"אנחנו בהלם": בגרמניה מפחדים ממכסים חדשים על יצוא כלי רכב לארה"ב

משרד המסחר האמריקאי ממליץ להגדיר יבוא כלי רכב כ"איום על הביטחון הלאומי", מה שעלול לגרום לטראמפ להחליט על סנקציות נגד יצואניות

כלי רכב בגרמניה ממתינים ליצוא לחו”ל / צילום: רויטרס, Christian Charisius
כלי רכב בגרמניה ממתינים ליצוא לחו”ל / צילום: רויטרס, Christian Charisius

אנגלה מרקל הטילה פצצה חדשותית בסוף השבוע, בנאום שנשאה בוועידת מינכן לביטחון ושהוקדש ליחסים המידרדרים בין ארה"ב לאירופה. משרד המסחר האמריקאי, עידכנה קנצלרית גרמניה, ממליץ להגדיר יבוא כלי רכב לארה"ב כ"איום על הביטחון הלאומי", מה שיסלול את הדרך לנשיא דונלד טראמפ להטיל מכסי עונשין (Punitive Tariffs) על יבוא מכוניות מהיבשת. צעד כזה, שלא רק יפגע משמעותית בכלכלה הגרמנית אלא גם יבשר על חזית חדשה במלחמת הסחר הגלובלית, יכול להתקבל בתוך שלושה חודשים. "אנחנו בהלם מכך", אמרה מרקל.

דבריה הפכו באחת לכותרות ראשיות בגרמניה. יותר מאשר המכסים על הפלדה ואלומיניום, היו אלה האיומים הברורים של טראמפ בהטלת מכסים על כלי רכב שהפחידו את גרמניה בשנה וחצי האחרונות. תעשיית הרכב הגרמנית היא כה מרכזית לכלכלה הגדולה באירופה, וארה"ב היא הלקוח השני בחשיבותו שלה לאחר סין, כך שכלכלנים חישבו ומצאו שמכסי עונשין של בין 10% ל-25% עשויים להיתרגם לפגיעה מיידית ביצוא בערך של כ-20 מיליארד דולר.

היום (ב') לפנות בוקר אישר משרד המסחר האמריקאי כי בתום חקירה שארכה יותר משנה הגיש את הדוח שהזמין ממשל טראמפ, הבוחן את יבוא כלי הרכב למדינה. נכון לעכשיו, לא נמסרו פרטים בנוגע לתוכנו. לנשיא האמריקאי יש כעת 90 יום להחליט אם להטיל מכסים על כלי רכב וחלקי מכוניות, באיזה שיעור, ואם להחריג מדינות מסוימות. שמורים לו 15 ימים נוספים לבצע את הצעדים שעליהם יחליט. כיום, רוב כלי הרכב המיובאים לארה"ב מגיעים מקנדה, מקסיקו, יפן, דרום-קוריאה וגרמניה. לגבי שתי הראשונות, הסכם סחר מקיף איתן נחתם וצפוי לקבל את אישור הקונגרס בקרוב, מה שצפוי למנוע הטלת מכסים; לגבי שלוש האחרונות, האיום במכסים מהווה רעידת אדמה של ממש.

יצואניות הרכב הגדולות לארהב
 יצואניות הרכב הגדולות לארהב

"לא רוצה לראות מרצדסים"

טראמפ עצמו מעולם לא הסתיר את כוונתו לפגוע ביצוא כלי הרכב הגרמני. "אני רוצה ללכת בשדרה החמישית ולא לראות יותר מרצדסים", אמר, לפי הדיווחים, לנשיא צרפת עמנואל מקרון. אבל הנושא ירד באופן זמני מהשולחן ביולי שעבר, אחרי העסקה המפתיעה שנרקמה בינו לבין נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר, ששמה את מלחמת הסחר בין הצדדים על אש קטנה בתמורה להתחייבות אירופית לרכוש סויה וגז נוזלי מארה"ב.

מאז, נמשכו מאחורי הקלעים המגעים בין הצדדים. ראשי תעשיית הרכב הגרמנית - המובלת על ידי הקונצרנים דיימלר, ב-מ-וו ופולקסווגן - עלו לרגל לחדר הסגלגל בדצמבר, כדי להבהיר לטראמפ מה הם מוכנים לעשות בתמורה למניעת הטלת מכסים. יו"ר פולקסווגן, למשל, הבטיח להשקיע כ-800 מיליון דולר בשנים הקרובות בבניית מפעלים בארה"ב. שלוש החברות הללו שולחות מדי שנה יותר מ-450 אלף כלי רכב לארה"ב, והיצוא הכולל של כלי רכב מאירופה לארה"ב הוערך על ידי הנציבות האירופית ב-50 מיליארד אירו בשנה.

גרמניה - המפתח לכל האיחוד האירופי

בגרמניה העריכו בסוף השבוע, כי טראמפ ישתמש באיום החדש שעומד לרשותו בשלב הראשון כדי להשיג ויתורים בתחומים אחרים, כמו רכש חקלאי רב יותר על ידי אירופה מארה"ב, או קידום האינטרסים של ארה"ב ביצוא גז נוזלי (LNG). ארה"ב רואה בגרמניה את השחקן המרכזי המשפיע על האיחוד האירופי, וטראמפ, כפי שהגדיר זאת הסנאטור הרפובליקאי צ'רלס גראסלי, "רואה במכסים מכשיר המכריח את אירופה לשאת ולתת".

ההחלטה של מרקל לפרסם את עצם העימות באופן פומבי, משקפת רצון מצדה "לצאת עם הדברים החוצה" - ולא לנהל מגעים מאחורי הקלעים. ייתכן שמגעים כאלה עם הנשיא האמריקאי הנוכחי פשוט אינם אפשריים. מרקל הגדירה את ההחלטה כ"מפחידה", וכלי התקשורת בגרמניה התחרו זה בזה בתיאור ההשלכות העגומות של מכסי עונשין על הכלכלה הגרמנית. טראמפ, מצדו, שיגר מה שיכול להיראות כרמז בסוף השבוע, לפני שיצא לחופשה במאר-א-לאגו. "אני אוהב מכסי עונשין" אמר למצלמות הטלוויזיה.