הסדר החוב של יוסף גרינפלד הושלם: דויטש ובירם מצטרפים לגרעין השליטה בקרדן ישראל

גיל דויטש ורוני בירם מחזיקים כל אחד ב-13.8% ממניות קרדן ישראל, וכבר מונו בעבר לתפקידים רשמיים בחברה • בנובמבר האחרון חתם גרינפלד על הסדר נושים מול הנאמן על נכסיו, בתום תהליך ארוך שבסיומו נמנע מההכרזה עליו כפושט רגל

רוני בירם / צילום: רוית תורכיה
רוני בירם / צילום: רוית תורכיה

הסכם השליטה החדש בחברת ההחזקות קרדן ישראל נכנס אתמול לתוקפו בעקבות השלמת הסדר החוב של יוסף גרינפלד, מבעלי השליטה בחברה. על פי ההסכם החדש, הצטרפו גיל דויטש ורוני בירם לדבוקת השליטה הקיימת בקרדן ישראל, שכללה עד כה רק את גרינפלד, אבי שנור ואיתן רכטר.

גרינפלד מחזיק ב-18.9% ממניות קרדן ישראל, ואילו שנור ורכטר מחזיקים ב-27.5% ו-10% מהמניות, בהתאמה. אתמול הצטרפו אליהם באופן רשמי גם דויטש ובירם, לשעבר בעלי בית ההשקעות אקסלנס, שאותו מכרו ברווח גדול להפניקס, וכיום אנשי עסקים הפועלים בתחומי הנדל"ן, הפיננסים והאנרגיה הירוקה. דויטש ובירם מחזיקים כל אחד ב-13.8% ממניות קרדן ישראל, וכבר מונו בעבר לתפקידים רשמיים בחברה. בירם מכהן כדירקטור בקרדן ישראל ואילו דויטש מכהן כדירקטור בחברה הבת, קרדן נדל"ן.

בחודש נובמבר האחרון חתם גרינפלד על הסדר נושים מול הנאמן על נכסיו, עו"ד עופר שפירא, בתום תהליך ארוך שבסיומו נמנע מההכרזה עליו כפושט רגל. לפני כארבע שנים נקלע גרינפלד לקשיים כלכליים חריפים, ולמנהל המיוחד לנכסיו הוגשו תביעות חוב על סך של 300 מיליון שקל. בין השאר, ספג גרינפלד מהלומה מקריסתה של חברת קרדן אן.וי, שגם היא נשלטת בידיו יחד עם שנור ורכטר.

קרדן אן.וי, שפועלת בתחום הנדל"ן והפיננסים במזרח אירופה ובסין, נסחרה לפני תשע שנים לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל. אלא שמשבר הנדל"ן והפיננסים במזרח אירופה הביא לירידה חדה בשווי נכסיה, ואילו המינוף הגבוה שבו פעלה, הוביל את קרדן אן.וי למצב שבו היא אינה יכולת לשרת את חובותיה.

כיום מסתכמים חובותיה של קרדן אן.וי בכ-1.4 מיליארד שקל ושווי השוק שלה צנח ל-45 מיליון שקל בלבד. גרינפלד, שמחזיק ב-17.2% מקרדן אן.וי, ראה במהלך תשע השנים הללו כיצד שווי החזקתו בחברה מתכווץ מ-450 מיליון שקל ל-8 מיליון שקל בלבד.

במסגרת ההסדר, חתמו גרינפלד, שנור ורכטר על ויתור ביחס למגבלות ההדדיות הקיימות בנוגע למכירת מניות החברה. כך, ייתכן שבתקופה הקרובה יבקש המנהל המיוחד לממש החזקה זו.

גרינפלד מחזיק כאמור גם ב-18.9% ממניות קרדן ישראל, בשווי של 40 מיליון שקל. במסגרת ההסדר, שעבד גרינפלד 14.4% ממניות קרדן ישראל לידי חברת המזרח להחזקות של משפחת עיני, ואילו יתרת המניות שועבדו לשלושה נושים אחרים של גרינפלד. כמו כן, נקבע בהסדר כי חברת המזרח תוכל למכור את המניות המשועבדות לטובתה, או לחלופין להצטרף לדבוקת השליטה בקרדן ישראל, במקרה שהמניות המשועבדות יועברו לידיה.

לקרדן ישראל תחום פעילות עיקרי אחד, שכולל את החזקתה ב-59.8% ממניות חברת קרדן נדל"ן, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 340 מיליון שקל. לפני כחודש השלימה קרדן ישראל מכירה של פעילות אחרת שלה, בעלות על חברת קרדן טכנולוגיות, בתמורה ל-58.4 מיליון שקל במזומן, וברווח של 9.6 מיליון שקל על השווי בספרים.

פעילותה של קרדן טכנולוגיות כוללת החזקות בחברות שונות מתחומי הטכנולוגיה, ובהן 8.34% ממניות חברת קלאודיפיי, 8.68% ממניות חברת גיגהספייסס, החזקות משותפות בקרן אביב 2 וכן 67.3% ממניות יוניסל, שמחזיקה ב-48.75% מאפליקציית תשלומי החנייה פנגו.