אל תפחידו את הציבור: הבורסה בתל-אביב אינה מושחתת

בימים בהם הנהלת הבורסה מנסה להרגיע את סבתא ולשכנע אותה להשקיע בבורסה, אכיפה רועשת המגדילה אירוע נקודתי והופכת אותו לאירוע מאקרו המלמד על שחיתות רוחבית בכל שוק ההון, עלולה לשפוך את התינוק עם המים • פרשנות

שורת החקירות בחשד למסחר על בסיס מידע פנים, אליהן התוודענו בימים האחרונים, היא חשובה בעיקר באלמנט ההרתעתי, ואולם על בסיס מה שפורסם עד כה היא בעלת השפעה ישירה מינורית על כספי הציבור הישראלי, שכן אינה נוגעת לחברות המרכזיות בבורסת תל-אביב. אזרח מן המניין אשר קרא את ערימות ההודעות בתקשורת סביב הפרשיות האמורות ואינו מצוי בשוק ההון המקומי, עלול היה להתרשם כי שוק ההון הישראלי נגוע עד לשורשיו בשחיתות עמוקה.

למיטב ידיעתי, המקרים שהתפרסמו הם היוצא מן הכלל אשר אינו מעיד על הכלל, וזאת למרות העובדה שעל-פי הרמיזות בפרסומים נראה כי מצעד הנחקרים והמעורבים עשוי להתארך.

החברות המרכזיות בבורסת תל-אביב עברו ועוברות בשנים האחרונות תהליך מואץ של שיפור בכל האמור לממשל התאגידי. המודעות לחשיבות הממשל התאגידי כחומת מגן למשקיעים ולמנהלים מצויה בקפיצת מדרגה נחשונית, והעמקת האחיזה של הגופים המוסדיים בחברות הציבוריות רק תאיץ מגמה ברוכה זו. ההסתברות שמקרים כמו של נוחי דנקנר או שאול אלוביץ יחזרו על עצמם בחברות תל-אביב 125 בעתיד ירדה בשנים האחרונות ולא עלתה, וחשוב לומר זאת בכל רם.

בתקופה של גאות בבורסה לניירות ערך גוברים התמריצים לביצוע עבירות ניירות ערך, ותפקידה של רשות ניירות ערך הוא לסמן לכלל השחקנים בזירה כי היא לא תאפשר זיהום המסחר בבורסה. גנבים תמיד יהיו, וכך גם עברייני ניירות ערך, ואולם מכאן ועד תיאור תמונת מצב של מדינת הגנבים ועברייני ניירות הערך - המרחק הוא רב.

אני סבור כי גם כאשר רשות ניירות ערך עושה את עבודתה החשובה בכל האמור בניקוי שוק ההון, היא חייבת במקביל לייצר מאמץ להגדיל את אמון המשקיעים בשוק ההון, ולא לייצר פסטיבל תקשורתי סביב פרשיות השחיתות לכאורה, אשר פוגעות קשות באמון המשקיעים בשוק ההון לא פחות ממסחר מושחת בכמה מיליוני שקלים במניות השורה השלישית והרביעית.

בימים בהם הנהלת הבורסה לניירות ערך מנסה להרגיע את סבתא ולשכנע אותה להשקיע בבורסה בפרסומות כמותן לא נראו מעולם על מסך הטלוויזיה, אכיפה רועשת אשר מגדילה אירוע נקודתי והופכת אותו למראית-עין לאירוע מאקרו המלמד על שחיתות רוחבית בכל שוק ההון המקומי, עלולה לשפוך את התינוק עם המים. הנוסחה הנכונה היא אכיפה שקטה ונחושה ולא אכיפה רועשת, אשר ספק אם מרתיעה את העבריינים האמיתים. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות ערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.