת מטען של מיטות פיגומים באמצעות עגורן צריח, בכאשר מהלך ההנפה נשמט המטען מגובה רב, פגע בפועל הבניין והרגו.

"אנו קוראים ליחידת פלס לחקירות תאונות עבודה, שהוקמה במסגרת להב 433, לחקור באופן מיידי את הקבלן המבצע באתר, לבדוק האם במקום היה אתת שתפקידו לקשור ולענב מטענים לאנקול העגורן. הפורום למניעת תאונות עבודה קורא ליחידת פלס, לא להסתפק בהצגת 'תעודת אתת' אלא לחקור גם את המדריך שנתן רישיון לאתת ולבחון האם נעשתה הכשרה מקצועית כדין.

"נזכיר כי בשנה האחרונה אירעו מספר תאונות שנגרמו עקב נפילת מטען מעגורני צריח. לפני כשנה נהרג באתר בנייה באשקלון מועתסם עבאסי ז"ל, שנהרג כתוצאה מנפילת דוד בטון שנשמט מעגורן הצריח".