אג"ח קונצרנית אחת לרפואה: תחום הציוד הרפואי מתחמם

בניגוד לסנטימנט החלש במגזר הבריאות הכללית, בולטת מגמה חיובית בתת-סקטור הציוד הרפואי, שהולכת ומתעצמת לאחרונה • את המאפיינים החיוביים האלה ניתן למצוא בחברת Stryker, מובילה עולמית בשוק המכשור הרפואי, שאיגרות החוב שלה מציגות אפשרות השקעה דפנסיבית מעניינת

מכשור רפואי. התחום נפגע מרפורמת אובמה  / צילום: shutterstock
מכשור רפואי. התחום נפגע מרפורמת אובמה / צילום: shutterstock

השווקים הפיננסיים רשמו בחודשיים האחרונים התאוששות מרשימה מהשפל של הרבעון הרביעי אשתקד, עם ראלי בולט במיוחד באפיקי הסיכון, כגון הסחורות והשווקים המתעוררים. לאחר ראלי כה עוצמתי, נשאלות השאלות האם על המשקיעים להקטין את רמת הסיכון בתיקי ההשקעות, ובאילו אפיקים להמשיך להשקיע.

באופן כללי, נתוני מאקרו שליליים בעולם, לצד חשש מהעלאת ריבית בארה"ב, אינם מיטיבים עם השקעה באפיקי סיכון, כך שניתן לצפות למימושים בשווקים מהרמה הנוכחית - הקרובה לשיא כל הזמנים.

משקיעים שמרנים יכולים לשלב בתיק שלהם אפיקי השקעה דפנסיביים, המשמשים כאלטרנטיבה עדיפה בתקופות חוסר ודאות. אחד מאפיקים אלה הוא האפיק הקונצרני בארה"ב, תוך התמקדות בסקטור הבריאות ובדירוגים הגבוהים (A ומעלה).

בהסתכלות מעמיקה יותר לתוך סקטור הבריאות בארה"ב, בולטת מגמה חיובית בתת-סקטור הציוד הרפואי, שהולכת ומתעצמת לאחרונה, בניגוד לסנטימנט החלש בתחום הבריאות הכללי. בהקשר זה, חשוב לציין כי חברות הציוד הרפואי, בניגוד לחברות התרופות והביוטכנולוגיה, לא נהנו בשנים האחרונות מהשלכות חיוביות של רפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה, שהובילה להרחבת מעגל המבוטחים נוסף על עליות במחירי תרופות בארה"ב. נהפוך הוא, בחלק מהמקרים חברות המכשור הרפואי דווקא נפגעו מהרפורמה, עקב מיסוי חדש על רכישת הציוד והכבדה בתהליכי רכישת ציוד מצד בתי חולים אמריקאיים.

כחלק מהתמודדות עם המצב המאתגר, בשנים האחרונות חל תהליך קונסולידציה במגזר הציוד הרפואי, שכלל עסקאות ענק, ובהן: רכישת חברת Covidien על-ידי מובילת הענף מדטרוניק (Medtronic) תמורת כ-50 מיליארד דולר, שהושלמה בשנת 2015; רכישת Biomet הפרטית על-ידי מתחרתה Zimmer, תמורת כ-13 מיליארד דולר; ורכישת St Jude Medical על-ידי Abbott Laboratories תמורת 25 מיליארד דולר. לפני כשנה אף נסגרה עוד עסקת רכש גדולה של חברת Becton Dickinson עבור שחקנית נוספת בתחום הציוד הרפואי - C.R. Bard - תמורת כ-25 מיליארד דולר.

מגמת הקונסולידציה מחזקת את החברות 

תהליכי קונסולידציה בתחום הציוד הרפואי הובילו לחיזוק מעמדן התחרותי של חברות הענף מול בתי החולים, תהליך דומה לזה שהתרחש בענף התרופות לפני מספר שנים. חשוב לציין כי נוסף על פוטנציאל צמיחה מוגברת בארה"ב, חברות המכשור הרפואי מציגות צמיחה נאה בשווקים הגלובליים, שעדיין נמצאים בשיעורי חדירה נמוכים למדי בהשוואה לשוק הליבה האמריקאי.

מאפיינים אלה ניתן למצוא בחברת Stryker (סטרייקר, סימול: SYK), מובילה עולמית בשוק המכשור הרפואי, שאיגרות החוב שלה מציגות אפשרות השקעה דפנסיבית מעניינת. האג"ח הדולרית של סטרייקר לטווח של שבע שנים נסחרת בתשואה שנתית לפדיון של 3.58%, מה שמגלם מרווח סיכון של 102 נ"ב מעל אג"ח ממשלתית מקבילה. תמחור זה משקף דיסקאונט לעומת חברות מדטרוניק ואבוט, ובכך עשוי להוות השקעה מעניינת.

חברת סטרקייר, שנסחרת בשווי שוק של כ-70 מיליארד דולר, פועלת בתחומים נישתיים בעולם הטכנולוגיה הרפואית, כוללם תחום האורתופדיה, ניתוחים רפואיים, נוירו-טכנולוגיה ועמוד השדרה. החברה נהנית מפיזור מוצרים גבוה יחסית, עם נתח מכירות של כ-60% מציוד ומכשור רפואי לא-אורתופדי. כמו כן, החברה נהנית מפרישה גלובלית רחבה, עם נתח מכירות של כ-30% מחוץ לארה"ב, עם צמיחה גבוהה במיוחד בשווקים מתעוררים, כולל השוק הסיני.

נוסף על כך, חברת סטרייקר היא בעלת צנרת מוצרים גדולה במיוחד בתחומים שונים, ושומרת על מעמדה התחרותי המוביל במקביל להשקת מוצרים חדשים. מוצרים אלה כוללים, מלבד הציוד האינדוסקופי, את התחום האורתופדי, עם המוצר הרובוטי Mako לניתוחים להחלפת ברכיים ואגן הירכיים ועוד.

סטרייקר פרסמה באחרונה את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי 2018, שהיו מעל התחזיות המוקדמות בשוק. החברה הציגה הכנסות של 3.79 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של 9.4%, מעל הצפי של 3.74 מיליארד דולר. הרווח התפעולי השתפר ועלה ל-27.5% מההכנסות, וה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-874 מיליון דולר (מרווח EBITDA של 23% מההכנסות). החברה סיימה את שנת 2018 עם חוב פיננסי בהיקף של 9.9 מיליארד דולר, כנגד קופת מזומנים של 3.7 מיליארד דולר, כך שהחוב נטו (בניכוי מזומנים) הסתכם בכ-6.2 מיליארד דולר.

במקביל לצמיחה, נהנית חברת סטרייקר ממטריצת יחסים פיננסיים חזקה ויציבה. למעשה, יחס המינוף של החברה הוא מהנמוכים ביותר בענף, ועומד על רמה של 2.4, ואילו יחס החוב לסך נכסים עומד על כ-36% בלבד. היא נהנית גם מרווחיות גבוהה ומתזרים מזומנים חזק, שצפוי להציג שיפור בשנה הקרובה לרמה של כ-2.7 מיליארד דולר.

לסיכום, חברת סטרייקר מציגה שילוב של דפנסיביות ודומיננטיות בשוק תחרותי וצומח. תמחור האג"ח משקף תשואה עדיפה בהשוואה למתחרותיה, ובכך היא עשויה להוות מעניינת, במיוחד עבור משקיעים בעלי פרופיל סיכון שמרני, כחלופה לחשיפה מנייתית. 

הכותבים הם המנכ"ל המשותף בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.