ביילסקי: "צריך להעניק פרס לטורקים שהצליחו להקים פה רכבות"

לדברי יו"ר מטה הדיור השנה אושרו 152 אלף יחידות דיור חדשות, 60 אלף מתוכן בותמ"ל • "אפשר להגיד הרבה דברים על מחיר למשתכן אבל 60 אלף איש יקבלו דירה במחיר מוזל"

יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי
יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי

"לפני עשרה חודשים הזמין אותי שר האוצר לפגישה והציע לי להיות ראש מטה דיור. שאלתי מה זה מטה הדיור? מאז, התגלה לי עולם שלם שלא הכרתי", כך אמר יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר זאב ביילסקי בועידת המרכז לשלטון מקומי 2019 המתקיימת באסקפו בתל אביב. "22 שנים הייתי ראש עיריית רעננה, והייתי רגיל שעל 80% מהדברים יש הסכמה, ועל 20% מהדברים יש חילוקי דיעות. איך שהגעתי למטה הדיור זה התהפך".

לדברי ביילסקי "בעוד 20 שנה נחיה פה 15 מיליון אנשים ואנחנו צריכים לדאוג שיהיה להם איפה לגור. כדי שיהיו דירות צריך לתכנן אותן. השנה תכננו 152 אלף דירות, שזה שיא. זה לא גזירת גורל שלוקח 9 שנים לאשר תוכנית בועדה מקומית, מחוזית, ואחר כך בבתי משפט. אז עכשיו אנחנו מטפלים בבעיה טיפול שורש. מנסים לעשות פה תהליך שפוי. לא יכול להיות כל כך הרבה זמן שלוקח לאשר תוכנית, ולא יכול להיות שעירייה מאשרת תוכנית ובסוף היזם מבקש הקלות ובונה משהו אחר. אם עיריית רעננה עבדה 5 שנים על תוכנית מתאר, היזם יבנה בדיוק מה שהעירייה אישרה. ואם נרצה לעשות שינוי נעשה תקנות למצב חירום. אבל להיכנס מחדש להליך של עררים והתנגדויות זה לא מתקבל על הדעת. אנחנו גם צריכים לבנות כי אין ברירה. מתוך 2.6 מיליון דירות שנתכנן צריכים 1.5 מיליון דירות לבנות. וראשי הערים מוכרחים להבין שצו השעה הוא לבנות כדי שתהייה פה דירות במחיר הוגן".

ביילסקי התייחס גם לשר האוצר כחלון ולביקורת הלא מוצדקת לדבריו על תוכנית מחיר למשתכן: "במשך 4 שנים נלחם שר האוצר על דבר אחד: שלזוג צעיר שאין לו דירה- יהיה סיכוי. אז הרבה מתנגדים ואומרים למה מחיר למשתכן זה לא טוב. אבל 60 אלף איש יקבלו דירות בהישג יד. הדבר השני ששר האוצר עשה טוב זה התחרות. כשהוועדה המחוזית מתחרה בותמ"ל זה חזון אחרית הימים. יש הרבה אנשים שלא אוהבים את הותמ"ל, אבל מתוך ה-152 אלף דירות שאישרנו השנה, 60 אלף אושרו בותמ"ל".

ביילסקי התייחס גם לבעית התשתיות, ובפרט לנושא התחבורה ואמר כי "בחודש האחרון נמכרו בישראל 21 אלף מכוניות חדשות וכל שנה נמכרות 250 אלף מכוניות חדשות. אם יש מישהו שחושב שאנחנו נוכל להגיע ממקום למקום באזור גוש דן בפחות משעתיים בחודשים והשנים הקרובות הוא פשוט הוזה. ולכן צריך לעבור מהר לתחבורה ציבורית. צריך להעניק לטורקים פרס על זה שבנו את הרכבות הראשונות בישראל. היום זה קשה. אז כדי לפתור את הבעיות בגוש דן אנחנו הולכים על המטרו. בקרוב נחפור מטרו עם 100 תחנות בעלות של 150 מיליארד שקל, כי זאת הדרך היחידה להניע המונים מרעננה לרחובות דרך תל אביב. גם בנושא תשתיות כמו תחנות כח צריך לשנות דיסקט. אי אפשר להמשיך לשרוף פחם ודלק ולזהם את הסביבה. מאות אנשים נפטרים כל שנה מזיהום אוויר, ולכן חייבים לעבור לאנרגיות מתחדשות. אפשר לעשות את זה ולהפסיק עם ה-NIMBY, כדי שלא נכה על חטא בעתיד, שלא עשינו מה שצריך לעשות בזמן".