הפרלמנט הבריטי הצביע בעד דחיית ה"ברקזיט", סיכוי חדש לאישור הסכם הפרישה

הפרלמנט הסמיך את ראש הממשלה תרזה מיי לבקש מהאיחוד לדחות הפרישה עד ל-30 ביוני 2019, או אף מאוחר יותר אם ההסכם שגיבשה לא יאושר • מסתמן: סיכוי לאישור הסכם הפרישה בשבוע הבא

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

ברלין. הפרלמנט הבריטי הצביע היום (ה') בעד הצעה ממשלתית לדחות את הפרישה מהאיחוד האירופי, כאשר המועד המדויק והיקף הדחייה עשויים להיות תלויים בהתקדמות באישור הסכם הפרישה. ההצעה, שנובעת מהצעת החוק שהתקבלה אמש בפרלמנט שלא לפרוש מהאיחוד ללא הסכם, התקבלה ברוב של 412 תומכים מול 202 מתנגדים. לפי הדיווחים, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי מתכוונת להעמיד שוב להצבעה ביום רביעי הקרוב את המתווה שגיבשה לפרישה, וייתכן כי בפעם השלישית תצליח לגבש סוף-סוף רוב למתווה.

ההצעה הממשלתית שאושרה הערב קובעת כי אם יאושר הסכם הפרישה של מיי בשבוע הבא, תפנה בריטניה לאיחוד בבקשה ל"הארכה טכנית" של כמה חודשים כדי לטפל בפרטים האחרונים הנובעים ממנו; משמעות הדבר כי הפרישה תידחה מה-29 במארס 2019 ל-30 ביוני 2019, לכל המאוחר. ההצעה גם קובעת כי אם ההסכם לא יאושר, ההשלכות הן שבריטניה תבקש הארכה של חודשים רבים, מה שעלול ליצור מצב בו בריטניה מחויבת להשתתף בבחירות לפרלמנט האירופי שיתקיימו במאי, למרות כוונתה לפרוש ממנו.

מטרת ההחלטה היא לספק עוד כלי לחץ למיי כדי לשכנע את המתנגדים להסכם ה"ברקזיט" לשנות את הצבעתם. בעייתה של מיי באישור ה"ברקזיט" עד כה נבעה מגרעין חברי הפרלמנט ממפלגתה התומכים ב"ברקזיט" בכל מאודם, אך מתנגדים ספציפית לעסקה שהיא גיבשה. כ-80 חברים אלה, המאוגדים בקבוצה הנקראת European Research Group (ERG), טירפדו עד כה - ביחד עם חברי המפלגה הצפון-אירית (DUP) - את מעבר ההסכם בבית הנבחרים.

מיי מקווה כי כעת, כשהולך ומתברר כי אם לא יהיה הסכם הסיכויים שבריטניה תישאר באיחוד האירופי גוברים, הם ישנו את הצבעתם. "בשלב הזה אני מרגיש כאילו יש אקדח לרקה שלי", אמר אחד מהם באופן אנונימי לתקשורת הבריטית, והודיע כי ישנה את הצבעתו בשבוע הבא, אם ההצעה תובא שוב לאישור. גם המפלגה הצפון-אירית (DUP) התומכת בשמרנים מבחוץ, הודיעה כי היא מוכנה לתמוך לראשונה בהצעת מיי אם היועץ המשפטי יספק חוות דעת משפטית ברורה יותר בנוגע להשלכות ההסכם הנוסף שהושג בתחילת השבוע בבריסל, "אנחנו רוצים להגיע להסכמה", אמרה מנהיגת המפלגה לתקשורת.

בכל מקרה, ההחלטה לגבי דחיית מועד הפרישה תלויה כעת באיחוד האירופי. אפשרות אחרת שעלתה באיחוד האירופי היא להעניק לבריטים באופן חד-צדדי הארכה משמעותית, של חודשים רבים, שבמהלכם יוכלו לקיים משאל עם חוזר על השאלה אם לפרוש מהאיחוד האירופי.

אל רשימת המבקרים של מיי הצטרף הערב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, התומך בפרישה בריטית מהאיחוד. "הצעתי למיי איך לנהל את המשא ומתן בנוגע לפרישה", אמר הערב במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת אירלנד בבית הלבן, "אבל היא התעלמה. כרגע הדברים מנוהלים בצורה רעה מאוד".