מינהל התיכנון: לצופף בנייה סביב תשתיות התחבורה הציבוריות

מינהל התכנון, בראשות דלית זילבר, פרסמו היום שורת הנחיות תכנוניות בדגש על תחום התחבורה • "הגודש התחבורתי בישראל משפיע לרעה על איכות החיים" • בין ההנחיות: תיעדוף תשתיות תחבורה ציבורית על פני חניות לרכב פרטי

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

מינהל התכנון, בראשות המנכ"לית דלית זילבר, פרסמו היום (א') מסמך הנחיות לתכנון מוטה תחבורה ציבורית, שעקרונותיו יחייבו את כלל מוסדות התכנון. לפי הודעת המינהל "מטרת המסמך הנה, לעגן הנחיות ודגשים לתכנון מוטה תחבורה ציבורית, אשר רבים מהם היו נהוגים עד כה באופן בלתי פורמאלי. לאור גידול האוכלוסייה ומשבר התחבורה, וכאשר התכנון התחבורתי (שאיננו מרוכז תחת מינהל התכנון כיום) איננו עומד בציפיות, החליט מינהל התכנון לייצר מסמך הנחיות זה, אשר מטרתו להנחיל את התפיסה לפיה התנועה במרכזים העירוניים בישראל צריכה להישען בראש ובראשונה על תנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית". כן נכתב כי, "קיימת עלייה משמעותית בעומס על הכבישים בישראל. לפי ה-OECD וקרן המטבע הבינלאומית, נכון ל-2018, הכבישים בישראל הם הגדושים ביותר בעולם המערבי. הגודש התחבורתי בישראל משפיע לרעה על איכות החיים של אזרחיה ומהווה מקור מרכזי לזיהום אוויר במוקדי אוכלוסייה, לאבדן תוצר, לפליטות גזי חממה ולתאונות דרכים".

המסמך כולל 12 הנחיות, ובהן הנחייה "לבחון תכניות מנקודת מבט רחבה השוקלת את כלל צרכי ההתניידות במרחב ובכלל זה מחוץ לגבולות התכנית". סעיף אחר נוגע להולכי הרגל במרחב העירוני ולפיו, "יש לייצר רשת הליכה מגוונת, רציפה, צפופה ובטוחה ככל הניתן המאפשרת גישה ישירה ומהירה בין כל נקודה ונקודה במרחב, תוך הקפדה על נגישות, המשכיות ובאופן המשרת מגוון שימושים ושירותים ומבטיח קיומו של רחוב חי ופעיל".

מעניינים במיוחד הם הסעיפים שעוסקים בתחבורה הציבורית. כך למשל נכתב כי יש לצופף בנייה סביב מערכות הסעת המונים. "צירי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים. ג"ל) וסביבות תחנות רכבת כבדה ומטרו יתוכננו בדגש על צפיפות גבוהה, גמישות בייעודי קרקע, עירוב שימושים, תמהיל יחידות דיור ונגישות מירבית המעצימים את פוטנציאל השימוש במתע"ן". כן נכתב בסעיף אחר כי "יש להקצות קרקע לצרכי תשתיות תחבורה ציבורית (מתח"מים, חניוני לילה, מסופים, תחנות קצה, דיפו למתע"ן, פתרונות הטענה ונת"צים). פיזור תשתיות התחבורה הציבורית ייעשה מתוך ראייה אזורית שמאפשרת שיתופי פעולה בין רשויות בכל הנוגע למיקומם והפעלתם". כן נכתב כי יש להקפיד על "מדיניות חנייה מחמירה" כשבדברי ההסבר נכתב כי "יש לקדם מדיניות חניה עירונית דיפרנציאלית המתייחסת למרקמים השונים בעיר, תוך בידול אזורים מוטי תחבורה ציבורית ע"י תקן חניה מחמיר, מכסת חניות ציבוריות, וכדומה. יש לעודד איגום חניות לא מוצמדות במגרשים ציבוריים וסחירים על מנת ליעל את השימוש בקרקע". כן מנחה מינהל התכנון כי "יש לתעדף תשתית לתחבורה ציבורית, הולכי רגל ורוכבי אופניים על חשבון חניית רכב פרטי לאורך הרחוב ולקדם פתרונות חנייה לאופנועים ואופניים בהתאם ליעדי פיצול הנסיעות, ובשים לב לעוגנים ומוקדי משיכת קהל".