להפסיק שיווק קרקעות לא מבוקר. זה הזמן לתכנן

זה הזמן לתכנן: מכתב פתוח מיזם נדל"ן לשרי האוצר והבינוי והשיכון הבאים

אתר בניה, מודיעין / צילום: שלומי יוסף
אתר בניה, מודיעין / צילום: שלומי יוסף

לשר האוצר ולשר הבינוי והשיכון של הממשלה הבאה,

הרבה מילים כבר נכתבו על מה שקרה לענף הנדל"ן בארבע השנים האחרונות. הרבה סיסמאות והצהרות נזרקו לחלל האוויר, חלקן תרמו יותר, חלקן תרמו פחות. האמת היא, שהיום אין כבר כל סיבה להמשיך ולמחות על תוכנית מחיר למשתכן ותוצאותיה - הללו הן כבר עובדות בשטח, חלב שכבר נשפך, והדבר האופרטיבי היחיד שנותר לנו לעשות הוא לחשוב כיצד לנצל את המצב הנתון ולאתר בו את ההזדמנויות על מנת להביא את שוק הדיור בישראל למקום טוב יותר בעתיד.

הדבר המרכזי שיש לי לומר לכם, קברניטי שוק הדיור העתידי, הוא: אל תלכו על מהלכי בזק ובטח אל תבטיחו שאתם אלה שיכולים להביא תוצאות בטווח הקצר. המשפט "אין קיצורי דרך לשום מקום ששווה להגיע אליו", מתאים בדיוק לענף הנדל"ן. מדובר בתחום מורכב, עם הרבה שחקנים (שחייבים לשחק את אותו המשחק ובאותה קבוצה). הוא מושפע מגורמים חיצוניים ובעיקר דורש תכנון כוללני לטווח ארוך, שכולל שיקולי תחבורה, תעסוקה, חברה, טכנולוגיה ועוד, ומציג תוצאות אמיתיות, רק אחרי שנים של מימוש תהליכים עקביים הנתפסים כמייגעים.

לצערנו כבר הבנו שאת הפוליטיקאים, בדרך כלל מעניינים יותר פתרונות שניתן לארוז בסיסמה יפה וקליטה, "פתרונות" שניתן להצהיר לאחר מכן על הצלחתם - ללא קשר עם המציאות. לכן, ללא מנהיגים עם חזון במשרדי האוצר והשיכון, ששמים את הפוליטיקה רגע בצד וחושבים קדימה, כל ניסיון לייצר שוק דיור צומח וגם בר השגה, נועד מראש לכישלון.

עם זאת, המצב הנוכחי של הענף יכול גם להיחשב כהזדמנות נהדרת עבורכם. בזכות תוכנית מחיר למשתכן שווקו קרקעות רבות בכל הארץ ובייחוד בפריפריה, מה שהוביל לרוויה בערים רבות. אם ניקח לדוגמה את קריית מוצקין, אשר טרום תקופת מחיר למשתכן היו נעשות בה מאות בודדות של עסקאות בשנה, מתחילת התוכנית ב-2016 שווקו בה 2,250 יח"ד (וזאת מבלי להתייחס לשיווקים גדולים יותר בשכנתה הצמודה קריית ביאליק). זוהי כמות אדירה ביחס לביקוש המקומי, וייקח לכוחות השוק זמן להתאזן מחדש ולהגיע למצב שההיצע שוב תואם את הביקוש (ועולה עליו במעט על מנת לאפשר תחרות בריאה).

המשמעות היא, שכשתיכנסו למשרדכם החדש, ממש אין לכם לאן למהר. בערים רבות, רק בעוד שנתיים-שלוש יהיה צורך אמיתי לחזור ולשווק קרקעות חדשות. אני יודע שזה לא פשוט ובטח לא פופולרי, אבל הדבר הנכון הוא לעצור את שיווק הקרקעות הלא מבוקר (שרבות מהן שווקו כשהן לא בשלות לבנייה מיידית ו/או לא מותאמות לצרכים ולאופי הביקוש, רק כדי לעמוד ביעד השיווק), ולנצל את התקופה הזו לתכנון נכון יותר שלהן.

עלינו לחשוב שוב איך אנחנו רוצים שהערים שלנו ייראו, לא בעוד שנה, לא בעוד שנתיים, וגם לא בעוד ארבע שנים, כי אם בעוד 10 ואף 20 שנה. עלינו לחשוב איך תיראה שכונה המותאמת לאתגרים החברתיים והכלכליים של המאה ה-21, לעומס התחבורתי, לניכור החברתי לצד השיתופיות התופסת תאוצה, לזיהום האוויר לצד הטכנולוגיה הירוקה.

מאחר שהמדינה לא צריכה למהר כעת עם שיווק הקרקעות, עליה להתעסק בתכנון תב"עות שיהיו תואמות את אורח החיים שהיינו רוצים בשנת 2030, ושניתן יהיה לממש במהירות, כך שלאחר שיווק הקרקע לא ייאלצו היזמים לחכות שנים לפיתוח התשתיות לפני שיוכלו להתחיל בבנייה, והתושבים יוכלו לקנות בית וקהילה ולא רק נדל"ן. לצערי, אני כבר אומר שאת מחיאות הכפיים יקבלו השרים שישבו בממשלה בעוד עשור - אך זו הסיבה שלשמה אתם נבחרים כבר היום.

בכבוד,

יזם שנמאס לו למחות ופשוט רוצה לבנות. 

הכותב הוא מנכ"ל קרדן נדל"ן