לאן נעלמה גאולה אבן, ולמה בתאגיד השידור לא מספקים תשובות?

בכירים בתאגיד השידור טוענים כי איש לא עוסק כרגע באופן אינטנסיבי במציאת אלטרנטיבה למגישה המוערכת, ובינתיים אבן ממשיכה לקבל שכר מכספי הציבור כאילו הגישה מהדורה 4 פעמים בשבוע • לא ירחק היום שעזיבתה ההרואית בצל התמודדות בעלה בפריימריז תהפוך לשורה של שאלות, שספק אם בתאגיד ידעו לספק להן מענה

בדצמבר האחרון, סמוך להכרזה על הבחירות, הודיעה מגישת המהדורה המרכזית של כאן 11, גאולה אבן, כי היא פורשת מהגשת המהדורה. ברקע, חזרתו של בעלה גדעון סער לחיים הציבוריים והתמודדותו, אז הצפויה, בפריימריז של הליכוד. חודשיים חלפו, ואבן לא שבה אל המסך, גם לא אל גלי האתר.

זו כנראה לא תהיה הפעם הראשונה שגוף שידור משלם לטאלנט בכיר גם בפרק הזמן שבו הוא לא מועסק בפועל, רק כדי לשמר את שם המותג אצלו. אם אבן, אחת המגישות המנוסות והמוערכות בישראל, הייתה מועסקת באחד מערוצי הטלוויזיה המסחריים, היה כאן לכל היותר סיפור רכילותי. אבל העובדה שמדובר בגוף שידור ציבורי הממומן מכספי המסים, מחייבת בכל זאת עיסוק רציני יותר בשאלות שהמקרה מעורר.

בשבוע האחרון הגיעו ל"גלובס" שורה ארוכה של עדויות מצד עובדים בתאגיד השידור הציבורי, ובידיהם טענות על התנהלות תמוהה וגרירת רגליים בכל הנוגע לשיבוצה המחודש של אבן. לטענתם, לא התקיים דיון מעמיק בתאגיד ביחס לעתידה המקצועי של אבן, ונראה להם שההנהלה לא עוסקת בכך, ודאי שלא באופן אינטנסיבי. זאת למרות שמדובר בגוף שידור הכולל מספר זרועות, לרבות תחנות רדיו, שוודאי היו יכולות לספק אכסניה לעיתונאית כה מנוסה.

האפשרויות היחידות שכן עלו על הפרק עד כה היו הגשות חד-פעמיות של טקס פרסי האקדמיה ו/או משדר יום העצמאות; וכן, הגשה משותפת של תוכנית עם ירון לונדון. כולן תוכניות שיבשילו אם וכאשר בעוד שבועות מהיום - חודשים ארוכים לאחר הפרישה המקורית.

ממשיכה לדווח על שעות עבודה מרחוק

סימני השאלה מתעוררים במיוחד, לטענתם, על רקע העובדה שישראל מצויה ממילא בשנת בחירות, והעובדה שאבן הייתה צפויה לפרוש בעת ההכרזה עליהן הייתה רק עניין של זמן. לדברי אותם המקורות המצויים בקשרי עבודה יומיומיים עם אבן, הם גם לא התרשמו כי אבן עצמה לחצה לקבל תפקיד חדש. היא כן קיימה פגישות עבודה במהלך התקופה, אך כמעט שלא פקדה את אולפני התאגיד מאז פרשה מהגשת המהדורה.

לפי העדויות שהצטברו בידינו, האפשרות שאבן, הנמנית עם שיאני השכר בתאגיד (עם שכר חודשי ברוטו מוערך של כ-40 אלף שקל ורכב), תצא לחופשה ללא תשלום - לא עלתה על הפרק, ולמעשה היא ממשיכה לדווח על שעות עבודה מרחוק, לעתים באמצעות הודעות וואטסאפ - פרקטיקה שלטענת הגורמים שעימם שוחחנו אינה מקובלת בתאגיד.

אין כלל תקציב להפקת התוכנית

מצוידים במידע הזה פנינו השבוע לתאגיד השידור "כאן" וביקשנו מענה לנקודות הנ"ל. תגובת התאגיד רק הגבירה את סימני השאלה שהתעוררו. בתחילה נענינו כי "הצופים יוכלו להמשיך וליהנות מההגשה של אבן-סער בתוכניות שונות הצפויות לעלות על המסך ונמצאות בתהליכי פיתוח והפקה".

זמן קצר לאחר מכן ביקשו בתאגיד השידור לעדכן את התגובה ומסרו תגובה מעודכנת עם תפקיד חדש לאבן, אשר "תוביל את משדר יום העצמאות". בתגובה המעודכנת גם עלתה פתאום האפשרות שאבן תשתלב בשידורי הרדיו של התאגיד, ושהיא "עוסקת בפיתוח תוכניות שונות ברדיו ובטלוויזיה, ובקרוב יוכלו צופי ומאזיני 'כאן' להמשיך ליהנות מהגשתה בתוכניות שונות הצפויות לעלות על המסך ועל גלי האתר".

יום למחרת כבר הודלף לכתבי ברנז'ה שונים כי אבן תגיש תוכנית ראיונות שבועית ברשת ב' ותוכנית יומית עם ירון לונדון בשעה 18:00 בערב. כשפנינו שוב לשאול האם וכיצד התוכניות הנ"ל נסגרו בשעות הספורות שחלפו מאז פנייתנו, ומתי הן צפויות לעלות לאוויר, נתקלנו בחומת התנגדות שבסופה תגובה שאיננה נותנת מענה לשאלות, ואשר נביא אותה במלואה מיד.

חשוב לציין כי שבנו ובדקנו גם את המידע הזה ונענינו בידי חברות הפקה העובדות עם התאגיד כי לא מדובר בתוכניות סופיות; כי עד לאחרונה ירון לונדון בכלל התנגד להגשה משותפת עם אבן; כי אין כלל תקציב להפקת התוכנית, בוודאי שלא להפקה יומית יקרה יחסית שמשודרת בשעה הזאת; כי עדיין לא ניתן אישור מועצה לתוספת כספית שתדרוש הפקה כזאת, וגם לא אישור של ועדת תוכן. המשמעות היא שיעברו עוד שבועות רבים עד שתוכנית כזו תעלה לאוויר, אם בכלל.

יש לומר כי שיבוץ של תוכנית חדשה, ודאי ערב בחירות, הוא לא דבר של מה בכך, ולכן החודשיים שחלפו יכולים בסך-הכול להיחשב כסבירים. עם זאת, שורת העדויות שהצטברה מרמזת כי משך הזמן הסופי להיעדרותה של אבן מהמסך צפוי להיות משמעותי בהרבה, כך שבמצב הזה לא ירחק היום שהעזיבה ההרואית בצל התמודדות בעלה בפריימריז תהפוך לשורה של שאלות, שספק אם בתאגיד השידור ידעו לספק להן מענה.

מתאגיד השידור נמסר בתגובה: "גאולה אבן-סער, שעזבה את חדשות הערב רק לפני כחודשיים, לא נתבקשה לצאת לחופשה מהתאגיד. אבן-סער תוביל את משדר יום העצמאות ועוסקת בבחינה ופיתוח תוכניות ברדיו ובטלוויזיה. כידוע לכל איש ואשת מקצוע, הפקה של תוכנית אינה מתרחשת ביום אחד ואפילו לא בחודשיים, ודורשת הליך מסודר של אישורים, תקציב, ישיבות הכנה וצילומים.

"בקרוב אבן-סער, מהמגישות המקצועיות והבכירות בישראל, תופיע על המסך ומעל גלי האתר של 'כאן', ואיננו מרגישים מחויבים לעיתונכם באשר לפרסום מועדי השידור ויומן הפגישות והעבודה של עובדי התאגיד. אבן-סער נהגה לפי הנוהל המקובל והשגור בתאגיד, כולל דיווח על ימי חופשה כאשר עשתה כן בתקופה זו. בנוסף, הנתונים על השכר שאותם אתם מפרסמים אינם נכונים ומופרזים".