התוכנית של שקד: ביטול הוועדה למינוי שופטים ומינוי שופטי עליון ע"י הפוליטיקאים

שרת המשפטים: "ביהמ"ש העליון הפך את עצמו לממשל-על ולשחקן פוליטי רב-עוצמה" • שקד הציגה את תוכנית 100 הימים שלה למהפכה משפטית, הכוללת ביטול הוועדה לבחירת שופטים לביהמ"ש העליון, כאשר במקום זאת השופטים ימונו עפ"י המלצת שרת המשפטים

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

"בית המשפט העליון הפך לשחקן פוליטי רב-עוצמה"; "בג"ץ התנהל בשיטת 'חבר מביא חבר'"; "הייעוץ המשפטי לממשלה הפך כלי לסיכול מדיניות" - כך אמרה הבוקר (ב') יו"ר הימין החדש, שרת המשפטים איילת שקד, בנאום תוקפני שנשאה בכנס כלכלת ישראל 2050 של קהלת והתאחדות הסטודנטים הארצית.

יום לאחר השקת קמפיין הימין החדש שכותרתו: "שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את החמאס", יוצאת שקד למתקפה על בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה.

בשלב זה לא ברור אם שקד תהיה שרת המשפטים בקדנציה הבאה שלה בכנסת, אך השרה בונה את קמפיין הבחירות שלה על התפיסה שתקבל את תפקידה הנוכחי גם בממשלה הבאה, ובדרך דורסת את בית המשפט העליון. בין התוכניות שהציגה: מינוי שופטי עליון על-ידי הפוליטיקאים.

"לזירה הפוליטית נכנס שחקן חדש ורב-עוצמה - בית המשפט העליון", אמרה שקד, והוסיפה כי בישראל התבססה בשנים האחרונות תפיסה חדשה - "תפיסת המשפט כחובק-עולם, ובית המשפט כפוסק עליון. הדור החדש קיבע, שלב אחר שלב, את המשפטנים ככוח העולה בשמי הדמוקרטיה הישראלית. זכות העמידה וחוסר שפיטות נרמסו תחת גלגלי המהפכה השיפוטית. החקיקה השיפוטית הפציעה במלא עוזה".

עוד אמרה שקד כי "בית המשפט הפך את עצמו לממשל-על", וכי "המהפכה החוקתית הושלמה באין-מפריע".

השרה הוסיפה ואמרה כי "בית המשפט העליון הפך לפוסק עליון בענייני מדיניות. במקביל, באופן טבעי, התעצם כוחם של היועצים המשפטיים. ייעוץ לקידום מדיניות הפך לייעוץ לסיכול מדיניות. מדיניות שלא אושרה על-ידי הייעוץ המשפטי לא זכתה להגנה בבית המשפט העליון".

שקד הוסיפה כי שימור הכוח של העליון לא פסח גם על דרך בחירת השופטים. "הוועדה לבחירת שופטים הפכה לכלי רב-עוצמה בהטמעת המהפכה. היה זה פרופ' מני מאוטנר שהגדיר זאת במדויק - 'חבר מביא חבר'".

לדבריה, היא שברה את המונופול של בית המשפט, במסגרת תפקידה כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים. "בית המשפט העליון היום מגוון יותר, משקף יותר ומאוזן יותר מזה שהיה בטרם כניסתי לתפקיד", אמרה השרה.

שקד הציגה בנאומה את תוכנית 100 הימים שלה למהפכה משפטית, ובין היתר אמרה כי זו תכלול ביטול הוועדה לבחירת שופטים לשופטי עליון, ובמקום זה השופטים ימונו על-פי המלצת שרת המשפטים, אשר תביא מועמד לאישור הממשלה והכנסת; כן יתקיים שימוע ציבורי לשופטי עליון.

שקד מגדירה את שינוי שיטת בחירת שופטי בית המשפט העליון כ"מהלך הראשון והחשוב מכולם". לדבריה, "ברובן המוחלט של הדמוקרטיות המערביות - נבחרי הציבור הם אלה הממנים את שופטי הערכאה העליונה במערכת המשפט; ואין כל סיבה שנישאר מאחור. לא ייתכן שבדמוקרטיה איתנה כמדינת ישראל לשופטים תהיה זכות וטו בבחירת עמיתיהם. בחירת שופטים לבית המשפט העליון תיעשה בהחלטת ממשלה על-פי הצעת שר המשפטים ובאישור הכנסת. במקביל, ננהיג שימוע בוועדת החוקה למועמדים".

שקד הוסיפה כי בדרך זו ידע הציבור את "השקפתו המשפטית" של המועמד לבחירות, וכמובן לא אמרה מילה על "השקפתו הפוליטית" של אותו שופט-מועמד. "הציבור זכאי לדעת מהי השקפתו המשפטית של מועמד לבית המשפט העליון", אמרה.

עוד בתוכנית של שקד: שר יוכל לייצג את עצמו בבית המשפט, גם בניגוד לדעת היועץ המשפטי שלו; וכן העברת חוק היועמ"שים.