ההסתבכות של רות דוד: הפרקליט הבכיר ניסים מרום בעדות מטרידה במשפט פישר נגד הבוסית לשעבר

ניסים מרום, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז ת"א, סיפר על הפנייה המושחתת לכאורה שקיבל ממי שהייתה פרקליטת מחוז ת"א והמנטורית שלו, עו"ד רות דוד, המואשמת בתיק רונאל פישר • לדבריו, דוד הציעה לו להתמודד על תפקיד היועץ המשפטי של חברת נת"י, בסיוע פישר המקורב למנכ"ל החברה • זאת, לטענתו, כדי להרחיקו מחקירת פרשת הלבנת ההון שעליה היה ממונה

פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד / צילום: יוסי זמיר
פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד / צילום: יוסי זמיר

"מבחינתי השמיים נופלים. נכנסתי לטראומה. הבנתי שקורה כאן משהו מושחת, שמנסים לייצר לי מפגש עם יאיר ביטון, שהוא החשוד שאני הולך לעצור בעוד כמה ימים" - כך העיד עו"ד ניסים מרום, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב ומי שמנהל את תיק החקירה "512", פרשת החיסולים בעולם התחתון בעניינו של יצחק אברג'יל. מרום התייחס לפנייה מושחתת לכאורה שקיבל ממי שהייתה פרקליטת מחוז תל-אביב והמנטורית שלו, רות דוד, וליום שבו הבין, לטענתו, על הקשר בין ביטון לבין עו"ד רונאל פישר ולדוד.

עדותו של מרום נשמעה במסגרת התיק שמתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים נגד פישר ודוד. פישר מואשם כי קשר קשר עם ערן מלכה - לשעבר קצין משטרה שהפך לעד מדינה בתיק ונידון ל-7 שנות מאסר - שבמסגרתו העביר האחרון לעורך הדין המוכר, מידע מחקירות משטרה על לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שמקבלי המידע ישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר. דוד מואשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות בתיק וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע.

במסגרת האישום הרלוונטי לעדותו של מרום, מואשמים פישר ודוד כי האחרונה הציעה למרום, בעת שהיה הפרקליט הממונה בפרקליטות על חקירת ארגונו של העבריין יצחק אברג'יל, להתמנות ליועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל (נת"י). זאת, לפי הנטען באישום, כדי "להוריד" את מרום מהטיפול בחקירה, שלימים הבשילה להגשת כתב אישום בפרשה המכונה בשם "פרשת ב. יאיר". במסגרת חקירה זו נבדק החשד לביצוע עבירות מרמה והלבנת הון מצד אברג'יל ומצד ביטון, בעליה של חברת הבניה "ב. יאיר" ומי שהיה מיוצג באותם ימים על-ידי פישר. לפי כתב האישום, דוד ופישר החליטו להציע למרום את תפקיד היועץ המשפטי של נת"י, מתוך הבנה כי עזיבתו של מרום את הפרקליטות תעכב את המשך החקירה בתיק אברג'יל-ביטון ותפגע באפקטיביות הטיפול בו ובניהולו.

המראה של פרקליט בכיר שמעיד נגד מי שהייתה הממונה עליו, קיבלה אותו לעבדותו והייתה אחת מהדמויות הקרובות אליו ביותר בפרקליטות ("היא הייתה כמו האמא שלי בפרקליטות... קראתי לה 'תותי'... אמרתי לה שאצטרף אליה אם תפתח משרד משלה") הוא מראה נדיר, כמעט חסר תקדים. בהתאם, מרום היה נרגש ונסער לאורך כל עדותו, ובתחילתה אף אמר: "אני נמצא בסערת רגשות אמיתית. קיוויתי שלא אגיע למעמד שאצטרך להעיד בתיק שרותי מואשמת בו".

קבלת טלפונים בסנכרון

לפי עדותו של מרום, בסוף אפריל 2014 הוא קיבל הודעה מדוד שבה כתבה לו, בחמימות שאפיינה את הקשר ביניהם לדבריו מאז ומעולם, את הדברים הבאים: "הי ניסימק'ה, האם אתה רוצה לשמש בתור היועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל? יש עניין על הפרק". לדברי מרום, "זה עניין אותי. למחרת התקשרתי לרותי, והיא אמרה לי שזה קשור לרונאל פישר, שמקורב למנכ"ל נת"י. באותו שלב אני יודע שיש קשר בין פישר לדוד, למרות שלא ראיתי את זה בפרקליטות, אבל אני יודע מהתקשורת שהם פתחו משרד ביחד. עם זאת, לא ידעתי שהיא קשורה לביטון וגם לא ישב לי בראש שפישר קשור ליאיר ביטון."

האסימון החל ליפול למרום, לדבריו, יום לאחר הפנייה מדוד. "למחרת היום ראיתי בחומר החקירה שפישר מייצג את ביטון, ונפל לי האסימון שיש כאן משהו בעייתי - הצעה אליי שפישר יעזור לי במשהו, בזמן שאני מנהל תיק נגד לקוח שלו. ביני לביני התלבטתי איך לפסול את עצמי בלי לחשוף את התיק, כי באותה העת החקירה הייתה סמויה מבחינתנו, והחלטתי להכניס ליומן הפרקליטות שאני במילואים", העיד מרום. זאת, לפי עדותו, במטרה למשוך זמן עד ל"מועד הפרוץ" (המעבר מחקירה סמויה לחקירה גלויה) ומעצרו של ביטון.

אולם ההלם הגדול היכה את מרום, לדבריו, רק בהמשך, כאשר הבין שממשרדו של פישר ביקשו ממנו להגיע לפגישה בשעה שגם ביטון נוכח שם. לדברי מרום, ע', עובדת במשרדו של פישר ועדת מדינה בתיק, לחצה עליו מספר פעמים להגיש את מועמדתו לתפקיד היועץ המשפטי של נת"י ולהגיע למשרדיו של פישר לשם כך. באחד הימים, העיד מרום, הוא קיבל שיחת טלפון מ-ע'. "היא אמרה לי שהקדימו את המכרז לתפקיד. 'אתה צריך לבוא עכשיו למשרדים של פישר ולהיפגש', היא אמרה לי", העיד מרום. "כשקיבלתי את השיחה, הייתי ביאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית של המשטרה, מ' ב') לישיבה של הצוות שמטפל בתיק. כמה דקות אחרי השיחה, כשמתחילה הישיבה, אני מגלה שהעוקבים ששמנו לביטון לקראת 'מועד הפרוץ' של חקירתו, הבחינו שבשלב שבו אני מקבל את הטלפון ומתבקש להגיע למשרד של פישר, נכנס גם ביטון למשרד שלו".

לדבריו של מרום, הוא נותר מטולטל ונסער נוכח "הסנכרון בין הבקשה שאגיע למשרד של פישר לבין העובדה שביטון נכנס למשרדים של פישר". או אז, העיד מרום, הוא הבין שעליו לדווח על הדברים לממונים עליו ולגורמים הבכירים במשטרה. "אני נכנס לסיסו (ניצב גדי סיסו, מי שהיה אז ראש יאחב"ל והיום מכהן כראש אגף החקירות במשטרה, מ' ב') ומדווח על הדבר הזה. כולי נרגש ורועד", העיד מרום. "סיסו מכבה לי את השריפה, ואומר לי 'פישר זה בן בית, הוא מייצג את אפרים ברכה (קצין המשטרה המנוח, מ' ב'), תעזוב את זה. זה כנראה צירוף מקרים'.

"בנוסף, אני מדווח מיד לנאוה שילר שהייתה ממלאת מקום פרקליטת המחוז אחרי רותי (דוד). שילר הייתה מאוד נסערת, ואולי אפילו אמרה שצריך לעצור את רותי. בזמן זה היא נמצאת כנראה סמוך למשרד של שי ניצן (פרקליט המדינה, מ' ב'). היא נכנסה אליו, ולאחר שיצאה ממנו אמרה לי 'אוקיי דיווחתי לו', ואז היא קצת נרגעה והמשכנו הלאה יחסית כרגיל".

מידע בשיחה חברית

בכל הנוגע לאופן שבו דלף המידע על החקירה של ביטון שהייתה סמויה באותה עת, העיד מרום: "בתור חוקר ביאל"כ (היחידה הארצית לפשיעה כלכלית של המשטרה, מ' ב'), ערן מלכה (קצין המשטרה שהעביר מידע מחקירות לפישר, מ' ב') היה חשוף לכל התיק. מבחינתי בתקופה ההיא מלכה הוא איש אמון. מתישהו בסוף 2013 סיפרתי לו על קלטות שקיבלנו שבהם נשמע מישהו סוחט את ביטון ושאנחנו הולכים לעשות עוד מהלך בתיק. סיפרתי לו כשיחה חברית".

על מעורבותו של מלכה מעידה גם הודעת וואטסאפ שקצין המשטרה לשעבר שלח ל-ע' ממשרדו של פישר, שם סיפר לה על המועד שבו ביטון צפוי להיעצר. "יש למצוא בעיה בלב ולאשפז, כי ברביעי בבוקר הוא מקבל דפיקות בדלת", כתב מלכה בהודעה.

את פישר, העיד מרום, הוא לא הכיר אישית. לדבריו, "ראיתי אותו רק פעם אחת. ביום 'הפרוץ' של הפרשייה שחקרנו בקשר לאברג'יל, אני יוצא ממשרדי היאחב"ל ועומדים מולי רונאל פישר וגדי סיסו, מי שהיה אז ראש יאחב"ל. אני מנסה להימנע מהמפגש הזה, אבל אני לא מצליח. רונאל מסותבב אליי ואומר לי 'הנה המוהנדס של התיק'. לא הבנתי איך הוא יודע את זה באותו שלב ולמה הוא אומר את זה, אבל המשכתי הלאה".

פגישה שלא הייתה?

חלקו השני של הדיון הוקדש לחקירתו הנגדית של מרום על-ידי סנגוריו של פישר (עורכי הדין עמית בר ואלי פרי), דוד (עו"ד אופיר קליין) וביטון (עורכי הדין איתן פלג ואסף גולן).

בא-כוחו של פישר טען בדיון כי אין אף עדות לכך שפישר ודוד ניסו להפגיש את ביטון עם מרום במשרדו של פישר. לדבריו, מדובר בהבנה סובייקטיבית של מרום, שלא נתמכת בחומר הראיות של התיק. כדי לתמוך בטענתו, הביא סנגורו של פישר את עדותה של עדת המדינה ע' ממשרדו של פישר, שממנה עולה כי לא הייתה שום כוונה להפגיש בין מרום לביטון. "האם זה משנה את דעתך?" נשאל מרום, והשיב: "לא. אני זוכר את האירוע הזה כצרוב בבשרי. זה צירוף מקרים נדיר. את התחושות שלי לא תוכל לשנות, ומה קרה מאחורי הקלעים אני לא יודע".

בהמשך עדותו ביקש בא-כוחו של פישר לעמת את מרום עם הדברים החמורים שאמר עד המדינה מלכה בעדותו בבית המשפט ובחקירתו במח"ש. מלכה העיד כי דוד ופישר דיברו עם מרום במפורש על כך שיקבל את תפקיד היועץ המשפטי בנת"י בתמורה לעצירת החקירה בעניינם של אברג'יל ושל ביטון.

מרום הכחיש את דבריו של מלכה מכל וכול והבהיר כי לא היה חלק מהקנוניה שרקמו פישר ודוד. "הדברים שאמר מלכה בחקירה במח"ש זו לא עדות ישירה, זה מה שלטענת מלכה הוא הבין מרות דוד", הסביר מרום את עדותו של מלכה בעניין. בתגובה שאל בא-כוחו של פישר: "אז לא הבנת שיש כאן משהו פלילי?"; ומרום השיב: "חס וחלילה".

בכך, למעשה, ניסה בא-כוחו של פישר להסתייע במרום, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב, כדי לקעקע את עדותו של מלכה, המהווה ראייה מרכזית בתיק נגד פישר. בהקשר זה אף אמר סנגורו של פישר למרום: "אני מסכים איתך. אנחנו חושבים שמלכה ממציא פגישה שלא הייתה, ויוצק לתוכה תוכן שלא היה".

"זה לא בראש שלי"

חקירתו של מרום על-ידי בא-כוחה של דוד התמקדה בעיקר בכך שמנכ"ל נת"י באותה העת, שי ברס, העיד כי לא שמע את שמו של מרום בהקשר לתפקיד היועץ המשפטי של החברה - שעליו הציעה לו דוד להתמודד לכאורה. סנגורה של דוד ציין כי כי לפי עדותו של ברס, תהליך המיון לתפקיד היועץ המשפטי אמור לארוך כשמונה חודשים - תקופה ארוכה שבמהלכה היה צפוי מרום להמשיך בתפקידו בפרקליטות - ומכאן להמשיך גם בטיפול בתיק בעניינים של אברג'יל וביטון - ולא לנטוש את התיק, כפי שטען מרום. "אתה מבין שכל ה'לגו' שאתה מדבר עליו כאן הוא רק בראש שלך?" אמר סנגורה של דוד למרום, שענה: "זה הכל עובדות, זה לא בראש שלי".

חקירתו של מרום על-ידי בא-כוחו של ביטון התמקדה בעיקר בדברים שמסרו ביטון ודוד בחקירותיהם במח"ש, שלפיהם מרום נפגש עם ביטון בזמן ששניהם שהו במשרדים של יחידת להב 443 של המשטרה. מרום הכחיש את הדברים. בנוסף, תהה סנגורו של ביטון כיצד קרה שהקשר בין ביטון, פישר ודוד התחוור למרום רק אחרי הפנייה של דוד אליו בעניין התפקיד בנת"י. זאת, למרות שמדובר בקשר שהיה גלוי ושגם עולה מחומרי החקירה שעליה ממונה מרום. כך, למשל, שימשה דוד באותה תקופה כדירקטורית בחברת ב. יאיר של ביטון; מרום השיב: "זה לא קפץ לי לראש. ברגע שהבנתי - דיווחתי". 

הפרקליט שלא מפחד להתעמת עם אברג'יל

המשפט בפרשת 512, שבמסגרתה נאשמים כמה ממי שנחשבים בכירי ארגוני הפשיעה בישראל, ובהם גם יצחק אברג'יל, בשורה של חיסולים בעולם התחתון (בין היתר בביצוע הפיגוע הפלילי בתל-אביב ב-2003 שבו נרצחו שלושה אזרחים), מספק רגעים יוצאי דופן. חלקם הגדול נוגע לעימותים המילוליים בין ניסים מרום, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב וראש צוות התביעה בתיק 512, לבין אברג'יל, בעת שהאחרון עלה על דוכן העדים.

במהלך עדותו הראשית של אברג'יל שנשמעה במהלך שעות רבות, גולל העבריין את סיפור ילדותו וכיצד נשאב לעולם הפשע. אברג'יל העיד כי בשלב מאוחר יותר בחייו הוא קרא ספרי פילוסופיה שגרמו לו לשנות את דרכיו. בחקירה הנגדית, השתמש מרום בחלק מהספרים כדי להתנגח באברג'יל, דבר שעורר את חמתו של הנאשם וגרר דו-שיח פילוסופי בין השניים, מחזה נדיר במיוחד באולם בית המשפט.

כך, למשל, אמר מרום לאברג'יל באחד מהדיונים: "'כה אמר זרתוסטרא' של ניטשה, שעליו בנית את השיקום שלך, שעליו ביססו הנאצים את התורה שלהם - על זה אתה בנית את השיקום שלך?"; "אברג'יל השיב למרום: "אני מתבייש להשיב לך אם אתה משווה את ניטשה להיטלר".

עימות נוסף בין השניים נרשם באחד מהדיונים האחרים, אז אמר מרום לאברג'יל במסגרת חקירה שהתמקדה באחד מהאישומים הנוגע לבלדרית סמים, שבה לפי האישום עשה אברג'יל שימוש: "כשאני אסיים את החקירה שלך, כל הגרסה שלך תקרוס"; אברג'יל השיב לו: "יש לי רק את האמת. אולי יש לה חורים בזיכרון, אבל היא האמת. כמה שתתפור תמיד יראו את התפרים, אלא אם אנשים ירצו לשים בוץ בעיניים... אני לא אענה לך על זה. אז למה סתם לחפור?... אמרתי לך שאני לא רוצה לדבר על הבלדרית"; מרום הטיח באברג'יל: "תענה יצחק! אני נתתי לך 10 דקות לחשוב על זה!"; אברג'יל השיב: " לא עונה לך! אנחנו משחקים בחתול ועכבר?"

ראש אגף חקירות, ניצב סיסו: "לא חשבתי בזמן אמת שמדובר באירוע עם משמעות פלילית"

גם ניצב גדי סיסו, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, העיד בנוגע לפרשיית רונאל פישר-רות דוד-יאיר ביטון. סיסו, שכיהן בתקופה הרלוונטית כראש היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל), היה אחד מהגורמים שלהם דיווח ניסים מרום, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב, על ההצעה המושחתת לכאורה שקיבל מרות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, המואשמת בתיק פישר.

לפי עדותו של מרום, דוד הציעה לו להתמודד על תפקיד היועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל, בסיועו של פישר, שהיה מקורב למנכ"ל החברה. זאת, כדי להרחיקו מחקירת תיק יצחק אברג'יל-ביטון, שעליו היה ממונה. בעדותו, סיפר על כך סיסו: "לפני 'מועד הפרוץ' בפרשת יאיר ביטון, מרום נגש לדבר אתי. הוא סיפר לי שהוצע לו לעבוד במשרד שקשורה אליו רות דוד. אמרתי לו שהוא חייב לדווח על כך".

כפי שעולה גם מעדותו של מרום, סיסו לא ייחס משקל רב לעניין. לדבריו, "זה היה אירוע שאפשר לפרש אותו לכאן או לכאן", העיד. "לא חשבתי בזמן אמת שמדובר באירוע בעל משמעות פלילית". עוד העיד סיסו כי לא הופתע מכך שפישר ידע שמרום מטפל בתיק אברג'יל-ביטון. זאת, בניגוד לעדותו של מרום, שהדגיש כי בעת שנעשתה אליו ההצעה של דוד, חקירתו של ביטון הייתה עדיין בשלב הסמוי שלה. 

בנוגע לפגישה האקראית של מרום, פישר וסיסו במשרדי להב של המשטרה, שבה לפי עדותו של מרום הוא שמע את פישר קורא לו "המוהנדס" של התיק, העיד סיסו: "באחד הערבים פגשתי ביחידה את רונאל פישר. היה בינינו קשר של כבוד הדדי. הוא הרגיש נוח לבוא אלי, ואני הרגשתי נוח לדבר. בצורה שלא תוכננה מראש. מרום חלף על פנינו, ואז רונאל אמר לי בצורה שגרמה לי לאי-נוחות: 'זה המוהנדס'. למחרת סיפרתי למרום על זה". כלומר, לפי עדותו של סיסו, מרום לא שמע במו אוזניו את פישר קורא לו "המהונדס", כפי שמסר מרום בעדותו. 

***

חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ויתר הנאשמים בפרשת פישר המוזכרים בכתבה לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. כל עוד לא הורשעו, זכאים הנאשמים ליהנות מחזקת החפות.