הפיננסייר שהסעיר את שוק ההון: כך הסתיים תיק הדגל של רשות ניירות ערך

לפי כתב האישום נגדו, מנחם ויינברג הודה כי קיבל, בשלוש הזדמנויות, מידע פנים הנוגע להנפקות צפויות של חברות בהן החזיק בניירות ערך ופעל כדי למכור את מניותיו לפני הדיווח • הפרקליטות תבקש להטיל על פעיל שוק ההון הוותיק עונש של 9 חודשי עבודות שירות וקנס

מנחם ויינברג / צילום: כדיה לוי
מנחם ויינברג / צילום: כדיה לוי

שלוש שנים אחרי שהסתיימה חקירת פרשת החשדות לשימוש המידע פנים בשורה של חברות ציבוריות שטלטלה בזמנו את שוק ההון, הגישה הפרקליטות כתב אישום "מרוכך" נגד הדמות המרכזית בפרשה - מנחם ויינברג (72), איש שוק ההון הוותיק, שעל-פי הסדר בין הצדדים לא ירצה עונש מאסר; זאת לאחר שהתיקים נגד מרבית החשודים האחרים בפרשה נסגרו.

מניות העם החדשות: איזו מניה המשקיעים הספקולנטים הכי אוהבים? | בדיקת גלובס 
מאחורי מחיקת הענק בשופרסל: "מגיע מנהל חדש וקודם כל מגדיל את ההפסדים" | ניתוח 
"להיות רתך זה בזוי? להיות עורך דין שמרוויח 7,000 שקל זה בזוי יותר" | ניתוח

החקירה הגלויה של רשות ניירות ערך, בראשות היו"רית ענת גואטה, נפתחה בחודש פברואר 2019 בקול רועם, עם חשדות כלפי ויינברג שנגעו לעבירות שימוש במידע פנים  במניותיהן של מספר חברות הפועלות בעיקר בתחום הביומד במהלך השנים 2018-2016. על-פי החשדות בזמנו, בעקבות פעילות אסורה זו גרף ויינברג רווחים כספיים אסורים בסך של מאות אלפי שקלים. 

לפי ההסדר הנוכחי עם הפרקליטות (מיסוי וכלכלה), ויינברג יודה בעבירות מידע פנים, שלא כאיש פנים. הפרקליטות תבקש להטיל עליו 9 חודשי עבודות שירות וקנס, בעוד  ויינברג יבקש להסתפק במאסר על-תנאי וקנס.

עוד לפני שנערך לויינברג שימוע טרם הסדר בעת האחרונה, שתיים מתוך חמש החברות שלגביהן עלה חשד לשימוש במידע פנים, ירדו מהפרק. לאחר שהתקיים שימוע, וטענותיו של ויינברג נשמעו, כולל כתב האישום שבמסגרת ההסדר טענה לשימוש במידע פנים לגבי שתי חברות בלבד - אליום ומיקרומדיק. 

עוד קודם לכן נסגרו בפרשה תיקי החקירה נגד אסף אלפרוביץ, מנכ"ל אליום, וגיא לרנר, מנכ"ל מיקרומדיק. בנוסף, נסגר תיק החקירה גם נגד זוהר לוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב סאמיט, שנחשד במסירת מידע פנים לויינברג. עוד במסגרת הפרשה נערך הסדר מותנה עם ליאור פייס, מנכ"ל ושותף בבית ההשקעות רוסאריו קפיטל, ועם רוסאריו שירותי חיתום, חברת-בת של בית ההשקעות. 

על-פי ההסדר שילמו רוסאריו עיצום כספי של 450 אלף שקל, ופייס שילם עיצום כספי של 200 אלף שקל. האחרון שטרם התקבלה לגביו החלטה הוא יוסי בן יוסף, מנכ"ל חברת קדימהסטם. 

עונש מקל 

עונשו של ויינברג, שטרם נקבע אך מראש הוגבל לתשעה חודשי עבודות שירות מטעם התביעה, הוא מקל. בפרקליטות החליטו להתחשב בכך שויינברג, שאינו איש פנים בחברות שלגביהן הוגש כתב האישום, החזיק במניות תקופה ארוכה, באופן המלמד על אמונו במניות החברות. בנוסף, לגילו של ויינברג (72) ולנסיבות רפואיות הייתה השפעה על ההחלטה שלא לדרוש מאסר בפועל.

במסגרת ההסדר יודה ויינברג כי עשה שימוש במידע פנים בשנים 2017-2018, ועל-פי כתב האישום המוסכם יינברג החזיק לאורך תקופות ארוכות בניירות ערך של חברות  בתעשיית הביומד. הוא עמד בקשר שוטף עם נושאי משרה בחברות אלה ועם פייס, מנכ"ל חברת חיתום והפצה שנתנה שירותים לחברות אלה.

נוכח השקעותיו של ויינברג בחברות ובקיאותו בשוק ההון ובתחום הביומד, הוא היה בקשר שוטף עם נושאי משרה בכירים בחברות בהן השקיע, בהם מנכ"לים עימם שוחח מעת לעת על התפתחויות בחברות. לצד זאת, נושאי המשרה התייעצו עמו לגבי מהלכים צפויים לרבות גיוסי הון לחברות.

במסגרת קשרים אלה קיבל ויינברג, בשלוש הזדמנויות שונות, מידע פנים הנוגע להנפקות צפויות של החברות, ממי שהיו באותה עת אנשי פנים בחברות. ויינברג עשה שימוש במידע ומכר מניות לפני שהחברות דיווחו על כוונתן לצאת בהנפקה, לפני שהמחיר יורד בשל ההנפקה.

מאוחר יותר, ויינברג השתתף בהנפקות ורכש ניירות ערך בכמות דומה לזו שהחזיק לפני הדיווח של החברות על ההנפקה הצפויה, במחיר נמוך יותר מהמחיר בו מכר את המניות קודם לדיווח. הפער בין המכירה לקניה עמד על עשרות אלפי שקלים. 

"תיק ייחודי" 

עו"ד איריס ניב-סבאג ממשרד שינמן נגב ניב, המייצגת את מנחם ויינברג, מסרה: "בהמשך לשימוע בו התקבלו חלק ניכר מטענותינו, ולאחר משא-ומתן מול התביעה, הגענו להסדר טיעון, לפיו ויינברג, שאינו איש פנים, יודה בכתב אישום מצומצם מאוד ביחס לפרשות לגביהן נחקר, אשר ממקם את הפרשה בפרופורציות הראויות.

"הוסכם כי מדובר בתיק ייחודי, שבו ההשקעה של ויינברג במניות החברות נעשתה לאורך זמן ומתוך אמונה בחברות, וכי מדובר בנסיבות בהן מידע הפנים המיוחס הוא תקדימי ולא נדון עד כה בפסיקה.

"אנו נבקש להסתפק בעונש מינורי, בין היתר לנוכח הגבוליות והתקדימיות של התיק, ולאור העובדה שנוצרו לויינברג הפסדים במניות החברות".