"לממן הלוואה אישית לנוני מוזס מכספי עמיתים זה בעייתי"

הדברים נאמרו בידי גורמים בשוק המוסדי שסירבו להעניק לנוני מוזס ול"ידיעות אחרונות" מימון לרכישת מניות העיתון מידי בנק הפועלים

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: מגד גוזני
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: מגד גוזני

ארנון (נוני) מוזס צפוי לממן חלק מרכישת 34% ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות" מידי בנק הפועלים, שהיקפה הכולל עומד על 300-270 מיליון שקל, באמצעות הלוואה מגופי חיסכון לטווח ארוך. ככל הידוע, מגעים בדבר הלוואה בסדר גודל של כ-100 מיליון שקל מתנהלים כיום בין קבוצת "ידיעות אחרונות" ובין קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים.

על-פי ההערכות בשוק המוסדי, לא מדובר בהלוואה אישית למוזס עצמו, כי אם במגעים להעמדת ההלוואה לקבוצת "ידיעות אחרונות". כמו כן, האשראי הלא סחיר, שהעמדתו והתנאים שלו טרם סוכמו סופית, יינתן בכל מקרה כנגד בטוחות שתעמיד "ידיעות אחרונות" לטובת מנורה מבטחים, עמיתיה ומבוטחיה.

בניגוד להלוואות גדולות אחרות, שבמסגרתן הלווה פונה למספר גופים כדי להוזיל ריביות, ככל הידוע הפעם רוב הגופים המוסדיים לא קיבלו פניות למתן אשראי. על-פי גורמים בשוק המוסדי, מתן הלוואה מכספי העמיתים והמבוטחים בעת הזו למוזס עצמו יהיה בעייתי מאוד, וזאת משום שהוא עשוי למצוא עצמו בקרוב בין כותלי בית המשפט בשל חלקו לכאורה ב"תיק 2000".

עם זאת, מתן הלוואה לקבוצת "ידיעות" הוא עניין אחר - ו"עסקי" בלבד. ואולם גם בהקשר זה גורסים רבים ממעמידי האשראי העסקי במשק כי ההיבט העסקי גם רחוק מלהיות מובן מאליו בהקשר הצר של "ידיעות אחרונות", וזאת בשל האתגר האדיר שניצב בפני קבוצות המדיה והתקשורת: סקטור התקשורת (מדיה) נחשב למסוכן במיוחד, ובמיוחד בעסקאות לא סחירות. עם זאת, מבחינת המלווה ניתן לתת מענה לסוגיות אלה באמצעות בטוחות ראויות וריבית גבוהה יותר מזו שמאפיינת הלוואות לעסקים בסיכון נמוך יותר.

כך או כך, אם וככל שמנורה מבטחים תעמיד הלוואה למימון חלק מעסקת הענק לרכישת מניות "ידיעות אחרונות" מידי בנק הפועלים, הרי שיהיה מדובר בעסקה שנייה מסוג זה, בדומה להלוואה בהיקף של כ-130 מיליון שקל שהעמיד בית ההשקעות אלטשולר שחם לקבוצת הטלוויזיה קשת לטובת רכישת מניות של חברת החדשות. למעשה, שתי העסקאות הללו - זו שאלטשולר שחם כבר עשה וזו שככל הידוע רק בשלב של מגעים בין מנורה מבטחים ובין "ידיעות אחרונות" - יהיו היוצאות מהכלל שמספרות על הכלל.

ומהו אותו כלל? שורה ארוכה של גופים מוסדיים נמנעים ממתן אשראי לחברות הפועלות בתחום התקשורת (מדיה), שנחשב לבעל סיכון גבוה. על-פי גורמים בשוק המוסדי, זה המצב גם עתה, בעסקה שנדונה בין "ידיעות אחרונות" ובין אנשי ההשקעות של מנורה מבטחים.

מנורה מבטחים ו"ידיעות אחרונות" ואלטשולר שחם וההלוואה לרכישת מניות רשת בחברת החדשות על-ידי קשת, אינם היחידים שחורגים מהמגמה של התרחקות מסקטור התקשורת. לאחרונה אלטשולר שחם ביצעה עוד השקעה, מכספי העמיתים שהיא מנהלת ובהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים, במניות תוכנית הקונספט של קשת, "2025", כבעלים. העסקה השנייה של אלטשולר שחם שונה מהותית מעסקאות האשראי, משום שלצד הסיכון בה היא גם כוללת פוטנציאל תשואה עתידי בלתי מוגבל, אם וככל שהקונספט של 2025 יימכר וישודר מחוץ לשוק הישראלי.

אגב, מבחינת מוזס וקבוצת "ידיעות אחרונות" לא מדובר בהכרח רק ברכישה של מניות "ידיעות אחרונות" שבבעלות בנק הפועלים. על-פי הערכות, מוזס או "ידיעות אחרונות" עשויים לרכוש גם את המניות ב"ידיעות אחרונות" שמשועבדות לבנק דיסקונט, שמהוות כ-8% ממניות "ידיעות אחרונות", ושהיו בעבר בבעלות דב יודובסקי.