באמצע הקיפאון נחתה על נתניה העסקה היקרה בהיסטוריית העיר

פנטהאוז בקו ראשון לים בשכונת עיר ימים נמכר במחיר של 30 מיליון שקל • אבל חוץ ממנו, הדירות היקרות בעיר מתקשות להימכר • יוקרה מקומית

קו החוף של נתניה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קו החוף של נתניה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

2015 הייתה שנת שיא בשוק הכללי של מדינת ישראל - כ-120 אלף דירות נרכשו באותה שנה, פועל יוצא של התפרצות ביקושים כבושים. הביקושים הללו נוצרו בתקופת הציפיות לתוכנית "מע"מ 0" שקידם שר האוצר דאז יאיר לפיד, ושל חששות מהעלאת המיסוי, במיוחד למשקיעים, מצד שר האוצר הנוכחי, משה כחלון.

אותה שנה הייתה גם פורייה מאוד בשוק היוקרה הנתנייתי, שרשם 332 עסקאות במחירים של 3 מיליון שקל ומעלה. מאז, השוק הזה רק הולך ויורד - ב-2018 נרשמו בעיר רק 143 עסקות בסכום של 3 מיליון שקל ומעלה, והיא נחשבת לשנה החלשה ביותר בהיקפי שוק היוקרה מאז 2013. ב-2018 גם נחתמה עסקה על הדירה היקרה ביותר שנמכרה אי פעם בעיר.

עסקאות בנתניה
 עסקאות בנתניה

בדיקת "גלובס" מעלה כמה דוגמאות לעסקאות יקרות בשנה האחרונה: פנטהאוז דופלקס בבניין ברחוב בני ברמן בעיר ימים, בשטח של 180 מ"ר עם 80 מ"ר מרפסת, נמכר בדצמבר 2016 ב-4.7 מיליון שקל על ידי הקבלן; דירה דומה וסמוכה נמכרה על ידי הקבלן בנובמבר שנה שעברה ב-4.6 מיליון שקל וזאת אחרי שהקבלן לא הצליח למכור אותה קודם לכן. פנטהאוז דופלקס ברחוב משפחת מלבסקי, לא הרחק מקניון עיר ימים, נמכר במארס 2018 ב-4.79 מיליון שקל, אחרי שהקבלן לא הצליח למכור אותו במשך שלוש שנים.

"המגמה היא של הישארות במקום, ואולי גם ירידה קלה למטה", אומר השמאי אייל נקב. "זה בולט מאוד נוכח העובדה ששוק הדירות הרגילות בעיר ימים מתנהל בצורה תקינה, ודירות 5 חדרים נמכרות ב-2.5-2.8 מיליון שקל".

שכונה יוקרתית נוספת היא נת/600 (נוף הטיילת), שבה בולטים הקוטג'ים שנמצאים על הטיילת, בקו ראשון למצוק הים. "ב-2015 מכרו שם קוטג' ב-6 מיליון שקל ומאז לא מצליחים למכור ביותר", אומר נקב.

התפלגות יוקרה
 התפלגות יוקרה

"תקופה קשה, אבל מי שמגיע הוא רציני"

בשכונות שאינן ליד הים הקיפאון בשוק היוקרה ניכר אף הוא. שכונת קרית השרון במזרח העיר הוקמה במקורה לזוגות צעירים, ואולם עם הזמן התפתח בה גם שוק יוקרה, שאף הוא נקלע בשנתיים האחרונות לקיפאון מסוים: לפני כחודשיים נמכרה דירת פנטהאוז 5 חדרים 200 מ"ר, עם מרפסת של 70 מ"ר ברחוב האלונים, הצופה לחורשת הסרג'נטים, אחת משכיות החמדה השכונתיות, במחיר של 3.35 מיליון שקל; המחיר היה גבוה רק במעט ממחיר פנטהאוז שנמכר ברחוב הברוש בשכונה במארס 2017 בכ-3.1 מיליון שקל; פנטהאוזים ברמות נמוכות מעט יותר בשכונה נמכרו במהלך השנה שעברה ב-3-2.9 מיליון שקל. גם רמות המחיר הללו מלוות את השכונה כבר שנים אחדות.

בשכונת האגמים הצעירה, הסמוכה לפארק שלולית החורף, נמכר לאחרונה פנטהאוז ב-3.4 מיליון שקל, לאחר שהמוכרים כבר ביקשו תמורתו 3.9 מיליון שקל. אולי קיוו כי הדירה, הממוקמת ממש מעל לפארק, תביא להם את מחיר היעד, ואולם בתקופה הנוכחית - אין על מה לדבר.

מה יש בדירה בשווי של 30 מיליון שקל

באוקטובר האחרון רכש בעל וילה מכפר שמריהו את אחת מארבע דירות הפנטהאוז המוצעות למכירה בקומות ה-33 ו-34, בפרויקט בן שני מגדלים של קבוצת בריגה ברחוב אהוד מנור 15 ו-17 בשכונת היוקרה עיר ימים, תמורת 30 מיליון שקל.

מחירי הדירות בפרויקט מתחילים ב-4 מיליון שקל בקומות התחתונות, והם מזנקים להחל מ-6 מיליון שקל מהקומה ה-11, ובקומות 29-32 דירות המיני פנטהאוז כבר מוצעות למכירה ב-15 מיליון שקל, ועל הפנטהאוזים כבר כתבנו.

"גם בתל-אביב לא תמצא מגדל כזה, שנמצא בקו ראשון לים, ולא מעבר לכביש", אומרת סמנכ"לית השיווק של החברה, אלונה אורגד. כל מגדל מוקם על שטח של שמונה דונם, ושבעה דונם מוקצים לבריכה אולימפית, מגרשי טניס, בריכות דגים, בית כנסת בכל מגדל, ושטחים שמוקצים לספרייה ולאמנות.

"מתוך 208 דירות נותרו 10 לא מכורות, וזאת חצי שנה לפני האיכלוס. זה הישג מצוין", אומרת אורגד - והיא צודקת.

"הפרויקט הזה הוא באמת לא דוגמה לכלום", אומר נקב. "רוב השוק הזה נמצא כיום בקיפאון, וקבלנים מתקשים למכור דירות יוקרה. תושבי החוץ כבר לא מגיעים כמו פעם, ומס הרכישה על דירות יוקרה כבר מגיע למדרגה של 8% שמשמעה מאות אלפי שקלים מיסוי, דבר שמרתיע מאוד את הרוכשים".

"גם אצלנו התקופה יותר רגועה ומגיעים פחות לקוחות למשרד המכירות", מודה אורגד, "אבל מי שבכל זאת בא - הוא רציני ורוצה לרכוש דירה. רוב אלה שמגיעים באים לגור בדירה שרכשו ולא להשקיע, ואם הם תושבי חוץ - אז החליטו לעשות עלייה".