הברקזיט יידחה? הפרלמנט הבריטי הצביע נגד פרישה מהאיחוד ללא הסכם; הליש"ט מזנקת מול הדולר

321 תומכים – משורות השמרנים, הלייבור והמפלגות האחרות – הצביעו בעד הצעת החוק שהגישה הממשלה למנוע פרישה שכזו • הליש"ט מזנקת 2% מול הדולר על רקע ההצבעה

תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, נואמת בפרלמנט / צילום: Reuters TV
תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, נואמת בפרלמנט / צילום: Reuters TV

ברלין. הפרלמנט הבריטי הצביע הערב ברוב גדול בעד הצעת הממשלה לקבוע כי בריטניה לא תפרוש מהאיחוד האירופי בעוד כשבועיים ללא הסכם מגובש. 321 תומכים - משורות השמרנים, הלייבור והמפלגות האחרות - הצביעו בעד הצעת החוק שהגישה הממשלה למנוע פרישה שכזו, לאחר שספגה אתמול מפלה שנייה בניסיון להעביר את ההסכם שגיבשה מול האיחוד האירופי בשנתיים האחרונות. 278 חברי פרלמנט התנגדו לכך.

על רקע תוצאות ההצבעה, הליש"ט  מזנקת בפראות מול הדולר ב-2% לרמת 1.3348 דולר לליש"ט. מדובר בשיא של כמעט שנתיים של המטבע הבריטי מול הדולר.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, שאיימה בעבר כי על בית הנבחרים לאשר את ההסכם או לעמוד בפני מצב של פרישה חד-צדדית, השלימה סיבוב פרסה פוליטי מרשים וקיבלה את החלטת הבית שלא לפרוש ללא הסכם.

כעת סלולה הדרך להצבעה מכרעת נוספת כבר מחר בערב, שתקבע אם בריטניה תאריך את תוקף סעיף 50, אותו הפעילה לפני שנתיים פחות שבועיים במטרה לפרוש מהאיחוד. אם תאושר ההארכה תקבל הממשלה חודשיים-שלושה נוספים לנסות ולגבש עסקה מסודרת עם האיחוד האירופי. הדבר יפחית את הלחץ העומד בפני הממשלה לגבש צעדי חירום שיאפשרו לה להתמודד עם פרישה חד-צדדית ב-29 במארס 2019.

אבל ההכרעה בעניין תהיה שמורה לבריסל, שתצטרך לקבוע אם לאפשר "הארכה טכנית" לבריטניה וכיצד היא תקדם את המשא ומתן בינה לבין האיחוד. קולות מנוגדים נשמעו מצד האיחוד ביממה האחרונה. בעוד קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי הארכה עד סוף יוני תהיה צעד "ניתן להשגה בקלות", הנושא ונותן הראשי עם בריטניה, מישל ברנייה, אמר כי אינו מבין מה הטעם בצעד כזה. נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד-יונקר, אמר שלשום, כי "תם המשא ומתן עם בריטניה, לא יהיו דיונים נוספים". בכל מקרה, החלטה מחר בבריטניה תעביר את הכדור לבריסל.