איך אפשר לקנות פלאפל עם ביטקוין? הכירו את רשת הברק

טכנולוגיית הבלוקצ'יין אינה מתאימה לתשלומים מהירים, זולים וקטנים • לשם כך פיתחה קהילת הקוד הפתוח עבור משתמשי הביטקוין את Lightning Network • הרשת החדשה עדיין נמצאת בשלבי ניסוי, אבל משתפרת בקצב מסחרר • בינתיים, מומלץ להשתמש בלייטנינג בסכומים קטנים בלבד, שלא יכאב מדי לאבד

פלאפל וביטקוין / צילומים: תמר מצפי ושאטרסטוק
פלאפל וביטקוין / צילומים: תמר מצפי ושאטרסטוק

למרות ירידות השערים בשנה האחרונה, רבים עדיין רואים בביטקוין נכס מבטיח להשקעה (שער הביטקוין  עלה פי 10 בשלוש השנים האחרונות), ומתרשמים מהמאפיינים הייחודיים שלו כנכס דיגיטלי עצמאי, שלא מנוהל על ידי אף גוף, מדינה או מנפיק. ואולם, ההבטחה של תשלומי ביטקוין זולים ומהירים עדיין לא הוגשמה.

בשנתיים האחרונות אנו עדים לסטארט-אפים רבים בתחום הבלוקצ'יין, שמבטיחים עולם של תשלומים מידיים וזולים וללא מתווכים. אבל כשמרימים את מכסה המנוע ומסתכלים פנימה, ברוב המקרים מגלים שמדובר בחברות שהנפיקו "אסימון דיגיטלי" (token) משלהן, ללא כל פתרון טכנולוגי מאחוריו, ומשתמשות בהבטחות הריקות כדי לקדם את ההנפקה. לאחר תום הגיוס, אנו מגלים שאין ממש מאחורי הטענות, ושטכנולוגיית הבלוקצ'יין לא מתאימה לתשלומים מהירים או זולים.

איך עובדת כיום בישראל רכישה של מנת פלאפל עם כרטיס אשראי? הצרכן נותן את כרטיס האשראי למוכר, שמעביר אותו בקופה, שמשתמשת בשירותי חברת הסליקה כדי להעביר את נתוני הכרטיס לחברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), וזו מטפלת בהעברת הכספים מאחורי הקלעים.

ביטקוין עובד אחרת. כדי להוציא מהמשוואה את המתווכים, כל עסקה עוברת דרך כל המשתתפים ברשת הביטקוין, והם מאמתים כל עסקה ועסקה. בתמורה, הם מקבלים מידה רבה מאוד של אבטחה ועצמאות. אבל יש לזה מחיר: המחשבים שלהם עובדים קשה כדי לעבד ולאמת את כל העסקאות ברחבי הרשת. התוצאה היא שאין מספיק קיבולת ברשת כדי לאפשר רכישות פלאפל של כולם. פשוט בלתי אפשרי שכל מחשב או כל סמארטפון יוכלו לעבד ולאמת את כל התשלומים שכולנו עושים מדי יום.

כספת לנכסים, ארנק לקניות

אז מה עושים? בעוד אנשי המכירות של תעשיית הבלוקצ'יין ממשיכים להמציא אסימונים ללא הרף (וללא שימוש מעשי), קהילת הקוד הפתוח עוסקת בבניית פתרונות. אחד הפתרונות המבטיחים הוא "רשת הברק" (Lightning Network).

רשת הברק מציעה פתרון מסוג אחר: השתמשו ברשת הביטקוין הרגילה בשביל מה שהיא מצטיינת בו - החזקה של נכסים לטווח ארוך, כמו כספת, או ביצוע טרנזקציות גדולות שאינן תדירות - ואת התשלומים היומיומיים הקטנים הוציאו מהבלוקצ'יין והשתמשו עבורם בטכנולוגיה אחרת, שמתאימה לכך. פרוטוקול לייטנינג מאפשר למשתמשי ביטקוין לקחת כמות קטנה של מטבעות, להוציא אותם מ"כספת הבלוקצ'יין" ולהעבירם לארנק לייטנינג שמיועד לתשלומים מהירים, זולים ולא גדולים במיוחד, כמו תשלום על מנת פלאפל (או אפילו חצי מנה). 

הייחוד בתשלומים באמצעות ארנק הלייטנינג מול תשלומי ביטקוין סטנדרטיים, הוא שפרטי העסקה לא מעובדים ומאומתים על ידי כלל הרשת, אלא רק על ידי הצדדים בעסקה. זה מאפשר לאשר את העסקה מהר יותר (בתוך פחות משנייה) ובעלות נמוכה יותר (פחות מאגורה לכל העברה), וזה גם משפר את הפרטיות. 

ואולם, בדומה לתשלום ביטקוין רגיל, כל תשלום ברשת לייטנינג מגובה במטבעות ביטקוין אמיתיים, שנמצאים בשליטתו המלאה של המשתמש בכל שלב. אף אחד לא יכול להחרים אותם או למנוע את השימוש בהם, והמשתמש שומר על זכותו לבחור להשתמש בהם כראות עיניו בכל זמן. לפיכך, רשת לייטנינג מאפשרת תשלומים מידיים וזולים, ובאותה עת משמרת את כל היתרונות הייחודיים של המטבע הדיגיטלי. 

דמיינו שבמקום שלוש חברות כרטיסי אשראי בישראל, היו לנו מאות או אלפי ספקי תשלומים. תארו לעצמכם שבכל רכישה, הארנק הדיגיטלי יוכל לבחור את הספק שיגבה את עמלת הסליקה הנמוכה יותר, או ייתן את ההטבות המשתלמות יותר, באותו רגע עבור אותו עסק, ובכך יאפשר לקבל הנחה. עם רשת הברק זה אפשרי. הכספים נמצאים בשליטת הלקוח, ולא בשליטת ספק השירות - מה שמוריד את דרישות האמון והרישוי ומוריד את חסמי הכניסה. פתאום כל עסק קטן, או אפילו משתמש קצה, יכול לשמש בעצמו סולק, ובכך להתחרות באחרים ולהוריד את העלויות לכולם. "סולק" כזה ברשת לייטנינג מכונה "צומת מנתב" (routing node).

אז איך מצטרפים לניסוי?

רשת הלייטנינג עדיין צעירה. היא דומה קצת לביטקוין עצמו בשנים 2011-2012. חוויית המשתמש עדיין מותאמת יותר למשתמשים בעלי רקע טכני, אבל היא משתפרת בקצב מסחרר. עכשיו זה זמן מצוין עבור מפתחים, עסקים וחברות טכנולוגיה להתחיל לאמץ את רשת הברק, ללמוד עליה ולמצב את עצמם כחלוצים בתחום.

בשגרירות הביטקוין בתל אביב העברנו באחרונה סדנה חינמית בת יומיים, שעזרה למאמצים המוקדמים (early adopters) ללמוד להקים "צומת מנתב" של לייטנינג, שיכול לספק שירות לאחרים בתמורה לעמלות. אפשר למצוא את החומרים כאן.

למי שמחפש ארנק לייטנינג פשוט למשתמשי קצה, שמתאים למתחילים, כדאי לנסות את ארנק Eclair Mobile לאנדרואיד. בכל מקרה, חשוב לזכור להשתמש בסכומים קטנים, כאלה שלא יכאב מדי לאבד, כי עדיין מדובר בפתרון ניסיוני. ייתכן כי באפליקציות השונות יש עדיין באגים, שעלולים לגרום לאובדן כספי, וגם חוויית השימוש בתחילת דרכה ועוד צפויה להשתפר. מצד שני, הזמן הכי טוב להצטרף למהפכה הוא בשלב מוקדם, כשעדיין מניחים את היסודות.

הכותב הוא יועץ ומפתח בתחום הביטקוין. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה